کد مطلب: ۸۹۹۴۸۱

مدیرعامل بورس تهران در همایش چشم‌انداز بازار سرمایه ۱۴۰۳ مطرح کرد:

دهک‌های ضعیف؛ بازندگان اصلی قیمت‌گذاری دستوری/ تامین سرمایه ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی از بورس

دهک‌های ضعیف؛ بازندگان اصلی قیمت‌گذاری دستوری/ تامین سرمایه 600 هزار میلیارد تومانی از بورس

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به آفات قیمت‌گذاری دستوری و آثار سوء آن بر اقتصاد کشور، عنوان کرد: بازنده اصلی قیمت‌گذاری دستوری، طبقات ضعیف هستند. محمود گودرزی همچنین اعلام کرد که در سال گذشته، تامین مالی از طریق بورس به 600 هزار ملیارد تومان رسیده که این رقم در سال جاری نیز محقق خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، دومین همایش سالانه فعالان بازار سرمایه با عنوان «چشم‌انداز بازار سرمایه 1403» امروز با حضور محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران، میثم فدایی، مدیرعامل سابق فرابورس ایران، تیمور رحمانی اقتصاددان و جمعی از کارشناسان، فعالان  و اهالی بازار سرمایه برگزار شد.

محمدرضا قنبری، کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل کارگزاری باهنر نیز در گردهمایی سالانه فعالان بازار سرمایه گفت: همه مطلع هستیم که طی سال‌های اخیر، بورس دستخوش نوسانات زیادی شده و فراز و نشیب‌های بسیاری را سپری کرده است.

وی افزود: طی این مدت، بازار سرمایه به تحلیل‌ها پاسخ نداده و در جهت محرک‌ها حرکت نکرده است؛ سوال اساسی این است که آیا سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۲، پاسخ مورد انتظار سرمایه گذاران را داده است؟

003

اقتصاد ایران در انبوهی از ناترازی‌ها گرفتار است

محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران نیز در این گردهمایی یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی کشور را انبوهی از ناترازی‌ها عنوان کرد و گفت: از حوزه بانکی تا محیط زیست و مسائل کلان اقتصادی، این ناترازی‌ها قابل مشاهده است.

وی دو محور بنیادین را به عنوان عوامل رشد و بالندگی معرفی کرد و توضیح داد: مفهوم توسعه یکی از این محورهای بنیادین برای رشد است که باید به گشایش‌های اقتصادی، رفع تحریم و امکان مبادلات آزاد منجر شود.

قیمت گذاری دستوری بلای جان صنایع شده است

مدیرعامل بورس تهران همچنین چالش اساسی بازار سرمایه را قیمت گذاری دستوری معرفی و بیان کرد: قیمت گذاری دستوری بلای جان صنایع شده است! گودرزی بیان کرد: ۴۰ صنعت در بازار سرمایه وجود دارد که همگی با مشکل قیمت گذاری دستوری دست به گریبان هستند.

او با بیان اینکه خوب است پیامدهای قیمت‌گذاری دستوری طی سال‌های اخیر مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شود که عوارض و منافع آن چه بوده و نصیب چه کسی شده است، عنوان کرد: به یقین، طبقات ضعیف جامعه بازنده اصلی قیمت گذاری دستوری هستند، زیرا سرکوب قیمت و سپس افزایش ناگهانی آن، با رشد درآمد دهک‌های پایین اقتصادی همراه نیست و ناترازی جدیدی را رقم می‌زند.

002

مدیرعامل بورس تهران همچنین با اشاره به تامین مالی 600 همتی از بازار سرمایه در سال 1401، عنوان کرد که این رقم تامین مالی در سال جاری هم تکرار خواهد شد. با این حال، گودرزی به نرخ بهره تامین مالی اشاره و این پرسش را مطرح کرد که مگر بازدهی واقعی بنگاه‌ها و صنایع با نرخ سود ۳۰ درصد چقدر است که با این نرخ از بازار پول تامین مالی کنند؟ او تاکید کرد: این روند به یقین باعث رکود خواهد شد که بخشی از آن را نیز اکنون مشاهده می‌کنیم.

