فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۵۶۱۵۱۸

انتقاد محرز از رقابت بچگانه در تولید واکسن کرونا!

انتقاد محرز از رقابت بچگانه در تولید واکسن کرونا!

محقق اصلی تیم تولید واکسن کوو ایران برکت در واکنش به صحبت‌هایی مبنی بر اینکه به این واکسن بیش از سایر واکسن‌های داخلی اهمیت داده شده است، گفت: «من واقعا از ین رقابت‌های بچگانه متاسفم.» این در حالی است که سخنان چندی پیش او در مورد واکسن ایرانی-کوبایی انستیتو پاستور با انتقاداتی مواجه شده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مینو محرز، محقق اصلی تیم تولید واکسن کوو ایران برکت، به این سوال که چرا برخی افراد با وجود تزریق واکسن برکت به بیماری کرونا دچار شده‌اند؟ توضیح داد: ممکن است افراد بعد از تزریق هر واکسنی به کرونا مبتلا شوند، چرا که در حال حاضر در شرایط اپیدمی قرار داریم و ویروس کووید در همه جا پخش است و احتمال دارد شخصی پیش از تزریق و یا قبل از اینکه واکسنی که دریافت کرده، اثر کند، در معرض ویروس قرار گرفته باشد و این موضوع ربطی به واکسن ندارد.

او در واکنش به صحبت‌هایی مبنی بر اینکه به این واکسن بیش از سایر واکسن‌های داخلی اهمیت داده شده است، عنوان کرد: همه واکسن‌های داخلی در حال سپری کردن مراحل تولید خود هستند و من واقعا از بیان چنین صحبت‌ها و بداخلاقی‌ها و همچنین این رقابت‌های بچگانه متاسفم.

وی افزود: مراحل یک واکسن داخلی زودتر از بقیه واکسن‌ها طی شده واین واکسن به نتیجه رسیده و در حال تولید و مصرف شدن است و سایر واکسن‌های داخلی هم هنگامی که به نتیجه برسند، به آن‌ها مجوز اورژانسی داده می‌شود تا بتوانند، واکسن خود را تولید کنند و ما از خدا می‌خواهیم که هر چه زودتر همه واکسن‌ها به نتیجه برسند تا بتوانیم هر چه سریع‌تر مردم کشور را واکسینه کنیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن اشاره به اینکه هم اکنون کشور ما از لحاظ واکسیناسیون از بسیاری از کشور‌های دیگر عقب‌تر است، متذکر شد: ما همه باید برای انجام واکسیناسیون عمومی به هم کمک کنیم و این بداخلاقی‌ها چیست که همه در حال خراب کردن همدیگر هستند؟ همه باید دست در دست هم دهیم و هر چه زودتر واکسن‌های داخلی را تولید کنید تا همه مردم کشور واکسینه شوند.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: این وزارت بهداشت است که به مراحل واکسن‌ها نظارت می‌کند و به آن‌ها مجوز می‌دهند و همه واکسن‌ها تحت نظارت یک نهاد قرار می‌گیرند و فرقی هم بین آن‌ها وجود ندارد و واکسن کوو ایران از لحاظ طی کردن مراحل جلوتر از بقیه بوده و زودتر از بقیه مجوز دریافت کرده و من واقعا متاسفم که در شرایطی که ۸۰ میلیون نفر باید واکسینه شوند و این در حالی است که میزان پوشش واکسیناسیون در کشور پایین است و ما باید با تولید هر چه بیشتر واکسن این موضوع را جبران کنیم، عده‌ای برای هم زیر پا می‌گیرند و من نمی‌دانم این بد اخلاقی‌ها تا کی می‌خواهد ادامه پیدا کند؟ ( میزان )

انتقاد از سخنان محرز در مورد واکسن ایرانی-کوبایی

به گزارش تجارت‌نیوز، محرز در حالی این سخنان را بیان کرده است که ادعای چندی پیش او در مورد واکسن ایرانی-کوبایی انستیتو پاستور، با انتقادات شدیدی مواجه شده بود.

او درباره همکاری مشترک انیستیتو پاستور ایران و کوبا برای ساخت واکسن مدعی شده بود: مرحله سوم واکسن کوبایی را به برخی افراد در ایران تزریق کردند و بعد قرار بود یک پروژه مشترک باشد که بعد سفیر این کشور اعلام کرده بود ما چنین پروژه ای نداریم.

