فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۴۲۱۹

کاربرد نبشی و ناودانی در ساخت ساختمان‌ های بزرگ

کاربرد نبشی و ناودانی در ساخت ساختمان‌ های بزرگ

مصالح ساختمانی مختلفی که در احداث بناها به کار برده می‌شوند یا به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا توسط انسان ساخته خواهند شد که به دو حالت ترکیبی یا خام می‌توانند در ساختمان سازی به کار گرفته شوند. از جمله متریال‌های ساختمانی رایج می‌توان به نبشی و ناودانی اشاره کرد که در تولید انواع سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مصالح ساختمانی مختلفی که در احداث بناها به کار برده می‌شوند یا به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا توسط انسان ساخته خواهند شد که به دو حالت ترکیبی یا خام می‌توانند در ساختمان سازی به کار گرفته شوند. از جمله متریال‌های ساختمانی رایج می‌توان به نبشی و ناودانی اشاره کرد که در تولید انواع سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معمولا از این محصولات فولادی برای اتصال بخش‌های مختلف اسکلت فلزی با هدف افزایش مقاومت آن در برابر فشارها و نیروهای خارجی همچون زلزله و باد، ساخت نمای ساختمان، چهارچوب‌ها، خرپاها، بادبندها، آسانسورها، پله‌های اضطراری، تیرها و ستون‌ها به صورت تکی و یا جفتی استفاده می‌شود. در ادامه به بیان تفاوت‌های این قطعات و کاربرد آن‌ها در صنعت ساختمان سازی خواهیم پرداخت.

ناودانی در صنعت ساخت و ساز چه کاربردهایی دارد؟

اگرچه این پروفیل در صنایع متنوعی کاربرد دارد، اما بیشتر از این قطعات در حوزه ساختمان‌سازی استفاده می‌شود که شامل موارد زیر است:

●ساخت پشت بام

قطعات فولادی که در سقف به کار گرفته می‌شوند، ناودانی شیروانی نام دارند. این محصولات برای انتقال آب از روی سقف به سمت زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

●ساخت چهارچوب، درب، پنجره

جهت افزایش استحکام و ایمنی درب و پنجره‌های ساختمان، می‌توان از این قطعات استفاده نمود که به طریقی مناسب، برش خورده و با یکدیگر اتصال داده شده‌اند.

●ساخت خرپا

خرپا نقش حیاتی در افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای خارجی ایفا می‌کند. برای ساخت این سازه، از انواع مختلفی از مقاطع فولادی استفاده می‌شود و یکی از این مقاطع ناودانی UNP است.

●نمای ساختمان

یکی از کاربردهای برجسته این پروفیل، استفاده آن در نمای ساختمان است. به دلیل اهمیت این بخش، معمولا از پروفیل‌های ناودانی آلومینیومی استفاده می‌شود. این پروفیل‌ها، علاوه بر داشتن ظاهر زیبا، مقاومت بالایی نیز دارند.

●وال پست

جهت ساخت وال پست از این قطعات می‌توان استفاده نمود. وال‌پست‌ها نقش مهمی در یکپارچه‌سازی عملکرد سازه دارند و باعث افزایش استحکام سازه در برابر فشار می‌گردند.

●ساخت سقف

در سقف‌های سبک به جای استفاده از تیرچه‌های چوبی می‌توان از این محصولات استفاده کرد. استفاده از این پروفیل با تحمل فشاری که دارد، باعث می‌شود تا مقاومت کلی سازه افزایش پیدا کند.

●ساخت دیوار

از این محصولات می‌توان به عنوان محافظ دیوار استفاده نمود. برای این منظور از روش‌های مختلفی مانند ناودانی منقطع یا وال پست استفاده می‌شود. در این روش‌ها، این پروفیل می‌تواند به صورت عمودی یا افقی مورد استفاده قرار گیرد.

●تیر حمال

ساختمان‌هایی که با استفاده از قاب چوبی ساخته می‌شوند، به طور عمومی استحکام لازم را نداشته اما با استفاده از این قطعات فولادی که نقش تیر حمل‌کننده را دارند، استحکام سازه را می‌توان افزایش داد.

کاربرد نبشی در ساختمان سازی چیست؟

این محصول یکی از مقاطع اصلی است که در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان سازی، به طور فراوان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعات برای اتصالات در صنعت ساخت و ساز به کار گرفته می‌شود. در ادامه، به برخی از کاربردهای این محصولات اشاره و منبع موثقی را برای استعلام قیمت نبشی معرفی خواهیم کرد:

●اتصال پل به ستون

در ساخت پل‌های بزرگ، از این قطعات به عنوان اجزای اصلی در اتصال پل به ستون‌ها برای انتقال بارها و تحمل نیروهای عمودی و افقی، استفاده می‌شود.

●ساخت ستون

این پروفیل در ساخت ستون‌ها به کار می‌رود و به عنوان اجزای اصلی در سیستم اسکلتی ساختمان عمل می‌کند. آن‌ها به ستون استحکام و سختی بخشیده و در تحمل بارهای عمودی و جانبی اثرگذار هستند.

●ساخت خرپا

این قطعات در ساخت خرپاها نقش بسیار مهمی دارند. خرپاها سازه‌های پیچشی هستند که برای تحمل بارهای عمودی و افقی در ساختمان‌های بلند استفاده می‌شوند. این پروفیل به عنوان اجزای اصلی در ساخت خرپاها عمل می‌کنند و به استحکام و پایداری ساختمان کمک خواهند کرد.

●ساخت سقف کرومیت برای بال بالایی تیرچه

این قطعات در ساخت سقف کرومیت برای بال بالایی تیرچه مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن‌ها به عنوان اجزای تقویتی درون بتن قرار گرفته و به سقف استحکام و مقاومت بیشتری می‌بخشند.

●اتصالات نیم گیردار و گیردار

نبشی‌ها در اتصالات نیم گیردار و گیردار نقش بسیار مهمی دارند. این محصولات برای اتصال قطعات سازه‌ای به یکدیگر و انتقال نیروها و لنگرها به کار می‌روند.

سخن آخر

در این مقاله، به کاربرد گسترده نبشی و ناودانی در صنعت ساختمان‌سازی اشاره کردیم. از آنجایی که این پروفیل‌ها نقش بسیار مهمی در ساخت و ساز دارند، برآورد هزینه آن‌ها برای مهندسان و ساختمان‌سازان بسیار حائز اهمیت است. لازم به ذکر است که برای حفظ امنیت و استحکام نهایی ساختمان باید این قطعات را از مراکز معتبر خریداری کنید. پیوان از بهترین تامین کنندگان مقاطع و ورق‌های فولادی به شمار می‌رود. شما می‌توانید با مراجعه به این وب سایت، از قیمت ناودانی و دیگر قطعات فولادی چون نبشی، در هر زمان که می‌خواهید اطلاع پیدا کرده و با مشورت کارشناسان محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.