بشنوید: چرا داشتن سرپناه یک رویا شده است؟/پادکستی درباره بحران مسکن در ایران

بشنوید: چرا داشتن سرپناه یک رویا شده است؟/پادکستی درباره بحران مسکن در ایران

حجم فایل صوتی: ۵۳.۲۴M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۳:۰۰ دانلود فایل صوتی

به گزارش تجارت‌نیوز در پنجاه و هفتمین پادکست اقتصادی رادیو تجارت‌نیوز با بررسی ابعاد یک پرونده مهم همراه شما هستیم؛ بحرانی به حق سر پناه و مسکن که در ایران به یکی از پرحاشیه‌ترین ابرچالش‌های اقتصادی و اجتماعی بدل شده است.

در پرونده این هفته خواهید شنید

ایرانیان از قدیم‌الایام در یک کار شهره جهان بوده‌اند؛ نتایج باستان‌شناسی منتشر شده در اسناد بنیاد افشار نشان می‌دهد این قوم از نخستین اقوام جهان بوده که برای یافتن و بعدها ساختن سرپناه پیش قدم شده است. اما چطور مردمانی که روزی با ساخت بزرگترین و مجهزترین شهرها دست به کار تامین سرپناه زندگی شده‌اند این روزها در رویای داشتن یک آپارتمان قوطی کبریتی در جنوب یا حاشیه شهرها می‌سوزند؟ در کمتر از بیست دقیقه آینده، در قالب یک پرونده صوتی مفصل قصد داریم به چند پرسش جدی و مهم شما درباره بحران مسکن در ایران پاسخ دهیم.

بحران مسکن راه حل سیاستگذاری دارد یا اقتصادی؟

شاید یکی از غم‌انگیزترین پیام‌های مخابره شده برای بی‌خانه‌ها، لایحه برنامه هفتم توسعه باشد که حالا با هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس مشخص شده، دولت برای 5 سال آینده هیچ برنامه‌ای در زمینه توسعه مسکونی همه‌شمول ندارد و این به آن معنی‌ست که با ادامه روند فعلی، مستاجران هر سال تحت فشار بیشتری برای یافتن سرپناه قرار خواهند گرفت. زینب مختاری، دبیر سرویس بازار تجارت‌نیوز با نگاهی به روند افزایش قیمت مسکن در طول چهار دهه گذشته این موضوع را بررسی می‌کند.

افزایش قیمت مسکن چطور رویایی خانه‌دار شدن را بر باد داد؟

از هر سه خانواده ایرانی، دو خانوار صاحب خانه و یک خانواده مستاجر است اما آیا دولت‌ها در طول این چهار دهه توانسته‌اند با سیاست‌گذاری‌های درست، برای یک سوم جمعیت خانواده‌های کشور رویای خانه‌دار شدن را تعبیر کنند؟ گزارش سرویس جامعه تجارت‌نیوز را با صدای مینا علیزاده می‌شنوید.

چرا از تجربه جهانی حوزه مسکن بی‌بهره‌ایم؟

در چهار دهه گذشته دولت‌ها با راهکارهایی چون زمین شهری، مسکن مهر، نهضت ملی مسکن و بسیاری دیگر از طرح‌های ملی و استانی، با شهرها کاری کرده‌اند که به گفته مرکز پژوهش‌های مجلس، توسعه بخش مسکونی بی‌قید و شرط در اختیار مالکان زمین های موجود شهری قرار گرفته و تأمین مسکن گروه‌های نابرخوردار را به بیرون از شهرها حواله کرده است. با این توسعه نامتقارن، حل بحران مسکن در ایران نیازمند سیاست‌گذاری‌های تازه است یا راه‌حل‌های اقتصادی؟ سارا اسلامی، دبیر تحریریه تجارت‌نیوز در گفتگو با منصور غیبی، کارشناس حوزه مسکن این موضوع را بررسی کرده است.

چه دهک‌هایی نمی‌توانند صاحب خانه شوند؟

در تجارت‌نیوز بارها گزارش‌هایی درباره مدت زمان خانه‌دار شدن گروه‌ها و دهک‌های مختلف جامعه منتشر شده که همگی گویایی این واقعیند که بسیاری از دهک‌های جامعه نمی‌توانند در طول عمر خود صاحب خانه شوند. این بار سوسن یحیی‌پور، دبیر سرویس اقتصاد کلان تجارت‌نیوز با کنار هم قرار دادن اعداد و ارقام مسکن در ایران به طرح چند نکته مهم درباره مقایسه رویای خانه دار شدن در ایران و جهان پرداخته است.

هشتمین پرونده اقتصادی تجارت‌نیوز که به بحران مسکن در ایران می‌پرداخت تمام شد اما رنجِ بی‌خانمانی و فشار اقتصادی برای تامین مخارج زندگی پایان یافتنی نیست. بحران مسکن در ایران ریشه‌های بسیاری دارد که درباره بعضی‌های آن در این پرونده سخن گفتیم و گفتن از برخی دیگرشان نیازمند یک پادکست مجزاست. خوشحالیم که این بار هم توانستیم در یک پرونده مفصل صوتی به سوژه مورد نظر شما بپردازیم، اگر برای هفته‌های آتی، سوژه پیشنهادی دارید، پادکست پرونده تجارت‌نیوز منتظر شماست.

تجارت‌نیوز از ابتدای تیرماه با سه پادکست هفتگی همراه شما خواهد بود.

هر شنبه با پادکست صدای بازار ، شنونده آخرین تحولات و پیش‌بینی‌ها از بازارهای مالی باشید.

دوشنبه‌ها نیز، تجارت‌نیوز با یک پرونده اقتصادی صوتی مفصل همراه شما خواهد بود.

هر هفته، 9 صبح پنجشنبه‌ها می‌توانید پادکست اقتصادی رادیو تجارت نیوز را در شبکه‌های اجتماعی ما بشنوید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.