فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۷۶۴۳۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سایه جنگ بر بازار سرمایه ایران/ بورس تهران قرمز شد

سایه جنگ بر بازار سرمایه ایران/ بورس تهران قرمز شد

بازار سرمایه ایران تحت تاثیر تنش میان فلسطین و اسرائیل به شدت نزولی شد و سهم‌ها به طور میانگین بیشتر از 3.6 درصد کاهش داشتند. باید گفت در حال حاضر مهم‌ترین نااطمینانی بورس ایران همین جنگ است و تا زمانی که پایان نیابد روند نزولی بورس ادامه خواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفته سوم مهرماه پر از اخباری بود که می‌توانست مسیر بازار سرمایه را تغییر دهد. مهم‌ترین این اخبار نیز جنگ اسرائیل و حماس است. گروه حماس بامداد شنبه با پنج هزار راکت، اسرائیل را هدف حملات خود قرار داد و به گفته مقامات اسرائیل نیروهای این گروه وارد خاک اسرائیل شده‌اند.

اما تنش‌ها تنها مربوط به این دو منطقه نبود و بازار سرمایه نیز مانند همیشه منتظر بهانه‌ای برای سقوط آسانسوری خود بود. موضوعی که در این میان مهم است بحث شدت تاثیرپذیری بورس ایران از اتفاقات و ناامنی‌ها در سراسر دنیاست. این تاثیر تا حدی بود که شاخص کل و هم‌وزن در روز گذشته حدود یک درصد کاهش داشتند و این نزول در روز جاری به اوج خود رسید. همچنین در روز گذشته حدود یک همت پول حقیقی در پی ناامنی در منطقه غزه از بورس ایران خارج شد.

بورس امروز در یک نگاه

بورس حماس و اسرائیل

با شروع جنگ اسرائیل و حماس بورس ایران به شدت نزولی شد و بیشتر از 95 درصد از سهم‌های بازار سرمایه در طرف منفی نوسان ایستادند. شاخص‌های بورسی نیز در پایان بورس امروز به شکل عجیبی نزولی بودند. به طوری که شاخص کل، با ریزش 51 هزار و 610 واحدی که معادل 2.51 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز به مرز دو میلیون و یک هزار واحدی رسید.

اما وضعیت شاخص هم‌وزن به مراتب وخیم‌تر است. به نحوی که می‌توان گفت شاخص‌سازی صورت گرفته در روز جاری شدت ریزش بورس را از نظرها پنهان کرده است. به طوری که شاخص کل هم‌وزن که نماگری شفاف برای وضعیت سهام بوده، بیشتر از 26 هزار واحد سقوط کرده است. به این ترتیب این شاخص با نزول شدید 3.67 درصدی به سطح 683 هزار و 247 واحدی رسید و کانال مهم 700 هزار واحدی را از دست داد.

با شروع جنگ حماس و اسرائیل تنش‌ها در بورس ایران به شدت بالا گرفت و جو فروش سنگینی بر معاملات حاکم شد. حجم و ارزش معاملات به شدت بالا رفتند که ناشی از هجوم سهامداران برای فروش بود. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را 10 میلیارد و 300 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را پنج هزار و 629 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

ورود و خروج پول حقیقی

همچنین فرار حقیقی‌ها در روز جاری به اوج خود رسید و سهامداران حقیقی تنها به فکر خروج سرمایه خود از این بازار تنش‌خیز بودند. بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز جاری حکایت از فرار سنگین سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج بیش از هزار و 500 میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.بورس حماس و اسرائیل

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.