فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۷۰۱۳۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا از شاهین در بورس استقبال نشد؟

چرا از شاهین در بورس استقبال نشد؟

امروز بورس کالا میزبان عرضه شاهین در بورس کالا بود؛ اما میزان استقبال شاهین بسیار کم بود. علت این عدم استقبال چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس اطلاعیه بورس امروز ۲۰۰ دستگاه شاهین با قیمت پایه ۳۰۴ میلیون تومان عرضه شد؛ اما استقبالی از این عرضه نشد و تنها ۳۹ دستگاه خودرو توسط سرمایه‌گذاران خرید شد.

بر همین اساس ۱۰۰ دستگاه خودروی شاهین گروه سایپا (با قابلیت افزایش عرضه به میزان ۱۰۰ دستگاه) با قیمت پایه ۳۰۴ میلیون تومان برای تحویل ۲۳ مهر امسال عرضه شد.

براساس اطلاعیه عرضه، خریداران ملزم به واریز ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و یک درصد مالیات نقل و انتقال و ۲ درصد مالیات شماره‌گذاری برچسب انرژی (برمبنای قیمت نهایی) و همچنین مبلغ ۴۲ میلیون و ۳۴ هزار و ۴۶۵ ریال به ازای هر خودرو (شامل بیمه شخص ثالث به مبلغ ۳۸ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۴۶۵ ریال و خدمات مرتبط با شماره گذاری و پلاک به مبلغ ۳ میلیون و ۸۹۷ هزار ریال) هستند.

چرا از خرید خودرو استقبال نشد؟

قیمت شاهین در بورس کالا ۳۰۴ میلیون تومان و در بازار آزاد ۳۶۰ میلیون تومان است. یعنی خرید خودرو از بورس کالا و بازار آزاد حدود ۵۶ میلیون تومان تفاوت قیمتی دارد. خرید خودرو از بورس کالا به نفع مردم است و با سرمایه‌گذاران با خرید از بورس کالا می‌توان سود بیشتری نسبت به بازار آزاد ببرند.

اما با توجه به راکد بودن بازار خودرو نمی‌توان، انتظار استقبال چندانی از عرضه شاهین داشت و این تعداد خرید تقریبا طبیعی است. البته برخی از کارشناسان عقیده دارند که شاهین خودروی محبوبی نیست و این عدم استقبال نیز ناشی از عدم محبوبیت است.

گروهی دیگر از کارشناسان می‌گویند که تفاوت قیمتی ۵۰ میلیونی برای خرید خودرو از بورس بسیار کم است. یعنی اگر این اختلاف قیمت بورس کالا و بازار آزاد به حدود ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسید استقبال سرمایه‌گذاران بیشتر می‌شد.

البته تحلیلگران بورسی معتقدند که بی‌اعتمادی نسبت به بورس، عامل عدم خرید خودرو است. زمانی که اعتماد سهامداران نسبت به بازار سرمایه افزایش یابد، خرید خودرو نیز بیشتر خواهد بود.

به هر ترتیب بی‌اعتمادی به بورس، تفاوت قیمتی و راکد بودن بازار خودور را می‌توان عامل عدم استقبال از عرضه خودرو دانست. باید منتظر ماند و دید که عرضه‌های بعدی به رونق می‌رسند یا خیر؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.