کد مطلب: ۸۹۴۱۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت سیمان ۱۲ دی ۱۴۰۲/ نوسان قیمت‌ها شدت گرفت

قیمت سیمان ۱2 دی ۱۴۰۲/ نوسان قیمت‌ها شدت گرفت

بررسی بازار سیمان نشان می‌دهد در یک هفته گذشته از بین ۱۱ کارخانه‌ای که قیمت آن‌ها منتشر شده، در چهار کارخانه کاهش ۱۰۰ تا ۸۶۰۰ تومانی قیمت‌ها اتفاق افتاده، در دو کارخانه قیمت‌ها ۵۰۰ تا ۲۳۰۰ تومان افزایش داشته و در پنج کارخانه نیز قیمت‌ها ثابت مانده است..

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی قیمت‌ سیمان در بازار امروز، سه‌شنبه،  12 دی ۱۴۰۲، نشان می‌دهد که قیمت سیمان در کارخانه‌های مختلف بین ۴۲ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان است.

قیمت سیمان در تابستان، به‌رغم مشکلات مربوط به قطعی برق به دلیل رکود حاکم بر بازار و همچنین استفاده واحدهای تولیدی از ذخایرشان، ماه‌ها ثابت بود، اما قیمت این محصول در ماه‌های اخیر نوساناتی را تجربه کرد.

در یک هفته گذشته هم از بین ۱۱ کارخانه‌ای که قیمت آن‌ها منتشر شده، در چهار کارخانه کاهش ۱۰۰ تا ۸۶۰۰ تومانی قیمت‌ها اتفاق افتاده، در دو کارخانه قیمت‌ها ۵۰۰ تا ۲۳۰۰ تومان افزایش داشته و در پنج کارخانه نیز قیمت‌ها ثابت مانده است.

گفتنی است بیشترین کاهش قیمت در کارخانه فراز فیروزکوه معادل ۱۶.۹ درصد و کمترین کاهش قیمت مربوط به سیمان پوزولانی تهران معادل ۰.۲ درصد بوده است. همچنین افزایش قیمت مربوط به سیمان تیپ ۲ تهران و جاجرود به ترتیب به میزان ۳.۷ و ۰.۸ درصد بوده است.

به طور کلی در ماه‌های گذشته، رکود شدیدی در بخش مسکن و به تبع آن مصالح ساختمانی و آهن‌آلات حاکم بوده است. به این ترتیب، رکود حاکم بر ساخت‌وساز مسکن و نبود نقدینگی بر بازار فلزات و سیمان اثر داشته است.

به این ترتیب اتفاقاتی همچون جهش نرخ ارز پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس که در مواردی منجر به نوسانات افزایشی در بازارها دیگر شد، تاثیری در بازار سیمان نداشت که البته بخشی از این وضعیت به افزایش تولید هم مربوط است. از طرف دیگر هم رکود حاکم بر بازار مسکن در فصل زمستان تشدید می‌شود که اثرات آن در بازار مشخص است.

نگرانی‌ از تبعات هزینه بالای تامین سوخت جایگزین بر بازار سیمان

در فصل زمستان بازار سیمان با چالش‌های تامین انرژی هم دست و پنجه نرم می‌کند که ممکن است اثر این رکود را خنثی کند یا حتی منجر به افزایش قیمت و بهم ریختن بازار شود. در اصل کارخانه‌های سیمان دوگانه‌سوز هستند و حالا هم با توجه به فرا رسیدن فصل سرما، گاز برخی از کارخانه‌ها قطع شده و در حال استفاده از مازوت هستند. اما در مورد صنایع سیمانی نزدیک کلان‌شهرها هم که اجازه استفاده از مازوت را ندارند، گاز آن‌ها قطع نشده، بلکه محدود شده و با ظرفیت پایین‌تر فعالیت می‌کنند.

آن‌طور که اخیرا علی‌اکبر الوندیان، دبیر انجمن سیمان کشور، توضیح داده، با توجه به اینکه الآن شروع فصل محدودیت است، کارخانه‌ها هنوز ذخایر کافی کلینکر دارند و سوخت هم ذخیره‌سازی شده است. بنابراین کارخانه‌های سیمان عرضه مستمر دارند و افزایش قیمتی در بازار رخ نداده است. اما برای جلوگیری از تاثیر کمبود گاز بر بازار سیمان، واحدهای صنعتی بتوانند از نزدیک‌ترین پالایشگاه‌ یا انبارهای نفت سوخت مازوت را تحویل بگیرند. در حال حاضر بخشی از کارخانه‌ها مجبورند از دوردست سوخت تامین کنند که منجر به بالا رفتن هزینه‌های تولید آن‌ها شده و حتی در مواردی هزینه انتقال سوخت برای این واحدها بسیار بالا و نزدیک به دو برابر قیمت سوخت است.

از طرف دیگر به دلیل محدودیت ناوگان حمل سوخت ممکن است سوخت کافی به این واحدها نرسد و دچار کاهش تولید یا منجربه توقف کوره‌‌های واحدهای تولید سیمان شود. به دلیل همین هزینه بالا، مسافت طولانی و سخت‌گیری‌ها، برخی کارخانه‌ها تمایلی به خرید مازوت ندارند.

موضوع دیگری که در هفته گذشته خبر ساز شد این بود که بر اساس ابلاغیه بورس کالای ایران، از هفته جاری نحوه محاسبه قیمت سیمان در بورس کالا تغییر کرد. بر  اساس این ابلاغیه، در صورت عدم معامله، قیمت پایه محاسبه شده سه درصد کاهش خواهد یافت؛ همچنین چنانچه مقدار معامله شده کمتر از ۳۰ درصدِ میزان عرضه شده سیمان باشد، قیمت پایه محاسبه شده یک درصد کاهش می‌یابد. البته کارشناسان معتقدند  هدف از چنین تصمیمی ترغیب واحدهای تولیدی و عرضه بیشتر در بورس کالاست و منجر به افزایش قیمت سیمان نخواهد شد.

برای مطالعه بیشتر در این رابطه صحه بازار کالا را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.