کد مطلب: ۳۴۳۳۷۶

گفتگوی تجارت‌نیوز با نمایندگان مجلس شورای اسلامی :

واکنش سرد مجلس به حذف ۴ صفر از پول ملی

واکنش سرد مجلس به حذف 4 صفر از پول ملی

با توجه به اینکه موضوع حذف صفر از پول ملی سابقه طولانی دارد و تجربه حذف صفر در کشورهای مختلف با سرانجام‌های مختلفی روبه‌رو بوده است، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان به تاثیرات مثبت این اقدام در ایران امیدوار بود و آیا شرایط کنونی اقتصاد ایران، زمان مناسبی برای حذف صفر از پول ملی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از کش و قوس‌های فراوانطی سال‌های اخیر، در نهایت ( 15 دی ماه 97) لایحه حذف چهار صفر از پول ملی از سوی بانک مرکزی تقدیم دولت دوازدهم شد.

حذف صفر از پول ملی در کشورهایی اتفاق می‌افتد که اقتصاد این کشورها درگیر تورم بالاست و ارزش پول ملی در این کشورها به شدت در حال سقوط است، به همین جهت این کشورها به منظور کنترل نرخ تورم ، سهولت در مبادلات اقتصادی و کاهش هزینه و روند چاپ اسکناس اقدام به حذف صفر از پول ملی خود می‌کنند.

طبق آمار بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، تاکنون حدود ۵۰ کشور در جهان به دلیل شرایط ابر تورمی اقدام به حذف صفر از پول ملی خود کرده‌اند که برخی از این کشورها با اجرای این طرح در کنترل نرخ تورم موفق بوده و برخی دیگر ناموفق بوده‌اند.

لزوم سیاست حذف صفر همراه با اصلاحات اقتصادی

به گفته برخی کارشناسان اقتصادی، مطرح شدن زمزمه‌های حذف صفر از پول ملی در دولت دوازدهم می‌تواند بیانگر این موضوع باشد که حسن روحانی نتوانست مهم‌ترین دستاورد خود در دولت یازدهم که ثبات و تک رقمی شدن نرخ تورم بود و بارها در مناظره‌های انتخاباتی ریاست جمهوری دولت دوازدهم از آن به عنوان عامل موفقیت و ارجعیت نسبت به روسای جمهور گذشته یاد می‌کرد، حفظ کند. البته شاید ابر تورمی در کمین اقتصاد ایران است که دولت به دلیل تداوم روند کاهشی ارزش پول ملی خواهان اجرای هر چه سریعتر این طرح است.

برخی اقتصاددانان معتقدند که با توجه به تجربه کشورهایی که این طرح در آنها اجرایی شده است، اگر سیاست حذف صفر از پول ملی همراه با اصلاحات اقتصادی نباشد، برای مقابله با تورم کارساز نخواهد بود. با توجه به اینکه دولت تاکنون برنامه خاصی برای اصلاح ساختار اقتصادی و نظام بانکی کشور نداشته است، حذف چهار صفر از پول ملی تغییری در شرایط اقتصادی مانند شرایط تورمی، رکودی و قدرت خرید مردم ایجاد نمی‌کند و تنها ساده‌سازی اعداد صورت می‌گیرد.

از نگاه برخی کارشناسان، حذف صفر باید آخرین حلقه از اصلاحات نظام پولی و بانکی در کشور باشد. به عبارتی قبل از حذف صفر از پول ملی باید زمینه برای کنترل قیمت‌ها و ثبات اقتصادی فراهم شود.

به عبارت ساده‌تر ریشه کن کردن علل به وجود آمدن تورم از پیش‌شرط ‌های حذف صفر است. ریشه‌های اصلی تورم عدم استقلال بانک مرکزی، فقدان شفافیت مالی و نبود انضباط مالی دولت، وضعیت نابه‌سامان بانک‌ها و نداشتن چارچوب مناسب برای سیاستگذاری پولی است که تا حدودی امکان مدیریت نقدینگی را از ما سلب کرده است. تاکنون برنامه‌ای برای رفع این ریشه‌های تورم مشاهده نکرده‌ایم.

موضع مجلس نسبت به حذف صفر

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس، در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: حذف صفر از پول ملی نیاز است و حتی می‌تواند کارگشا هم باشد، اما در حال حاضر مشکل اقتصاد ایران اضافه بودن صفر در پول ملی نیست.

جعفرزاده ایمن آبادی افزود: معتقدم تنها حذف صفر از پول ملی کافی نیست، بلکه باید چندین کار همزمان با هم اجرایی شوند. به عبارتی هنوز نظام بانکی در خصوص جلوگیری از تولید و چاپ اسکناس برنامه خاصی ندارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: حذف صفر از پول ملی را نقض نمی‌کنم، اما معتقدم شاید برای یک مدت زمان کوتاهی و به صورت مقطعی مفید باشد، اما به تنهایی مشکل‌گشای اقتصاد ایران نیست.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم شورای اسلامی افزود: به نظرم نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدت زمانی معطل بررسی لایحه حذف صفر از پول ملی خواهند بود. در حال حاضر رغبت و تمایلی از سوی نمایندگان مجلس برای بررسی لایحه حذف صفر از پول ملی وجود ندارد، زیرا باید یک سلسله مراتبی از قبل طی شود. به عبارتی زمانی که هنوز نظام بانکی کشور اصلاح نشده حذف صفر از پول ملی مشکل‌گشا نخواهد بود.

حذف صفر باعث تقویت ارزش پول ملی نمی‌شود

همچنین عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: حذف صفر از پول ملی باید عنوان داشته باشد، به طوری که واحد پولی آن ریال است یا تومان؟ همچنین تکلیف پول‌های کوچک که چهار صفر ندارند چه می‌شود؟

نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: حذف صفر از پول ملی عملکرد کارشناسانه‌ای است، اما حذف صفر از پول ملی در اوج شرایط اقتصادی که کشور با چالش ابرتورم مواجه شده انجام می‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 98 عنوان کرد: حذف صفر از پول ملی تنها برای سیستم حسابداری مفید خواهد بود و به هیچ عنوان باعث تقویت ارزش پول ملی نمی‌شود و به دلیل نامشخص بودن تکلیف پول‌های کوچک مشکلاتی برای مردم در حساب کتاب آنها ایجاد خواهد کرد.

یوسفیان ملا افزود: نمایندگان مجلس باید بررسی کنند که حذف صفر از پول ملی برای مردم منفعتی دارد یا خیر. اگر حذف صفر از پول ملی برای مردم منفعت و سودی نداشته باشد و مردم با اجرای آن سردرگم شوند این لایحه تصویب نخواهند شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.