کد مطلب: ۸۷۶۹۹۹

بهاءالدین حسینی هاشمی در گفتگو با تجارت‌نیوز بررسی کرد:

پیش‌بینی‌ بانک جهانی از اقتصاد ایران محقق می‌شود؟

پیش‌بینی‌ بانک جهانی از اقتصاد ایران محقق می‌شود؟

بانک جهانی رشد اقتصادی و تورم ایران در پایان سال 2023 را به ترتیب 4.1 درصد و 42.6 درصد پیش‌بینی کرده است. یک کارشناس اقتصادی این پیش‌بینی را بررسی می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از وضعیت اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2023 به بررسی شاخص‌های مهم اقتصادی ایران نیز پرداخت. بانک جهانی در گزارش خود، رشد اقتصادی ایران در پایان سال 2023 را 4.1 درصد پیش‌بینی کرده و این در حالیست که نرخ این شاخص در سال میلادی گذشته معادل 3.8 درصد بود.

از سوی دیگر، بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی، نرخ تورم ایران از 46.5 درصد در سال 2022 به 42.6 درصد در پایان سال میلادی جاری کاهش خواهد یافت.

این پیش‌بینی‌ها در حالی مطرح شده‌اند که در سال‌های اخیر، معمولا وضعیت اقتصادی ایران بدتر از پیش‌بینی‌های بانک جهانی از آب درآمده و حالا باید ببینیم که آیا این روند در سال 2023 نیز ادامه پیدا می‌کند؟

بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس اقتصادی، در گفتگو با تجارت‌نیوز علاوه بر ارزیابی ارقام پیش‌بینی شده برای رشد اقتصادی و تورم توسط بانک جهانی، علت اختلاف این پیش‌بینی‌ها با واقعیت‌های اقتصادی را بررسی می‌کند.

پیش‌بینی‌های بانک جهانی منطقی است؟

حسینی هاشمی در ابتدا درباره پیش‌بینی‌های بانک جهانی گفت: «بانک جهانی با توجه به اطلاعاتی که از اقتصاد ما می‌گیرد، مثل فاکتورهای مهم و عوامل موثر در تولید ناخالص ملی، رشد اقتصادی را پیش‌بینی می‌کند. می‌توان گفت رشد پیش‌بینی شده توسط بانک جهانی برای اقتصاد ایران، منطقی است و در بازه‌ای قابلیت تحقق را قرار دارد.»

وی در ادامه افزود: «این موضوع در مورد تورم هم صدق می‌کند و با توجه به شرایط و شاخص‌های کنونی اقتصادی ایران، می‌توان انتظار داشت که تورم واقعی کشور در حدود نرخ پیش‌بینی شده توسط بانک جهانی باشد.»

چرا واقعیت تلخ‌تر از پیش‌بینی‌هاست؟

این کارشناس اقتصادی درباره علت اختلاف پیش‌بینی‌های بانک جهانی با واقعیت‌های اقتصاد ایران، به تجارت‌نیوز گفت: «بخش بزرگی از این موضوع به این دلیل است که وضعیت دنیا در سال‌های اخیر رو به وخامت رفته است. در واقع جهان ملتهب شده و خاورمیانه آبستن حوادث است.»

وی ادامه داد: «برای مثال جنگ روسیه و اوکراین تاثیرات منفی به‌ویژه بر صنعت غذایی داشته است. به علاوه، رویکرد آمریکا در برابر چین و اقمار آن و همچنین تحولات و جنگ در خاورمیانه، عواملی هستند که بحران‌های جهانی را تشدید می‌کنند.»

وی همچنین تصریح کرد: «در این شرایط، وضعیت اقتصاد جهانی به‌ویژه در بخش انرژی و غذایی باعث تاثیر بر شاخص‌های اقتصادی ایران شده و وضعیت را بدتر از پیش‌بینی‌ها کرده است.»

هدف تورمی 30 درصدی محقق خواهد شد؟

بانک جهانی در حالی نرخ تورم ایران در پایان سال 2023 را 42.6 درصد پیش‌بینی کرده که بانک مرکزی ایران هدفی 30 درصدی را برای تورم در پایان سال 1402 مشخص کرده است. از طرف دیگر بانک مرکزی و دولت ادعا می‌کنند که با توجه به کاهش سرعت رشد نقدینگی در سال جاری، این هدف تا پایان سال محقق خواهد شد.

حسینی هاشمی درباره این موضوع اظهار کرد: «رشد نقدینگی کاهش زیادی نداشته است. تا حدودی جلوی رشد نقدینگی گرفته شده اما اتفاق خاصی نیافتاده است. البته اگر قیمت نفت نیز افزایش یابد، فروش نفت بیشتری داشته باشیم و منابع حاصل از فروش نفت به حیطه وصول دربیاید، شاید تاثیری در روند نقدینگی ایجاد شود. اما در حال حاضر نمی‌تواند چیزی که دولت ادعا می‌کند را در بازار لمس کرد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «همچنان کسری بودجه، رشد پایه پولی و بدهی‌های دولت به بانک‌ها و بانک مرکزی، پابرجا بوده و همه آنها از عوامل تورم هستند. به علاوه، اقتصاد ایران، اقتصادی پایداری نیست و اگر شوک‌های سیاسی داخلی و خارجی بر آن وارد شود، نوسانات اقتصادی افزایش می‌یابد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.