فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۲۴۲

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان:

صنعت سیمان بیشتر از یارانه به تامین پایدار انرژی نیاز دارد

صنعت سیمان بیشتر از یارانه به تامین پایدار انرژی نیاز دارد

فرصت‌ها و چالش‌های صنعت سیمان، آهک و گچ در بیست و ششمین میز صنعت، با حضور معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران و هم‌چنین مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و فعالان این صنعت، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

به گزارش تجارت نیوز،

 بیست و ششمین نشست میز صنعت سازمان بورس و اوراق بهادار، با موضوع «سیمان، آهک و گچ»، به همت مدیریت نظارت بر ناشران و اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران این سازمان و با حضور رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، ولی‌اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، سید جواد جهرمی مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران، علی اکبر الوندیان دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان و جمعی از مدیران و فعالان این صنعت برگزار شد.

خروجی‌های ملموس از برگزاری میزهای صنایع مختلف

در جریان این نشست، رضاعیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، بررسی مسائل، فرصت‌ها و مشکلات صنایع کشور را از اهداف برگزاری میز صنعت در حوزه‌های مختلف، ذکر کرد و گفت: پس از برگزاری این جلسات، همکاران میز صنعت به صورت اجمالی گزارشی از مسائل اساسی و مشکلات صنایع تهیه کرده و به نهادهای ذی‌ربط برای رسیدگی به مشکلات آنان ارسال می‌کنند.

عیوضلو با بیان این‌که تاکنون گزارش‌های مدونی از حوزه‌های مربوط به صنایع مختلف تهیه شده و از مراجع مختلف پیگیری‌های لازم به منظور رفع مشکلات و مسائل مختلف صورت گرفته، افزود: تاکنون خروجی‌های ملموسی را از برگزاری میزهای صنایع مختلف شاهد بوده‌ایم که از جمله می‌توان به صنعت سیمان اشاره کنیم. در سال‌های گذشته با همت هلدینگ‌های سیمانی و بورس کالا شاهد عرضه محصولات این صنعت در بورس و خروج از رویکرد قیمت‌گذاری دستوری و حاکم شدن نظام عرضه و تقاضا بوده‌ایم.

عیوضلو ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که این صنعت و سایر صنایع بزرگ با آن مواجه هستند، بحث ناترازی‌هاست. سال ۱۴۰۱، زمانی که دستورالعمل حاکمیت شرکتی را هیات مدیره سازمان بورس بازنگری و ابلاغ کرد، بخشی تحت عنوان گزارشگری پایداری در دستورالعمل گنجانده شد، موضوعی که دنیا به سمت آن حرکت کرده است. امروزه گزارشگری پایداری به عنوان یک نیاز مبرم در اقتصاد مطرح شده است، موضوعی انکارناپذیر که هر شرکت باید ذی نفعان خود را در جریان بگذارد که برای رفع این ناترازی و صرفه جویی اقدام و تصمیم‌گیری کند.

عیوضلو خواستار تهیه گزارشی مکتوب از چالش‌ها و راهکارهای صنعت سیمان شد و تاکید کرد: همه صنایع از معضل ناترازی انرژی و قطعی برق رنج می‌برند، لذا ما می‌بایست در مقام یک کمک کننده به دولت برای رفع این ناترازی‌ها تلاش کنیم و پیشنهادهای خود را به منظور رفع این ناترازی‌ها روی میز دولت قرار دهیم.

او اعلام کرد: لازم است برآوردهایی از بحث زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی که برای این صنعت نیاز است، داشته باشیم، با تمرکز بر تامین مالی تولید و سرمایه‌گذاری، طرح‌های توسعه‌ای را پیش برده و بخشی از سود را نیز برای کیفی سازی این صنعت بکار ببریم.

به گفته این مقام مسئول؛ انتظار می‌رود پس از ارسال مسائل و مشکلات صنعت سیمان به وزارت صمت، راهکارهای مربوط به آن ارائه و اجرا شود.

قطع گاز و برق صنعت سیمان

در ادامه این میز، علی اکبر الوندیان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: ناترازی انرژی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های صنعت سیمان طی چند سال اخیر بوده است، به گونه‌ای که ما در طول یکسال فقط در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و شاید مهرماه با قطعی برق و گاز مواجه نباشیم و در سایر ماه‌های سال چالش جدی در این زمینه داریم.

