کد مطلب: ۳۴۱۷۸۲

یک کارشناس بانکی مطرح کرد:

حذف ۴ صفر از پول ملی فعلا ضرورت ندارد

حذف 4 صفر از پول ملی فعلا ضرورت ندارد

یک کارشناس بانکی عنوان کرد: سیاست‌های ضدتورمی و فراهم آوردن بستر ساختاری لازم برای کاهش تورم، از پیش‌شرط‌های حذف صفر از پول ملی است که در ایران هنوز محقق نشده است و حذف چهار صفر از پول ملی فعلا ضرورت ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد لایحه حذف چهار صفر از پول ملی تقدیم دولت شد، با توجه به این که موضوع حذف صفر از پول ملی سابقه طولانی دارد و تجربه حذف صفر در کشورهای مختلف با سرانجام‌های مختلفی روبه‌رو بوده، آیا می‌توان به تاثیرات مثبت این اقدام در ایران امیدوار بود؟ آیا در شرایط فعلی اقتصاد ایران، زمان مناسبی برا حذف صفر از پول ملی است؟

کامران ندری، کارشناس بانکی در این مورد معتقد است که ضرورتی در این مورد وجود ندارد.

وی در گفتگو با یک برنامه رادیویی گفت: با توجه به تجربه کشورهایی که دست به اصلاح پولی زده‌اند و چند صفر را حذف کرده‌اند مادامی که موفق نشده‌اند ثبات نسبی در اقتصاد ایجاد کنند در کنترل قیمت‌ها و رشد تولید و بهره‌وری ناکام مانده‌اند و موفق نشده‌اند به اهدافی که برای آن دست به اصلاح زده‌اند دست یابند و مجبور شده‌اند در سال‌های بعد این اصلاح پولی را تکرار کنند.

ندری حذف صفر را آخرین حلقه اصلاحات عنوان می‌کند و می‌گوید: با توجه به این تجربیات توصیه می‌شود این اصلاحات به عنوان آخرین حلقه از اصلاحات نظام پولی و بانکی در کشور باشد قبل از آن باید زمینه و بستر را برای آن فراهم کرده باشیم.

وی درباره تورم کشورهای دیگری که این اصلاح پولی را انجام داده‌اند گفت: کشورهایی که دست به اصلاح پولی زده‌اند شرایطی به مراتب بدتر از ما داشتند. وضعیت اقتصادی و تورم در کشور ما طی یک سال اخیر بد بوده است اما قابل مقایسه با کشورهایی که حذف پول کرده‌اند نبوده است. این کشورها تورم‌های بسیار بالا داشتند که حداقل آن 100 یا 120 درصد بوده و برخی دیگر با ابر تورم مواجهه بودند. از آنجایی که در یک فاصله زمانی ارزش پول این کشورها کاهش پیدا کرده بود به این نتیجه رسیده بودند که چند صفر را حذف کنند و کشورهایی موفق شدند که قبل از حذف صفر بستر و زمینه برای کنترل قیمت‌ها و ثبات اقتصادی فراهم کرده بودند.

ندری ریشه کن کردن علل به وجود آمدن تورم را از پیش‌شرط‌های حذف صفر عنوان کرد و درباره عدم رعایت این پیش‌شرط گفت: کشورهایی که به ریشه‌ها و به علل و اسباب به وجود آمدن تورم توجهی نداشتند، چون علل اصلی به قوت خود باقی مانده بود بعد از حذف صفر قیمت‌ها افزایش پیدا کرد. زیمبابوه و ونزوئلا از جمله این کشورها بودند. حتی در کشوری مثل ونزوئلا آثار روانی که می‌تواند ایجاد کند محقق نشده است، چون به ریشه‌های اصلی به وجود آورنده تورم توجه نکرده‌اند و ضرورتی برای این کار وجود ندارد. می‌شود انجام داد اما نتیجه مطلوب و دلخواهی که انتظار داریم با توجه به هزینه‌ها ممکن است به دست نیاید.

وی درباره ریشه‌های اصلی تورم گفت: «ریشه‌های اصلی تورم عدم استقلال بانک مرکزی، فقدان شفافیت مالی و نبود انضباط مالی دولت، وضعیت نابه‌سامان بانک‌ها نداشتن چارچوب مناسب برای سیاستگذاری پولی است که تا حدودی امکان مدیریت نقدینگی را از ما سلب کرده است».

این کارشناس بانکی درباره برنامه‌های کشور برای رفع ریشه‌های تورم گفت: تاکنون برنامه‌ای برای رفع این ریشه‌های تورم مشاهده نکرده‌ایم. در همه کشورها زمانی که خواستند تورم را پایین بیاورند، سیاست‌های ضدتورمی ابتدا با یک رکود همراه بوده است تلاش سیاست‌گذاران این بوده است که بعد از فراهم آوردن بستر ساختاری لازم برای کاهش تورم، تلاش کنند که این آثار رکودی سیاست ضد تورمی به حداقل برسد. ولی هنوز در ایران محقق نشده است.

کامران ندری همچنین درباره ضرورت اجرای این طرح در وضعیت کنونی اقتصاد ایران تصریح کرد: بعد از این بسترسازی و زمینه‌سازی ساختاری، آخرین گام در صورت ضرورت، می‌توان این هزینه را پرداخت و صفر را از پول ملی حذف کرد که هنوز مسئله افزایش قیمت‌ها در کشور ما به یک شکل حادی که با رقم‌های نجومی سروکار داشته باشیم نرسیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.