کد مطلب: ۸۷۹۵۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی «بوعلی» / افت درآمدهای پتروشیمی بوعلی در نیمه نخست امسال

تحلیل بنیادی «بوعلی» / افت درآمدهای پتروشیمی بوعلی در نیمه نخست امسال

بررسی عملکرد پتروشیمی بوعلی در 6 ماهه نخست امسال نشان می‌دهد، ارقام تولید، فروش و درآمد شرکت نسبت به 6 ماهه سال گذشته کاهش داشته است. همچنین پتروشیمی بوعلی در شهریورماه نیز عملکرد خوبی را از خود نشان نداد و ارقام گزارش ماهانه کاهشی بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با انتشار گزارش ماهانه پتروشیمی بوعلی در شهریورماه نتیجه عملکرد 6 ماهه شرکت مشخص شد. اگر ارقام گزارش‌های ماهانه شرکت در 6 ماه اخیر جمع شود، مشخص می‌شود که پتروشیمی بوعلی در نیمه نخست سال جاری بیشتر از 995 هزار تن از محصولات خود را تولید کرده که در مقایسه با 6 ماهه سال گذشته حدود 3.4 درصد کاهش داشته است. همچنین مقدار فروش شرکت نیز در این دوره بیشتر از 22 درصد پایین آمده و به 830 هزار تن رسیده است.

البته افت درآمد 6 ماهه نخست امسال به اندازه مقدار فروش پایین نیامد. چرا که میانگین نرخ فروش محصولات شرکت در 6 ماهه نخست امسال نسبت به نیمه نخست سال گذشته 19.5 درصد افزایش داشت و به 268 میلیون ریال رسید. با وجود این موضوع درآمد 6 ماهه امسال شرکت باز هم نزولی شد و از 24 هزار و 177 میلیارد تومان در نیمه نخست سال 1401 با کاهش 7.7 درصدی به 22 هزار و 323 میلیارد تومان در 6 ماهه امسال رسید. به طور کلی عملکرد بوعلی در 6 ماهه امسال مثبت نبود و اگر افزایش نرخ محصولات نبود، کار برای بوعلی سخت‌تر می‌شد. همین روند نیز در شهریور اتفاق افتاد و گزارش عملکرد این ماه شرکت چنگی به دل نزد.

عملکرد بوعلی در شهریور

بررسی گزارش عملکرد ماهانه پتروشیمی بوعلی ‌سینا نشان می‌‌دهد شرکت در شهریور توانست 153 هزار و 989 تن از محصولات خود را تولید کند و عدد مقدار فروش خود را به 118 هزار و 739 تن برساند. با این اوصاف مقایسه ارقام گزارش شهریور امسال بوعلی با شهریور سال گذشته نشان می‌دهد، مقدار تولید و فروش شرکت به ترتیب هفت و 38 درصد پایین آمده است.

از طرفی مقدار تولید شرکت در مقایسه با تولید 184 هزار و 161 تنی شرکت در مرداد حدود 16.4 درصد کاهش داشته است. همچنین مقدار فروش بوعلی نیز در مقایسه با مردادماه 36.8 درصد کاهش داشته است.

مقدار تولید و فروش بوعلی

کاهش درآمد ماهانه نوری

کاهش شدید مقدار فروش بوعلی در آخرین ماه از تابستان درآمد ماهانه شرکت را به شدت تهدید کرد. به طوری که مبلغ فروش ماهانه شرکت از پنج هزار و 28 میلیارد تومان در مرداد به سه هزار و 347 میلیارد تومان در شهریور رسید. همچنین درآمد شرکت در شهریور سال گذشته نیز حدود 32 درصد بالاتر از رقم فعلی بوده است.

درآمد ماهانه

افزایش نرخ فروش

اما موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد، میانگین نرخ فروش محصولات شرکت است. همانطور که در نمودار مشخص است، میانگین نرخ فروش محصولات شرکت در یک سال اخیر روی یک روند صعودی قرار گرفته است. هرچند این عدد نسبت به شهریور سال گذشته و مردادماه تغییر چشمگیری نداشته، اما همین افزایش حداقلی نرخ فروش نیز جلوی سقوط درآمدزایی بوعلی را گرفت.

نرخ فروش

بدین ترتیب میانگین نرخ فروش محصولات بوعلی از 268 میلیون ریال در مرداد با رشد 5.3 درصدی به 282 میلیون ریال رسیده است. همچنین نرخ محصولات شرکت در شهریور سال گذشته نیز حدود 10.5 درصد پایین‌تر از ارقام فعلی بوده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید .

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.