الوندیان افزود: پس از قطعی‌های مکرر برق در ماه‌های اخیر، زمزمه قطعی گاز از مهرماه شنیده می‌شود. با ادامه این روند، کارخانه‌های سیمانی به تولیدکنندگان فصلی تبدیل می‌شوند.

به گفته دبیر انجمن سیمان، در سال ۱۴۰۲ معادل ۷۶ میلیون تن تولید سیمان داشتیم که با توجه به ظرفیت تولید سالانه ۸۹ میلیون تنی در واقع ۱۳ میلیون تن عدم النفع تولید به دلیل ناترازی انرژی داشته ایم.

ورود به بورس کالا، اتفاق مبارکی برای صنعت بود

او در ادامه به عرضه سیمان در بورس کالا از سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: پذیرش و عرضه سیمان کل کشور در بورس کالا اتفاقی مبارک بود که کمک‌ شایانی را به تولیدکنندگان سیمان کرد؛ این اتفاق همه چیز را شفاف کرد.

الوندیان ادامه داد: تا قبل از سال ۱۴۰۰، سیمان با قیمت دستوری فروخته می شد اما در بازار خبری از نرخ کارخانه‌ها نبود، بلکه مردم مجبور بودند با چندبرابر قیمت کارخانه، سیمان را از دلالان و واسطه ها خریداری کنند. اما به محض ورود سیمان به بورس کالا، نرخ های دستوری کنار گذاشته شد و شرایط تولیدکنندگان نیز متفاوت شد که در این مسیر، کماکان در حال انجام برخی اصلاحات با همکاری بورس کالا هستیم.

او گفت: ورود سیمان به بورس به دلیل شفافیت کامل معاملات، میزان عرضه و تقاضا، قیمت ها و خریداران به نفع صنعت تمام شده که در بحث قیمت های پایه یا برخی شرایط معاملات در حال تکامل رویه ها هستیم.

به زودی وارد رینگ صادراتی می‌شویم

دبیر انجمن سیمان با اعلام یک خبر جدید گفت: همان گونه که پیش از ورود به بورس کالا با چالش ها و معضلات فراوانی در بازار داخل مواجه بودیم، امروز در بحث صادرات نیز با چندین مشکل روبه رو هستیم، در همین زمینه اقداماتی برای عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا و رعایت یک کف قیمت برای معاملات صادراتی در حال انجام است.

الوندیان اذعان داشت: واقعیت این است که صنعت ۹۱ ساله سیمان نیازمند به روز رسانی و سرمایه‌گذاری است، بر این اساس، تغییر نگاه سیاست‌گذاران به این صنعت از ملزومات توسعه آن به شمار می‌رود. به عبارت دیگر ما قربانی یک جو روانی شده ایم که می‌گوید، با رشد قیمت سیمان، مسکن هم گران می‌شود اما واقعیت چیز دیگری است.

او افزود: قیمت سیمان فقط ۲ درصد در صنعت ساختمان و نیم درصد در قیمت یک ملک اثرگذار است اما به خاطر این ارقام ناچیز باید کمترین رشد قیمت را از ابتدای دهه ۹۰ تاکنون به نسبت سایر مصالح و تجهیزات ساختمانی تجربه کنیم. همین موضوع باعث کاهش سرمایه گذاری و فرسوده شدن خطوط تولید شده است. البته امیدواریم به کمک بازار سرمایه، مزیت اقتصادی در سرمایه‌گذاری این صنعت احیا شود.

دبیر انجمن سیمان در پایان گفت: با توجه به همه چالش‌های صنعت از ناترازی انرژی گرفته تا معضلات مربوط به قیمت‌ها و عوارض صادرات و سرمایه‌گذاری، باید اعلام کنیم که ما در صنعت سیمان یارانه انرژی نمی‌خواهیم بلکه تامین پایدار انرژی می‌خواهیم تا بتوانیم با بهبود سیاست‌گذاری‌ها به یک صنعت سودآور و نوین تبدیل شویم.

برگزار کننده میز صنعت کیست؟

«برگزاری میز صنایع و مکاتبه با نهادهای ذی‌صلاح برای رفع مشکلات صنایع، تهیه و تنظیم گزارش‌های ماهانه، تهیه گزارش‌های خاص، اقدامات لازم در ارتباط با ناشران اوراق بهادار، برگزاری جلسات درون سازمانی و دوره‌های آموزشی و تجلیل از ناشران برتر» از جمله مهم‌ترین اقدامات اداره میزهای صنعت و رتبه بندی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار به شمار می‌رود.

منبع : سنانیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.