او افزوده بود: برای اینکه خود کشور کوبا به این واکسن دستور «تزریق اضطراری» داد و گفت کشور خودم و کشورهای دیگر آمریکای جنوبی بیشتر نیاز دارند و بنابر این اولویت را به آنها داد و سفیر این برنامه را اعلام کرد و این پروژه مشترک، اگر هم باشد، به تأخیر افتاده و نمی‌تواند خیلی کمک کند ( فرارو ).

پس از آن، علیرضا بیگلری، رئیس انستیتوپاستور ایران با رد اظهارات مینو محرز مبنی بر منتفی شدن واکسن کرونای ایرانی - کوبایی و با بیان اینکه نمی‌دانیم ایشان با چه هدفی چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند، تاکید کرد: بانک سلول تولید این واکسن گرفته شده، مقدمات تولید انجام شده و اولین بچ تولید شده و تا چند روز آتی تحویل می‌شود.

وی افزود: خانم دکتر محرز مسئول گفته‌های خودشان هستند. ما نمی‌دانیم چرا و با چه هدفی چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند. ما به صورت کاملا مشخص در زمینه تولید مشترک واکسن کرونا با کوبا، توافق‌نامه داریم، کار پیش رفته، سلول بانکی را گرفته‌ایم و کارآزمایی بالینی را انجام دادیم و مراودات دو کشور در این زمینه ادامه دارد ( ایسنا ).

چرا «سیاست مغرضانه‌»؟

در همان زمان، دلارام درود، عضو هیات علمی و معاون تولید انستیتو پاستور ایران در گفتگویی با اشاره به مسیر پیچیده طی شده برای تولید این واکسن گفت: با پیمودن این مسیر پرفراز و نشیب، حالا این شبهه مطرح شده است که این واکسن کوبایی است؟ ایرانی است؟ یا کوبایی- ایرانی؟ این چه سیاست مغرضانه‌ای‌است برای گس نمودن طعم اتفاقات گوارا و شیرینی که قرار است برای مردم ایران رقم بخورد.

وی افزود: آنچه امروز اهمیت دارد تولید انبوه واکسن کرونا در میانه این پاندمی است نه آن نردبان من و او که اگر قرار بود برای محصولی چنین استراتژیک مسابقه میان من و ما صورت گیرد این مسابقه میان تولیدکنندگان مشترک دیگر نظیر فایزر (آمریکا - آلمان)، و آسترازنیکا (انگلیس- سوئد) نتایج بهتری می‌توانست داشته باشد؛ اما این کارهای مشترک ارج نهاده شد و همگان نیز ستودند که در تنگنای این چنینی، کسی «من» بودن خود را فریاد نمی‌زند ( ایلنا ).

محرز هیچ سمتی در ستاد ملی کرونا ندارد

پس از این ماجراها بود که کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: خانم دکتر مینو محرز هیچ سمتی در ستاد کرونا ندارد.

وی گفت: سرکار خانم دکتر مینو محرز هیچ سمتی در ستاد ملی کرونا و کمیته‌های کشوری وابسته به این ستاد ندارند، اظهارات ایشان از جایگاه عضو ستاد کرونا که متاسفانه در برخی رسانه‌ها مطرح شده است و مکرر از دکتر محرز به عنوان عضو ستاد کرونا یا عضو کمیته علمی کرونا نام می‌رند، درست نیست و ایشان هیچگونه سمتی در ستاد ملی کرونا ندارند.

وی افزود: بر این اساس، مسئولیت اظهارات ایشان با شخص خودشان است و اظهاراتشان شخصی است. متاسفانه مکرر در ماه‌های گذشته موارد متناقض و اظهارات و موضع‌گیری‌های غیر علمی، غیر فنی و بدون پایه و اساس از ایشان درباره واکسن‌ها اعم از واکسن‌های وارداتی و تولید داخلی مطرح شده که طبیعتا مسئولیت این اظهارات یا شخص دکتر محرز است ( ایسنا ).

مجموع جانباختگان؛ ۸۵ هزار و ۵۴۳ نفر

به گزارش تجارت‌نیوز، این «رقابت‌های بچگانه» در حالی صورت می‌گیرد و حرف‌های ضد و نقیض در حالی زده می‌شود که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا کنون تنها ۴ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۸۴۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۲۸ هزار و ۸۵۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۶۹۵ دُز رسیده است.

بر اساس این خبر، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۳۴۴ هزار و ۱۲۲ نفر رسیده است. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۶ بیمار کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۵۴۳ نفر رسیده است ( ایسنا ).

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.