کد مطلب: ۸۹۹۳۷۸

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه:

رهاسازی آب به دریاچه ارومیه در دستور کار است

رهاسازی آب به دریاچه ارومیه در دستور کار است

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: با توجه به برنامه ریزی‌ها و شرایط ترسالی در سال زراعی جاری، رهاسازی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب در دستور کار قرار دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمدصادق معتمدیان پنجشنبه شب در حاشیه بازدید از تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این حق آبه هم از طریق رودخانه‌های منتهی به دریاچه و هم از طریق سدها تامین خواهد شد.

وی اضافه کرد: امسال برای نخستین بار از آذرماه عملیات رهاسازی آب از طریق سد سیلوه و کانی سیب از طریق تونل کانی سیب و گدارچای به سمت دریاچه ارومیه آغاز شد.

دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اظهار کرد: امروز ۱۴۰ متر مکعب در ثانیه از طریق سد بوکان و ۳۰ متر مکعب در ثانیه از طریق سد مهاباد رهاسازی شده و با برنامه‌ریزی ها تامین آب شرب و بهداشتی نیز از اولویت های اول ما در این بخش است.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: حق آبه زیست محیطی هم برای ما مهم بوده و تلاش کردیم در ۲ سال اخیر تالاب‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه که به علت عدم تخصیص حق آبه خشک شده بودند، آبگیری شوند.

معتمدیان گفت: ۸۵ میلیون متر مکعب حق آبه به این امر اختصاص داده شده تا شاهد احیای تالاب‌ها در سطح حوضه آبریز باشیم.

وی با اشاره به همکاری وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای آذربایجان غرب در تخصیص حق آبه‌ها افزود: بخش عمده ای از حق آبه دریاچه ارومیه از طریق مدیریت مصرف و منابع آبی در استان است.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اضافه کرد: بخش کشاورزی بزرگترین بخش مصرف کننده آب در آذربایجان غربی است و ۹۱ درصد از آب های استان در این بخش مصرف می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: سه محصول یونجه، سیب و چغندرقند بخش عمده ای از آب استان را مصرف می کنند که با توجه به این امر تغییر الگوی کشت ضروری است.

معتمدیان ادامه داد: قطعا رویکرد دولت در بخش سخت افزاری با تخصیص اعتبارات و امکانات ویژه محقق شده و هر سه ماه یک‌بار شاهد بهره برداری پروژه‌ها بودیم و در چند ماه آینده شاهد افتتاح کانال بادین آباد به عنوان فاز دوم پروژه کانی سیب خواهیم بود که ظرفیت انتقال ۱۸۰میلیون متر مکعب آب به سد کانی سیب و دریاچه ارومیه را خواهد داشت.

وی ادامه داد: در مجموع پروژه های سخت افزاری در آذربایجان غربی در حوضه آبریز رو به پایان است و تمرکز ما بر روی اِعمال برنامه‌های نرم افزاری از جمله تغییر الگوی کشت خواهد بود.

دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه افزود: تقویت حوزه های ترویجی و اقناع سازی رسانه ای در این خصوص مد نظر ما خواهد بود؛ ضمنا تلاش می‌کنیم محصولاتی تولید شود که کاهش مصرف آب را به همراه داشته و همزمان ارزش افزوده و انتفاع نیز برای کشاورزان و باغداران استان داشته باشد.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.