فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۰۴۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نوسان در قیمت سیمان/ بازار سیمان به کدام سو می‌رود؟

نوسان در قیمت سیمان/  بازار سیمان به کدام سو می‌رود؟

بررسی قیمت‌ها در بازار سیمان حاکی از بروز نوسان در این بازار طی دو هفته گذشته است، اما با توجه به محدودیت‌های تامین انرژی و مشکلات تولیدکنندگان در تامین سوخت جایگزین، پیش‌بینی می‌شود نابه‌سامانی در بازار سیمان تشدید شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی قیمت‌ سیمان در بازار امروز، 24 آبان ماه، نشان می‌دهد که قیمت سیمان در برخی کارخانه‌های مختلف تهران و سایر شهرها بین 48 هزار و 500 تومان تا 63 هزار و 300 تومان است.

همچنین مقایسه قیمت‌ها در بازار سیمان نسبت به هفته‌های گذشته حاکی از بروز نوساناتی در این بازار است؛ طوری‌که قیمت  سیمان در برخی مبادی فروش در هفته گذشته نسبت به قیمت ثابت ماه‌های قبل کاهش داشته، اما در هفته جاری شاهد افزایش قیمت در بازار هستیم. 

در اصل پس از افزایش ۱۸ تا ۳۹ درصدی قیمت سیمان در میانه شهریور ماه، قیمت این محصول از هفته سوم شهریور ثابت مانده و فقط در مقطع کوتاهی در مهرماه شاهد کاهش قیمت جزئی بودیم که باز هم دوام نداشت و قیمت‌ها به همان محدوده 40 تا 75 هزار و 500 تومان در کارخانه‌های مختلف برگشت.

با این حال در هفته گذشته قیمت سیمان در برخی مبادی فروش تا بیش از 26 درصد هم کاهش یافت. البته در مواردی هم شاهد افزایش قیمت سیمان به ویژه در شاهرود و قم بودیم و این افزایش در مواردی به بیش از 40 درصد هم رسیده است.

در مقابل در هفته جاری قیمت‌ها در بیشتر مبادی فروش نسبت به هفته قبل افزایش کمتر از پنج درصدی داشته و در مواردی هم ثابت مانده است.

به نظر می‌رسد بخشی از این نوسانات قیمتی مربوط به چالش‌های تامین انرژی در فصل سرما است. به طور کلی با توجه به ناترازی انرژی در کشور و تشدید کمبود گاز در زمستان و همچنین وابستگی بالای صنایع سیمان به گاز، همواره این نگرانی وجود دارد که با آغاز سرما، مشکلات تامین انرژی گریبان تولیدکنندگان را بگیرد.

کمبود گاز در زمستان سال قبل هم منجر به کاهش تولید سیمان شد؛ به‌طوری‌که بهمن ماه سال قبل تولید سیمان از میانگین ماهانه هفت میلیون تن به چهار میلیون تن رسید. البته به طور کلی ظرفیت تولید ۸۹ میلیون تن سیمان در کشور وجود دارد، اما به دلیل محدودیت تامین انرژی برق و گاز، تولید سالانه حدود ۷۲ میلیون تن است.

بازی دو سر باخت سیمان در زمستان

حالا هم به نظر می‌رسد سناریوی کمبود گاز و تعطیلی بخشی از خط تولید صنایع و به همراه آن استفاده از سوخت جاجیگزین و تشدید آلودگی هوا در حال تکرار است. چراکه اخیرا علی‌اکبر الوندیان، دبیر انجمن سیمان، در گفتگو با تجارت‌نیوز خبر از ارسال نامه شرکت گاز مبنی بر آمادگی برای کاهش ورودی گاز و رفتن به سمت سوخت جایگزین داده بود و همزمان هم امروز مدارس دوره ابتدایی به دلیل آلودگی هوا مجازی شد.

اما پیش‌بینی می‌شود با تشدید سرمای هوا روزهای بدتری هم در انتظار باشد. چراکه هنوز بیش از 30 درصد کارخانه‌ها نتوانسته‌اند مازوت مورد نیاز خود را تهیه کنند. 

از طرف دیگر شرکت پالایش و پخش به عنوان تامین‌کننده سوخت، طرحی برای مصرف انرژی تهیه و اعلام کرده واحدهای تولیدی بر اساس این الگو باید سوخت مصرف کنند. اما مازوت تولید پالایشگاه‌های کشور استاندارد نیست و برای رسیدن به دمای لازم جهت تولید سیمان، سوخت بیشتری مصرف می‌شود. اما این شرکت این موضوع را قبول ندارد و اعلام کرده هر کارخانه سیمانی که سوخت می‌خواهد علاوه بر ضمانت‌نامه بانکی و چک، تمام اعضای هیئت مدیره تعهد محضری بدهند که در صورت مصرف سوخت بیشتر این شرکت از حساب‌های کارخانه مبلغ جریمه را برداشت کند.

علاوه بر این، به تولیدکنندگان اعلام شده که سوخت جایگزین باقی‌مانده در مخازن مربوط به سال گذشته به قیمت امسال محاسبه می‌شود و باید مابه‌التفاوت آن پرداخت شود که این موضوع هم روی هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده تولید اثر خواهد داشت.     

در این شرایط وضعیت پیش رو به شکلی است که اگر سوخت مورد نیاز صنایع سیمان تهیه نشود، شاهد افزایش قیمت سیمان خواهیم بود. اما اگر هم مازوت به کارخانجات برسد از طرفی آلودگی هوا تشدید خواهد شد و از طرف دیگر احتمال دارد جریمه‌ سنگین در نظر گرفته شده برای استفاده از مازوت، خلاف الگوی اعلام شده، روی قیمت‌ها اثر بگذارد.

البته در ماه‌های گذشته شاهد رکود شدید در بازار سیمان هم بودیم که به رکود حاکم بر ساخت‌وساز مسکن و نبود نقدینگی برمی‌گردد و معمولا این رکود حاکم بر بازار مسکن در فصل زمستان تشدید می‌شود.  

اما اخیرا وزارت راه و شهرسازی جدولی را به عنوان نیاز مسکن ملی از طریق وزارت صمت به تولیدکنندگان ارسال کرده که طبق آن تولیدکنندگان علاوه بر عرضه ماهانه پنج میلیون تن سیمان در بورس، باید ماهانه ۲.۲ تا ۲.۵ میلیون تن سیمان به پروژه مسکن ملی اختصاص دهند که یعنی در مجموع ماهانه تولید باید به بیش از ۷.۲ میلیون تن برسد. بنابراین می‌توان انتظار داشت نوسانات بیشتری پیش روی بازار سیمان باشد. 

برای مطالعه بیشتر در این رابطه صفحه بازار کالا را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.