کد مطلب: ۸۹۸۳۵۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بیش از ۵۰ درصد گردشگران ورودی به ایران، زیارتی هستند

بیش از 50 درصد گردشگران ورودی به ایران، زیارتی هستند

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر مسافرت هواپیمایی و جهانگردی می‌گوید: «در حال حاضر بیش از 50 درصد گردشگران ورودی به کشور، زیارتی هستند. همه استان‌های ایران جاذبه دارند، اما نتوانستیم از آن استفاده کنیم.»

به گزارش تجارت‌نیوز، مقامات دولتی می‌گویند گردشگری در ایران رونق گرفته است. کارشناسان و فعالان این حوزه اما می‌گویند این صنعت در رکود است و رونقی ندارد.

در تازه‌ترین اظهارات هم ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم از افزایش 50 درصدی تعداد گردشگران ورودی به ایران در سال جاری گفت. ادعایی که هم رئیس انجمن دفاتر مسافرت هواپیمایی و جهانگردی آن را رد می‌کند، هم می‌توان با استناد به آمارهای سازمان جهانی گردشگری آن را رد کرد. (تجارت‌نیوز در گزارشی این ادعا را بررسی کرد. برای خواندن این گزارش اینجا را بخوانید.)

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته هم‌اکنون در حال برگزاری است؛ بهانه‌ای برای مروری بر وضعیت این صنعت در ایران. فعالان صنعت گردشگری از حدود 11 کشور در این نمایشگاه حضور دارند. از جمله این کشورها می‌توان به روسیه، سریلانکا و زیمباوه اشاره کرد.

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر مسافرت هواپیمایی و جهانگردی با مقایسه ایران با کشورهای دیگر، می‌گوید نمایندگان کشورهای دیگر در این نمایشگاه به دنبال جذب حداکثری گردشگر هستند، اما نمایندگان ایران در رویدادهای مشابه فعالیت چندانی ندارد. عملکردی که در نهایت موجب تداوم وضعیت بی‌رونقی گردشگری در کشور می‌شود.

سفرای ما برای گردشگری کاری نمی‌کنند

رفیعی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «سفرای ما در خصوص گردشگری اهتمام لازم را ندارند. در این زمینه کوتاهی داریم و کاری نمی‌کنیم. برای مثال همین حالا در نمایشگاه گردشگری سفرای کشورهای دیگر با ولع زیاد در حال تلاش برای جذب گردشگر هستند.»

او ادامه می‌دهد: «متاسفانه هم سفرا و هم رایزن‌های فرهنگی ما که از جیب مردم حقوق دریافت می‌کنند، اهتمام لازم برای دیپلماسی گردشگری را ندارند.»

50 درصد گردشگران ایران، زیارتی هستند

رئیس انجمن دفاتر مسافرت هواپیمایی و جهانگردی می‌گوید: «در حال حاضر بیش از 50 درصد گردشگران ورودی به کشور، زیارتی هستند.»

او ادامه می‌دهد: «سال 1400، ذائقه گردشگران ما عوض شد. گردشگران به استان‌ها سفر می‌کردند. اما ما نتوانستیم پذیرایی درستی از گردشگران داشته باشیم که باز هم به سفرهای استانی ادامه دهند. این ذائقه باز هم تغییر می‌کند و احتمالا گردشگران ایرانی به کشورهای دیگر مانند ترکیه بروند.»

رفیعی می‌گوید: «همه استان‌های ما جاذبه دارند، اما نتوانستیم از آن استفاده کنیم. اگر استاندارهای ما برنامه‌ریزی در استان‌ها بتوانند از گردشگران ما پذیرایی خوبی داشته باشند، درآمد این گردشگری به آن استان می‌رود. بستر لازم هم برای میزبانی از گردشگران داخلی در استان‌ها فراهم می‌شود. بنابراین اگر گردشگر خارجی هم بخواهد به کشور بیاید، بسترها فراهم است.»

او می‌گوید: «هیچ یک از استانداران ما اهمیتی برای احیای صنعت گردشگری قائل نیستند.»

عربستان 100 میلیون گردشگر هدف‌گذاری کرد، ایران 15 میلیون

رئیس انجمن دفاتر مسافرت هواپیمایی و جهانگردی می‌گوید: «عربستان برای سال 2030 جذب 100 میلیون گردشگر را هدف‌گذاری کرد. در حالی‌که ما در برنامه پنج ساله توسعه هفتم، 15 میلیون گردشگر را هدف‌گذاری کرده‌ایم.» 

رفیعی می‌گوید: «ترکیه سال قبل از کرونا، 40 میلیون گردشگر ورودی داشت. بلافاصله سال بعد از کرونا به 51 میلیون نفر رسید. حالا هم به مرز 60 میلیون نفر نزدیک می‌شود. ترکیه اگر می‌گوید در گردشگری 30 درصد رشد داشته است، نسبت به قبل از کرونا محاسبه می‌کند. اما ما هنوز خودمان را به تعداد گردشگر قبل از کرونا هم نرسیدیم.»

دولت باید کوچک شود

رئیس انجمن دفاتر مسافرت هواپیمایی و جهانگردی می‌گوید: «اخیرا در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم هم از مشکلات حوزه گردشگری نوشتم. ما باید گردشگری را باور کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «همانطور که در نامه به رئیس دولت سیزدهم نوشتم، تعداد سازمان‌های غیرمرتبط با صنعت گردشگری بیشتر از تعداد سازمان‌های مرتبط با صنعت گردشگری این صنعت را آزار می‌دهند؛ مانند وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت.»

رفیعی می‌گوید: «هر چقدر ما می‌گوییم دولت باید کوچک شود، برعکس می‌شود. زمانی که این تفکر عوض شود و دولت کوچک و بخش خصوصی بزرگ شود، گردشگری هم به جایگاه خود می‌رسد. از یک طرف می‌گویند باید کارها به بخش خصوصی واگذار شود، از سوی دیگر مسئولیت‌ها به حوزه دولتی واگذار می‌شود. مسئولانی که هیچ کاری هم نمی‌کنند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.