کد مطلب: ۳۰۸۶۸۳

تجارت‌نیوز در گفتگو با کارشناسان بازار سرمایه بررسی کرد:

تمام شایعات بورسی در روز تغییر نابه‌هنگام وضعیت بازار

تمام شایعات بورسی در روز تغییر نابه‌هنگام وضعیت بازار

شاخص کل بورس با کاهش 1474 واحد در رقم 184085 جای گرفت. آیا ریزش امروز بورس به دلیل بررسی لایحه FATF در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز شنبه (چهاردهم مهرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 18681 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 1474 واحد در رقم 184085 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 10080 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 5 واحد در رقم 2109 جای گرفت.

بازار سرمایه اولین روز هفته سوم مهر ماه را هیجانی آغاز کرد، به‌طوری که شاخص کل بورس در نیمه اول جریان معاملات امروز با رشد بیش از سه هزار و 500 واحدی به قله 189 هزار واحدی رسید، اما مجدد با کاهش 1474 واحدی به کانال 184 هزار واحد بازگشت. البته پیش‌بینی هفتگی بورس توسط کارشناسان نیز نشان می‎دهد که روند بازار سرمایه در هفته سوم مهرماه صعودی است و صنایع فلزات اساسی، پالایشگاهی و پتروشیمی پیشتاز بازار این هفته سرمایه خواهند بود.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای شپنا، وامید، شنفت، تجارت، ملت، رمپنا، ومعادن، قشرین، شبندر، پارسیان، کسرا، وکار، خاذین، غدام، شیراز، وپست، وخاور، شتران، خساپا، البرز، شپدیس، خودرو، کهمدا، رتکو، سیستم، فروس و امید صفوف خرید تشکیل شده است.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «وامید، شبدر، شپدیس، شپنا، ومعادن» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فولاد، فملی، پارس، کچاد، کگل» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «فملی، فولاد، رمپنا، وسکابح، وسپه» بود و نمادهای «وتجارت، وخارزم، وبصادر، وبملت، وسینا» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

جریان معامله‌گر احساسی و بی‌تجربه

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلایل کاهش هزار و 474 واحدی شاخص کل بورس در اولین روز جریان معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری، گفت: امروز را می‌توان یکی از خاص‌ترین روزهای بازار معرفی کرد. به عبارتی اگر قرار بر تمثیلی از معاملات بی‌هدف و هیجان در بازار سهام باشد می‌توان امروز را نشانه‌گذاری کرد. از این رو معاملات از دقایق آغازین رشد را تجربه کرد و از سطح 185500 واحد طی یک ساعت به مرز 190هزار واحد رسید، اما پس از آن شاهد تغییر نابه‌هنگام بازار در تمام گروه‌ها به‌ویژه گروه‌های پیش رو نظیر بانک، فرآورده‌های نفتی، شیمیایی و فلزات اساسی شدیم و قیمت‌ها تنها طی 30 دقیقه از صفوف خرید به صفوف فروش تبدیل شدند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شدت نوسانات به حدی بود که در برخی از نمادها نظیر سرمایه‌گذاری امید ابتدا قیمت از صف خرید به صف فروش تبدیل و مجدد صف خرید و در نهایت نماد متعادل شد و برای برخی دیگر نمادها بارها صفوف خرید و فروش شکل گرفت که کاملا هیجانی و معاملات بی‌هدف را در جریان معاملات امروز بازار سرمایه نشان می‌داد.

نصیرزاده افزود: جالب است برخی از معامله‌گران تنها طی 30 دقیقه، از خرید سهم در صف خرید رفتار معاملاتی خود را به فروش همان سهم در صف فروش تغییر می‌دادند، این در حالی است که قیمت پایانی چهار درصد مثبت و قیمت فروش پنج درصد منفی بود و این جز خودزنی و معاملات هیجانی و آسیب زدن به سرمایه معامله‌گر و در نهایت برهم زدن روند بازار اثر و نتیجه دیگری نداشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: منطق حکم می‌کند که بازار سهام در پس رشدهای درصدی روزانه و رکوردهای قیمتی با افت‌های هیجانی نیز مواجه شود و این امر نیز بهانه می‌خواهد. به‌عبارتی تنها عامل بازدارنده برای کاهش هیجانات مثبت، ترس است. شوک‌های خبری می‌تواند عامل کاهنده این هیجانات مثبت باشد. یک نکته را باید دقت داشت همان طور که در بازار ارز شاهد ورود معامله‌گران نا آشنا و غیرحرفه‌ای بودیم، طی مدت زمان اخیر هم سهامداران جدید که کمترین تجربه را از بازار سهام داشتند جذب این بازار شدند که این موضوع خود بر هیجانات افزود، از این رو این دسته از رفتارها می‌تواند منطقی جلوه کند.

وی ادامه داد: اما از دید تکنیکی و چارتیست‌ها نیز شاخص به سطح مهمی رسیده است. بر این اساس روند شاخص طی مدت زمان 55 ماه اخیر در یک مسیر کانالیزه شده به صورت صعودی در حرکت است که سقف کانال میانی محدوده 200 هزار واحد از هفته گذشته با تقابل عرضه کننده‌ها و تقاضاکننده‌ها و شکل‌گیری حجم‌ها و رفتارهای عجیب معاملاتی همراه شد که می‌تواند در این مقطع زمانی قابل تامل باشد.