ورود اقتصاد دیجیتال به بورس اثر نوسان دلار را کاهش می‌دهد

مدیرعامل بورس تهران همچنین به لزوم ایجاد شادابی در بازار سرمایه اشاره و اظهار کرد: مادامی‌که بازار ثانویه شاداب نباشد، تامین مالی در بازار اولیه بی‌معناست! وی افزود: تلاش مدیران بازار سرمایه نیز در همین راستاست؛ اگرسیاست‌گذاران به این نتیجه برسند که بهبود وضعیت بازار ثانویه می‌تواند تامین مالی در بازار اولیه را نیز بهبود بخشد، تحولات خوبی در سال آینده رخ خواهد داد.

گودرزی در ادامه اظهار کرد: زمانی که وارد بورس تهران شدم سنتی بودن اجزای این بازار و نبود سیستم‌های نوین از دغدغه‌های من بود. بر همین اساس به سمت معماری دیجیتال پیش رفتیم. امروز 11 پروژه در این زمینه ثمر داده که نتایج آن در سال آینده ملموس است.

او با ابراز تاسف از فقدان شرکت‌های اقتصاد دیجیتال در بازار سرمایه ایران، اظهار کرد: در صورتی که این نوع شرکت‌ها وارد بازار سرمایه ایران شوند می‌توانند کمک زیادی در به کنترل التهابات بازار کنند؛ چرا که بیشترین التهابات بازار از مسیر دلار و قیمت‌های جهانی رخ می‌دهد و این شرکت‌ها، ارتباطی با قیمت‌های جهانی و دلار ندارند.

گودرزی همچنین به گستردگی فعالیت‌های شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و اشتغال‌زایی آنها اشاره کرد و گفت: برخی از این شرکت‌ها 700 تا 800 هزار نفر پرسنل مستقیم و غیرمستقیم دارند و توجه به آنها برای آینده جوانان ایرانی حائز اهمیت است.

رشد نرخ بهره بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است

در ادامه این گردهمایی، میثم فدایی مدیرعامل سابق فرابورس ایران با بالا بودن نرخ بهره اشاره و عنوان کرد که این روند، طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند. وی افزود: بالا بودن نرخ بهره واقعی آثار زیادی بر بازار سرمایه داشته است که از آن جمله باید به رشد نرخ تامین مالی شرکت‌ها اشاره کرد. فدایی عنوان کرد: تامین مالی شرکت‌ها با توجه به رشد نرخ بهره، به مسیر بازار پول هدایت شده و بازار سرمایه را با مشکل مواجه کرده است.

005

مدیرعامل سابق فرابورس ایران عنوان کرد: محاسبه نرخ بهره تنها یک شاخص ندارد و دارای فاکتورهای موثر زیادی است؛ نرخ واقعی سود سپرده‌های بانکی، نرخ بهره‌ای که در بازار مشتقات کشف می‌شود و نرخ تامین مالی بنگاه‌ها بر نرخ بهره واقعی موثر هستند.

وی اثر تحلیل را بر روند بازار سرمایه اندک عنوان و تاکید کرد: در اثر رخدادهای سال 99 بورس تاثیر تحلیل کاهش یافته و به یکی از چالش‌های بازار سرمایه در سال‌های اخیر تبدیل شده است.

فدایی فاکتور موثر بر چشم‌انداز سال ۱۴۰۳ بازار سرمایه را نرخ بهره دانست و عنوان کرد: پیش بینی می‌شود کاهش نرخ بهره بین سه تا چهار درصد باشد. وی همچنین پیش بینی کرد که تورم در کانال فعلی کنترل شود، ارزش معاملات سهام همچنان کاهشی باشد و نرخ ارز نیز تثبیت شود.

گفتنی است، تیمور رحمانی، اقتصاددان نیز در این همایش به تشریح چشم‌انداز اقتصاد ایران از منظر کلان پرداخت که مشروح آن در گزارش «چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳/ سرمایه‌گذاری در بورس باید بلندمدت باشد» آمده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • لطفی

    واقعا متاسفم براخودم که ۷ساله سرمایه ام دربورس باده هواشد.

  • ناشناس

    ننگ بر شما برای بورس و بازار بورستان،پول را بردین هیچ سلامتیمان هم رفت،خداوند از شما نگذرد و از حلقوم فرزندانتان بیرون بیاید،هر روز ما را حرص میدید،

  • ناشناس

    بله پس به عبارتی 1200 هزار میلیارد تومان در دوسال اخیر از بورس خارج کردند حال بد این روز های بورس بی مناسبت نیست بدبخت سهامدار خرد تکون بخت

  • ناشناس

    انسانیتم آرزوست