کد مطلب: ۳۱۹۲۶۰

۴ خبری که بورس را متاثر کرد

4 خبری که بورس را متاثر کرد

امروز شاخص کل بورس تنها با رشد 81 واحدی در رقم 183 هزار واحد جای گرفت، سوالی که مطرح می‌شود این است که کدام اخبار شرکت‌ها بر روند امروز بازار سرمایه موثر بوده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز شنبه (12 آبان‌ماه ۹۷) به دلیل حمایت دستوری از شاخص در یک روز مانده به شروع تحریم‌ها ، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 7818 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 81 واحد در رقم 183448 واحد جای گرفت.

به گفته فعالان بازار سرمایه انتشار برخی اخبار از سوی شرکت‌ها بر جریان معاملات امروز بازار سرمایه می‌توانست تاثیر داشته باشد اما کدام اخبار شرکت‌ها بر روند امروز بازار سرمایه موثر بوده است؟

با توجه به اینکه از روز یکشنبه ( 13 آبان‌ماه 97) دور جدید تحریم‌ها علیه ایران آغاز می‌شود، انتشار دو خبر سیاسی مذاکرات صلح آمیز ترامپ با دولت چین و معافیت هشت کشور جهان در خصوص واردات نفت از ایران در روز گذشته، سیگنال مثبتی به جریان معاملات امروز بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی داد؛ به طوری که بازار سهام جریان معاملاتی امروز خود را با آرامش آغاز کرد و این روند مثبت تا پایان معاملات ادامه داشت.

تهاتر هزار میلیارد تومان بدهی وزارت نیرو

همچنین دیروز در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران، رضا اردکانیان، وزیر نیرو در جمع خبرنگاران، اعلام کرد یکی از اقداماتی که وزارت نیرو تاکنون انجام داده استفاده از تبصره پنج قانون بودجه برای تهاتر بدهی‌ها است تا از این طریق بخش خصوصی بتواند توانمندی کافی را پیدا کند.

وی تصریح کرد: از همه ظرفیت‌های قانونی بخش خصوصی به خوبی استفاده خواهیم کرد. تاکنون وزارت نیرو با استفاده از تبصره پنج قانون بودجه توانسته هزار میلیارد تومان از بدهی‌های صنعت برق و آب را تهاتر یا در حال انجام تهاتر قرار دهد که بدون شک این اقدام تاثیر مثبتی برای ارزش سهام نمادهای وابسته به این صنعت خواهد داشت.

محصول جدید شرکت دعبید

شرکت دعبید در سامانه کدال شفاف‌سازی کرده که این شرکت یک محصول جديد با نام Gloripa در آبان‌ماه به بازار دارو عرضه کرده است و این خبر می‌تواند بر سهام این شرکت تاثیر مثبتی داشته باشد.

تولید روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۵

محمدعلی دادور، مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از تولید روزانه بیش از ۴۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ تا یک ماه دیگر در این پالایشگاه خبر داده است. محمدعلی دادور ضمن اعلام این خبر به خبرگزاری شانا گفته است که هم اکنون به‌طور میانگین روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه تولید می‌شود که این مقدار تا یک ماه دیگر به مرز ۴۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

به همین جهت امروز شاهد بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها برای نماد تاپیکو در بازار سرمایه بودیم.

اجرایی شدن نقشه راه معدن و صنایع معدنی

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی از اجرایی شدن نقشه راه معدن و صنایع معدنی برای نخستین بار خبر داد و گفت: اولویت وزارت نوسازی صنایع معدنی، اکتشاف و فعال سازی معادن کوچک است. در حال حاضر سهم معدن در اقتصاد کشور ۱.۲ درصد است و هدف دولت این است که تا آخر امسال این عدد را به ۱.۴ درصد برساند، که به تبع آن سهم صنایع معدنی نیز افزایش پیدا می‌کند. صادرات در شرایط فعلی کشور توجیه اقتصادی دارد و از اولویت‌های وزارت صمت است، برنامه‌های مختلفی شامل نوسازی صنایع و حمایت‌های مالی برای بخش معدن در نظر گرفته شده که باعث جهش در حوزه صادرات مواد معدنی خواهد شد.

با توجه به گفته‌های امروز وزیر جدید صمت ممکن است با افزاشی صادرات مواد معدنی میزان درآمد و سوددهی شرکت‌های معدنی پذیرفته شده در بورس افزایش پیدا کند که این می‌تواند خبر خوشی برای سهامداران این نمادها باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.