نصیرزاده افزود: در گزارش‌های پیشین عنوان شده بود که در سه ماهه سوم سال جاری روزها و هفته‌های خاصی را شاهد خواهیم بود که می‌توان به انتشار گزارش‌های ماهانه و شش ماهه خاص برای سهام‌های بزرگ و صنایع مورد توجه بازار، آثار تحریم‌ها و آغاز دور دوم محدودیت‌های تجاری پیش روی صادر کننده‌ها و تحرکات سیاسی اقتصادی در داخل کشور از جمله التهابات ارزی و تصمیمات در این حوزه و بحث‌هایی نظیر تایید و یا رد FATF اشاره کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از این رو توصیه می‌شود با تمام انتظارات و خوش‌بینی‌ها به آینده بازار در این مقطع زمانی هوشیاری معامله‌گران فعال در بازار سهام و پرهیز از هیجانات مثبت و منفی بیش از هر مسئله دیگری مهم تلقی شود.

شایعه محدودیت برای خرید اعتباری سهام

نصیرزاده افزود: اما امروز دو مسئله حاشیه‌ای مطرح شد. بحث اول شایعه دستور سازمان بورس مبنی بر حذف معاملات اعتباری بود که گمانه‌هایی را از علت حجم بالای ناگهانی عرضه‌ها در پی داشت. در همین رابطه محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس، شایعه تغییراتی در رویه معاملات اعتباری را قویا تکذیب و اعلام کرد که سازمان بورس هیچ تغییری در معاملات اعتباری شرکت‌های کارگزاری نداده و چنین تصمیمی هم ندارد، بنابراین رویه معاملات اعتباری همچنان طبق گذشته پابرجا بوده و هیچ تغییری نکرده است.

بازی سیاسی پیش از بررسی لایحه FATF

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما از سوی دیگر گمانه زنی‌هایی از رد لایحه FATF به واسطه فشار‌های وارده به دولت و مجلس شنیده می‌شود که گفته می‌شود این حجم عرضه‌ها یکی از آثار احتمالی رد لایحه است. بخشی از بدنه فعال در بازارهای اقتصادی اعتقاد دارند التهابات ایجاد شده در بازار ارز طی روزهای گذشته و حتی بازار سرمایه یک بازی سیاسی پیش از بررسی لایحه حساس FATF است.

نصیرزاده افزود: در هر حال فارغ از تایید و تکذیب این دسته از گمانه زنی‌ها نکته‌ای که در معاملات این روزهای بازار سهام جلوه می‌کند، در سود بودن بسیاری از پرتفوی‌ها است. این موضوع می‌تواند محرک شناسایی سود را تقویت کند و بازار را نسبت به اخبار، شایعات و گمانه زنی‌ها بیش از پیش حساس و ضربه پذیر نشان دهد. از این رو توصیه می‌شود معامله گران به استراتژی معاملاتی خود توجه کنند و از هیجانات خرید و فروش که بیش از پیش می‌تواند به سرمایه و روح معامله‌گری آنها آسیب واردکند پرهیز نمایند.

دلیل بنیادی برای ریزش شاخص هنوز وجود ندارد

مجید مویدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: بازار در جریان معاملاتی امروز چه در مثبت‌ها و چه در منفی‌ها در هیجان شدید قرار گرفت به همین جهت شاهد تصمیمات عجولانه و بی‌تحلیل برخی سهامداران خصوصا سهامدارانی که به تازگی و بدون آشنایی و علم کافی وارد بازار شده‌اند، شدیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: یک تحلیلگر با سابقه و آگاه نمادی را با هدف مشخص تحلیل می‌کند و وارد معامله خرید می‌شود و در این مسیر شاهد منفی و مثبت‌هایی خواهد شد، اما همچنان با آگاهی و براساس تحلیل قبلی خود تا رسیدن به هدف صبر و حوصله می‌کند چه بسا در منفی‌ها و اصلاح به تعداد سهام خود اضافه می‌کند، اما سهامداری که علم کافی از عملکرد بورس ندارد با دیدن اولین منفی‌ها و بدون تحلیل دست به فروش سهامی می‌زند که شاید فقط چند روز تا پایان اصلاح آن باقی مانده باشد.

مویدی افزود: هنوز بازار از نظر بنیادی و تکنیکی دلیل خاصی برای ریزش و اصلاح به خود ندیده است و باید همچنان فرصت داد تا هیجان فروکش کند.

همچنین هادی نصیری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» معتقد است تازه‌واردها که با یک اشاره به صف فروش برای خروج می‌روند دلیل اصلی این بازار آشفته سرمایه هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد شریفی

    دلیلش کاملا مشخصه! همونطور که بالارفتن دلار شاخص سهام رفت بالا با کاهش دلار هم سهام اومد پایین!
    بیشتر به دنبال این باشید که چرا دلار اومد پایین

  • ناشناس

    باور کردنی نیست اماواقعیت دارد:
    شاخص کل بورس تنهادر۵ دقیقه اول شروع بکارتالاربوس بیش از ۲۰۰۰ واحدسقوط کرد ! تخلیه حباب بزرگ بورس باشدت ادامه دارد همه فروشنده شدند