کد مطلب: ۳۱۹۶۸۴

تجارت‌نیوز برررسی کرد:

آیا ریزش شاخص بورس تداوم خواهد داشت؟

آیا ریزش شاخص بورس تداوم خواهد داشت؟

امروز شاخص کل بورس با کاهش 530 واحدی در رقم 182 هزار واحد جای گرفت، دلیل کاهش شاخص کل بورس چیست و آیا ریزش ناگهانی شاخص همچنان تداوم پیدا می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از حمایت دستوری از شاخص کل بورس در روز گذشته، امروز یک‌شنبه (13 آبان‌ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 6057 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 530 واحد در رقم 182918جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 4751 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 23 واحد در رقم 1984 جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای زپارس، وبملت، دزهراوی، مداران، وتجارت، ثنوسا، ونفت، حفاری، شپترو، نمرینو، شکلر، غدشت، وپارس، وامید، فپنتا،کگل، های وب، کفپارس، فنوال صفوف خرید تشکیل شده است.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «کگل، فارس، وامید، دعبید، شبندر»بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «پارس، رمپنا، خساپا، پارسان، تاپیکو» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «تاپیکو، وبملت، فولاد، خساپا، رمپنا» بود و نمادهای « امید، زپارس، حفاری، وتجارت، امینیکم» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

به گفته فعالان بازار سرمایه، امروز دور دوم تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران آغاز شد و مطابق انتظار حقوقی و بزرگان بازار حمایت خوبی از بازار کردند و فشار فروش را گرفته بودند، اما با انتشار خبر رد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) توسط شورای نگهبان فشار فروش سنگین به بازار متحمل شد و بازار به سمت صف فروش حرکت کرد و بورس ناگهانی منفی شد .

محمد گرجی‌آرا، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص ریزش امروز شاخص و رفتار هیجانی سهامداران پس از انتشار هر خبری در بازار، گفت: سهامداران باید به پاسخ چند سوال توجه ویژه‌ای کنند. عامل محرک برای رشد شاخص کل بورس چیست؟ افزایش نرخ دلار عامل محرک بورس است که در صورت‌های مالی شرکت‌ها خود را نشان می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این عامل محرک حذف شده است که بخواهد در روند میزان درآمد و سوددهی شرکت‌ها مشکلی ایجاد کند؟ معتقدم همچنان عامل محرک بورس قوی است، بنابراین روند رشد شاخص کل بورس ادامه‌دار خواهد بود.

گرجی‌آرا افزود: سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که در حال حاضر شرکت‌های بورسی با چه نرخ دلاری ارزش‌گذاری شده‌اند؟ هم‌اکنون در برخی شرکت‌های بورسی حتی اثر نرخ دلار سامانه نیما هم در صورت‌های مالی آنها دیده نشده است، به‌طوری که هنوز سهم‌هایی مانند گروه بانکی می‌توانند از محل صدور مجوز نرخ تسعیر ارز به نرخ دلار سامانه نیما و از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در صورت‌های مالی خود افزایش سرمایه دهند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به نظر می‌رسد که پس از تخلیه شدن تمام هیجانات در بازار سرمایه پس از گذشت یک یا دو هفته عقلانیت به روند معاملات در بورس بازگردد و سهام های بنیادی مجدد به روند رشد خود ادامه دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.