فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۴۳۸۶

راهکارهای به کارگیری ناودانی در ساخت و ساز

راهکارهای به کارگیری ناودانی در ساخت و ساز

ناودانی یکی از پرکاربردترین پروفیل‌ها در صنایع مختلف محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر، کاربرد آن در ساختمان سازی به طور گسترده‌ای افزایش یافته است. شکل هندسی این قطعات آن‌ها را به یک چارچوب قوی در صنعت ساخت و ساز تبدیل کرده و مهندسان با توجه به این ویژگی، از این محصولات در پیش برد پروژه‌هایشان استفاده می‌کنند.

ناودانی یکی از پرکاربردترین پروفیل‌ها در صنایع مختلف محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر، کاربرد آن در ساختمان سازی به طور گسترده‌ای افزایش یافته است. شکل هندسی این قطعات آن‌ها را به یک چارچوب قوی در صنعت ساخت و ساز تبدیل کرده و مهندسان با توجه به این ویژگی، از این محصولات در پیش برد پروژه‌هایشان استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی این نوع پروفیل خواهیم پرداخت و کاربردهای آن در صنعت ساختمان سازی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ناودانی چیست؟

این محصول یکی از مقاطع فولادی است که در دسته‌ی پروفیل‌ها قرار می‌گیرد. به طور عمومی، این نوع پروفیل با نام "Steel C Channels" در زبان انگلیسی شناخته می‌شود. این قطعات فولادی به روش نورد گرم تولید شده و در صنعت ساختمان‌سازی کاربردهای فراوانی دارند. این محصول شامل یک جان و دو بال است و می‌توان آن را به دو حالت عمودی با زاویه 90 درجه و یا انحنادار به یکدیگر وصل کرد.

51

 
   

 سرعت نصب ناودانی بالا بوده و در کمترین زمان ممکن، قابل نصب در محل مشخص شده است. این نوع پروفیل برای استفاده در دهانه‌ها و خرپاها گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. همچنین قیمت ناودانی نسبت به سایر قطعات فولادی بسیار مقرون به صرفه بوده و با وجود طول عمر بالایی که دارد در بازار خریداران بسیاری را به خود جذب کرده است. در ادامه به برخی مزایا و کاربردهای این محصول خواهیم پرداخت.

به کارگیری ناودانی در پروژه‌های ساختمانی چه مزایایی دارد؟

این محصولات به دلیل مزایای بسیاری که دارا هستند در صنعت ساختمان سازی بسیار کاربرد دارند. در ادامه به برخی از فواید استفاده از این قطعات اشاره خواهیم کرد:

  • مقاومت بالا در برابر تنش‌های زیاد
  • نصب سریع و امکان اتصالات متنوع در ساختمان‌ها
  • اشغال فضای کم
  • مقاومت بالا در خرپا‌ها و دهانه‌ها
  • وزن سبک در اسکلت فلزی
  • تحمل پذیری مناسب در برابر ضربه
  • عمر طولانی و کاهش دور ریز کار

این ویژگی‌ها تنها بخشی از مزیت‌های استفاده از این نوع پروفیل بوده و باعث شده است که این قطعات به طور گسترده در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار گیرند.

راهکارها و کاربردهای استفاده از ناودانی در صنعت ساخت و ساز چیست؟

پس از پایان جنگ جهانی دوم و رشد ساخت و ساز، استفاده از این محصول در صنعت ساختمان‌سازی بسیار افزایش یافت. در ادامه، به برخی از کاربردهای ناودانی در صنعت ساختمان‌سازی اشاره خواهیم کرد:

●نمای ساختمان

استفاده از این محصول در نمای ساختمان‌ها یکی از کاربردهای آن به شمار می‌رود. در نماهای ساختمان، ناودانی‌های آلومینیومی به عنوان عناصر زیرسازی و مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای اجرای زیرسازی نماها که در واقع پایه اصلی نما را تشکیل می‌دهند، از مصالح و مقاطع مختلف نیز استفاده می‌شود.

●ساخت خرپا

خرپا یک سازه فلزی مثلثی است که برای افزایش مقاومت در برابر فشار خارجی در ساختمان به کار گرفته خواهد شد. قطعات UPN که به آن ناودانی اروپایی نیز گفته می‌شود، برای تولید خرپاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول دارای ویژگی‌هایی چون وزن و مقاومت بالا است.

●ساخت پشت بام

در سقف‌های سبک، این محصول به عنوان پشتیبان عرشه سقف به کار گرفته می‌شود. این نوع کانال به عنوان شیروانی شناخته شده و شامل انواع لندنی و جعبه‌ای است. با استفاده از این قطعات، می‌توان آب را از پشت بام به سمت زمین هدایت کرد.

●ساخت چهارچوب، درب و پنجره

از دیگر کاربردهای این قطعات در ساختمان، می‌توان به ساخت چهارچوب درب و پنجره اشاره کرد. به کارگیری این محصول می‌تواند بهبود ایمنی و استحکام را به همراه داشته باشد. برای این منظور، ابتدا چهار ناودانی، برش خورده می‌شوند و سپس پس از اتصال به یکدیگر، روی در یا پنجره قرار می‌گیرند.

●ساخت دیوار

در بسیاری از سازه‌های فولادی، این محصول نقش یک پشتیبان عمودی را ایفا می‌کند. علاوه بر این، امکان استفاده از این قطعات به عنوان اجزای افقی دیوار برای ایجاد نقاط اتصال (وال پست) نیز وجود دارد. به کارگیری این قطعات فولادی در ساخت دیوار باعث افزایش مقاومت و استحکام سازه می‌شود و از تاب‌خوردگی و پیچ‌خوردگی آن جلوگیری خواهد کرد.

●تیر حمال

تیرهای حمال در برخی از پروژه‌های ساختمانی به منظور حمایت، نماسازی و زیبایی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که امکان استفاده از این قطعات به عنوان تیر حمال در ساختمان‌هایی با قاب چوبی نیز وجود دارد. در این حالت، به منظور افزایش مقاومت، تیرهای چوبی درون این محصولات قرار می‌گیرند. با انجام این کار، علاوه بر افزایش مقاومت و استحکام سازه، امکان اتصال آسان‌تر اجزای مختلف به تیر نیز فراهم می‌شود.

●ساخت سازه‌های فولادی

این قطعات همراه با تیرآهن و سایر پروفیل‌های فولادی در ساخت ساختمان‌های تجاری و مسکونی مختلف استفاده می‌شوند. علاوه بر این امکان استفاده از این محصول به عنوان تیرچه، تسمه و مهاربند نیز وجود دارد.

سخن آخر

در این مطلب درباره کاربرد این قطعات در صنعت ساخت و ساز توضیحاتی را ارائه دادیم و به معرفی و بیان مزایای این قطعات فولادی پرداختیم. جالب است بدانید که، شرکت فولاد ناب تبریز یکی از مهم‌ترین و قابل اعتمادترین تولید کنندگان ناودانی با بال شیب‌دار و کیفیت و خواص مکانیکی عالی به شمار می‌رود. این کارخانه محصولات خود را در اندازه‌ها و تلرانس‌های بسیار دقیق تولید می‌کند. محصولات این شرکت به 8 کشور جهان صادر می‌شوند.

برای اطلاع از قیمت ناودانی ناب تبریز می‌توانید به وبسایت پیوان که یکی از بهترین تامین کنندگان قطعات و ورق‌های فولادی به شمار می‌رود، مراجعه و از طریق همین وب سایت، محصول مورد نظر خود را با خیال راحت ثبت سفارش کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.