فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۲۸۷

از ماه نوامبر کنترل‌های مرزی منطقه شنگن برای مسافرانی که ساکن اتحادیه اروپا نیستند، تغییر می‌کند

از ماه نوامبر کنترل‌های مرزی منطقه شنگن برای مسافرانی که ساکن اتحادیه اروپا نیستند، تغییر می‌کند

با به اجرا درآمدن «سامانه ورود-خروج» (EES) در پاییز امسال، مسافرانی که ساکن اتحادیه اروپا نیستند برای ورود به منطقه شنگن با کنترل‌های جدید مرزی روبه‌رو خواهند شد.

به گزارش تجارت نیوز،

ایلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا تایید کرد که «سامانه ورود-خروج» اتحادیه اروپا در ۱۰ نوامبر راه‌اندازی می‌شود.

او در جریان بازدید از کارگزارِ «eu-LISA» اتحادیه اروپا که مسئول تامین زیرساخت فناوری اطلاعات «سامانه ورود-خروج» است، گفت «بالاخره این لحظه فرا رسید. ما در مرحله آزمایش نهایی هستیم. شرکت‌های حمل و نقل، اپراتورها، ایستگاه‌های قطار، فرودگاه‌ها، همه برای روز بزرگ آماده می‌شوند.»

سامانه «سامانه ورود-خروج» برای اولین بار قرار بود در سال ۲۰۲۲ راه اندازی شود اما به دلیل مشکلات فنی و تاخیر در نصب دستگاه‌های مورد نیاز در تمام مرزهای بین‌المللی زمینی، دریایی و هوایی در منطقه شنگن با مشکلات متعددی مواجه شد.

کدام مسافران باید از «سامانه ورود-خروج» عبور کنند؟

این سامانه یک سیستم ثبت‌نام خودکار برای مسافران خارج از اتحادیه اروپا خواهد بود که به حوزه شنگن وارد می‌شوند یا قصد خروج از آن را دارند.

مسافران باید هر بار که از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا عبور می‌کنند، پاسپورت یا سایر اسناد سفر خود را در یک کیوسکِ سلف سرویس اسکن کنند. این کار البته برای کسانی که مدرک اقامتی دارند یا از ویزای طولانی‌مدت برخوردارند، لازم نیست.

این سیستم، نام مسافران و اطلاعات بیومتریک آنان را هنگام ورود و خروج از مرزهای اتحادیه اروپا ثبت می‌کند. در نتیجه با جایگزین شدن این سیستم دیگر نیازی به زدن مهر در پاسپورت‌ها نخواهد بود.

ثبت اطلاعات هنگام ورود به تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به غیر از قبرس و ایرلند و چهار کشور ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس که در منطقه شینگن هستند اما جزو اتحادیه اروپا نیستند، الزامی است.

یوهانسون گفت: «با "سامانه ورود-خروج" ما دقیقاً می‌دانیم چه کسی با پاسپورت خارجی وارد منطقه شنگن می‌شود. با این سیستم اگر مسافران بیش از حد مجاز در منطقه شنگن بمانند، ما متوجه خواهیم شد.» او در ادامه خاطرنشان کرد، با شناسایی بیومتریک، عکس و اثر انگشت «سامانه ورود-خروج» مجرمان، تروریست‌ها یا جاسوسانی که از پاسپورت‌های جعلی برای ورود به اتحادیه اروپا استفاده می‌کنند به راحتی شناسایی خواهند شد.

آیا «سامانه ورود-خروج» باعث صف‌های طولانی در مرزهای اروپا می‌شود؟

برخی از مردم اروپا نگرانند که با شروع کار این سامانه برای ورود به اتحادیه اروپا مجبور شوند مدت‌ طولانی در مرزهای بازرسی مرزی منتظر بمانند.

مقامات فرانسوی بازرسی‌های مرزی «سامانه ورود-خروج» را در بندر «دوور» و «تونل مانش» مستقر کرده‌اند. آنها در حال حاضر با دولت بریتانیا برای به حداقل رساندن تأثیر این سیستم بر ایجاد ترافیک در این نقاط کار می‌کنند. با این حال آنها نسبت به معطل شدن احتمالی مسافران ابراز نگرانی کردند.

آژانس‌های دولتی و نمایندگان صنعت گردشگری نیز گفته‌اند که «سامانه ورود-خروج» به احتمال زیاد باعث ایجاد صف‌های طولانی برای تردد کشتی‌ها از بندر «دوور» به «کاله» خواهد شد.

گای اوپرمن، وزیر بخش حمل و نقل بریتانیا، پیشتر توضیح داده بود که این طرح ۶ ماه به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد تا هنگام شروع «سامانه ورود-خروج» مشکلات کمتری بر سر راه وجود داشته باشد.

او گفت: «اگر شرایط به گونه‌ای شد که افراد مجبور شوند در صف معطل شوند یا تأخیر در سفر آنها ایجاد شود، اقدامات پیشگیرانه انعطاف‌پذیر برای آزادی عبور و مرور وسایل نقلیه، اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و اتومبیل‌ها را بیشتر می‌کند.» او همچنین اطمینان داد با این کار صف‌های طولانی در عوارضی‌ها از بین می‌رود.

سایر کشورها نیز همچنان در حال کار روی «سامانه ورود-خروج» هستند. کمیسیون اروپا پیشنهاد کرده است که این سیستم ممکن است نیاز به معرفی تدریجی و انعطاف پذیر داشته باشد تا احتمال زمان انتظار طولانی در مرزها کاهش یابد.

تقریباً شش ماه پس از راه اندازی «سامانه ورود-خروج»، سیستم اطلاعات و مجوز سفر اروپا (ETIAS) معرفی خواهد شد.

طرح جدید، شهروندان غیر اتحادیه اروپا را که به ویزای اتحادیه اروپا نیاز ندارند، ملزم می‌کند تا مجوز سفر برای ورود به این بلوک را دریافت کنند.

«اتیاس» در ابتدا قرار بود از نوامبر ۲۰۲۳ عملیاتی شود. با این حال، کمیسیون اروپا اعلام کرد این طرح در سال ۲۰۲۵ اجرایی می‌شود.

هرچند تاریخ دقیقی برای اجرای این طرح ارائه نشده است اما اتحادیه اروپا قبلاً اعلام کرده بود که پنج تا شش ماه پس از «سامانه ورود-خروج» این طرح نیز معرفی خواهد شد.

مسافران می‌توانند قبل از سفر خود با هزینه ۷ یورو به صورت آنلاین در «اتیاس» درخواست خود را ثبت کنند. پس از تایید، مجوز سفر الکترونیکی برای آنها صادر خواهد شد.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.