فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۵۶۴۶۶

پایان بورس ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ / بازار سهام گرفتار حباب منفی شده است؟

پایان بورس 31 مرداد 1402 / بازار سهام گرفتار حباب منفی شده است؟

بازار سهام در حالی معاملات مردادماه را به پایان رساند که شاخص کل ریزشی بود و ارزش و حجم معاملات نیز به کمترین میزان خود طی ماه‌های اخیر رسیده است. برخی از فعالان بازار از ایجاد حباب منفی در بورس خبر می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، فراز و نشیب بسیاری را با خود به همراه دارد و سرمایه‌گذار از ریسک‌های آن با خبر است. بورس نیز از این قضیه مستثنی نیست و علاوه بر روزهای سودده، روزهای رکودی بسیاری را به اهالی بازار سرمایه تحمیل می‌کند.

این روزها اما رکود بورس کمی عجیب به نظر می‌رسد و گویا بازار سهام شاهد معاملات سراسر رانتیست. خوب است نگاهی به معاملات امروز انداخته شود. در دقایق ابتدایی، بازار منفی اما نسبتا متعادل دنبال می‌شد و ناگهان سهم‌های خودرویی با رنج منفی روبه‌رو شدند و حتی نوسان منفی آن‌ها به پنج رسید. همین امر سبب شد تا بمولد که به تازگی در بورس عرضه شده از دقایق ابتدایی بازار، صف فروش شود.

اما مسئله کجاست؟ در روز جاری اخبار گروه خودرویی، خبر از بهبود شرایط قیمت‌گذاری خودروسازان به نقل از معاون وزیر صمت می‌دهند. به این ترتیب در نگاه اول وضعیت خودروسازان خوب به نظر می‌رسد، اما در معاملات بازار سهام خودرویی‌ها شاهد رنج منفی هستند.

اما ذکر این نکته ضروریست که صحبت‌های منوچهر منطقی در این باره، مربوط به نمایشگاه‌ قطعات خودرو در هفته گذشته است و مشخص نیست امروز با چه هدفی بازنشر می‌شد. آیا تنها هدف از انتشار این اخبار کمک به فروشندگان بزرگ برای رنج‌کشی منفی نیست؟

به هر حال باید گفت روزگار تاریک بورس، روزبه‌روز سیاه‌تر می‌شود و بعید است در آینده نزدیک، معاملات بازار سرمایه با شفافیت بسته شود.

بورس امروز در یک نگاه

31 مرداد

پس از رشد حداقلی شاخص کل در روز گذشته، معاملات امروز به گونه‌ای بسته شدند که شاخص نه تنها نتوانست مانند روز گذشته حرکت کند بلکه سقوط دیگری را در کارنامه مرداد خود به ثبت رساند. به این ترتیب نزول سنگین شاخص کل در روز پایانی مردادماه سبب شد تا این نماگر طی ماه جاری در مجموع 2.23 درصد پایین بیاید.

در پایان معاملات امروز نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت 18 هزار و 216 واحدی که معادل 0.93 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح یک میلیون و 938 هزار واحدی ایستاد.

شاخص هم‌وزن نیز با فرمان شاخص کل حرکت کرد. به این ترتیب نماگر شرکت‌های کوچک و متوسط بازار نتوانست به ارتفاع خود بیفزاید و با کاهش 1.63 درصدی به سطح 663 هزار و 221 واحدی رسید.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را 6 میلیارد و 800 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و 527 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

ورود و خروج پول حقیقی

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز جاری حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج 741 میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

بیشترین ارزش معاملات

در جریان معاملات امروز سه سهم بمولد، خاور و وبملت بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های دی، شستا و خودرو به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.

بکام با افزایش 6.97 درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، دامین نیز با افت هفت درصدی در جریان بازار امروز بدترین عملکرد را ثبت کرد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.