خبر فوری:

خبر مهم:

بشنوید: نمایش خانگی، قربانی صداوسیما شد!

حجم فایل صوتی: ۵۶.۰۵M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۳:۴۴ دانلود فایل صوتی

به گزارش تجارت‌نیوز ، در تازه‌ترین پادکست این هفته، پرونده‌ای قطور و مفصلی از دعوای میان ساترا به نمایندگی از صداوسیما و پلتفرم‌های آنلاین پخش آثار سینمایی و تلویزیونی را گشوده‌ایم؛ پرونده‌ای که به تازگی و با دستور دولت و تایید مجلس با پیروزی ساترا به پایان رسید. در کمتر از بیست دقیقه آینده ما را همراهی کنید.

خلاصه پرونده

ماجرا از آنجا شروع شد که ضعف و ناتوانی صداوسیما در جذب مخاطب و پایین بودن کیفیت تولیدات تلویزیونی رسانه ملی بهانه‌ای شد تا حاکمیت از طریق بخش خصوصی، پلتفرم‌هایی را برای تولید آثار نمایشی و پخش آنها قطار کند. پلتفرم‌هایی که در طول همین مدت، در حوزه ساخت سریال و فیلم سینمایی توانستند آثار قابل قبول اما پرحاشیه‌ای برای عامه مردم بسازند. همین موضوع به افزایش درآمد آنها و در قدم بعد به قدرت گرفتن‌شان در برابر تلویزیون انجامید. اما ماجرا به همین جا خلاصه نشد؛ صدا و سیما با ایجاد ساترا تلاش خود را از 7 سال قبل برای بازپس‌گیری این جایگاه و شریک شدن در حاشیه سود آن آغاز کرد تا در نهایت هفته گذشته توانست نظارت خود را بر تولیدات این رسانه‌ها، قانونی کند.

پرسش‌های پرونده

در این پرونده صوتی قصد داریم به 6 پرسش درباره جدال میان پلتفرم‌های خانگی و صداوسیما پاسخ دهیم. ذکر این نکته ضروری است که هیچ کدام از پلتفرم‌های خانگی حاضر به گفتگو در این باره نشدند، گویی آنها نیز هنوز در شوک این تصمیم مجلس به سر می‌برند یا به دنبال تعامل با ساترا هستند.

پرسش اول: ساترا چیست و چگونه به جنگ پلتفرم‌ها رفته است؟

در شروع این پرونده، تجارت‌نیوز نگاهی دارد به دعوای یک ساله صداوسیما و پلتفرم‌های نمایش خانگی که با نظر غیرکارشناسی مجلس به نفع ساترا پایان یافت.

پرسش دوم: چطور پای پول‌های مشکوک به سینما باز شد؟

باز شدن پای پول‌های آلوده و مشکوک به صنعت سرگرمی‌سازی کشور موضوع تازه‌ای نیست اما این موضوع بهانه‌ای شد تا صداوسیما نظارت خود را نه بر این بخش از روند تولید، بلکه بر محتوای آثار به پلتفرم‌های شبکه خانگی حقنه کند.

پرسش سوم: بودجه صداوسیما چقدر است؟

به نظر می‌رسد که در آن سوی قدرت‌طلبی صداوسیما برای نظارت در حوزه تولیدات سینمایی و سریالی، پای کسبِ سهم بودجه بیشتر در میان باشد. اما مگر بودجه صدا و سیما چقدر است؟

پرسش چهارم: سرانجام رقابت با رسانه ملی چیست؟

اصلی ترین دلیل شکل‌گیری پلتفرم‌های ویدئویی، کمک به حاکمیت در عبور از بحران تولید محتوا و شکست در برابر ماهواره‌ها و رسانه‌های برون‌مرزی بود. حالا پس از گذشت یک دهه از آن روزها، پلتفرم‌هایی که قرار بود در رقابت کیفی با رسانه ملی به تولید آثار سینمایی بپردازند، مغلوبِ نگاه نظارت محور صداوسیما شده‌اند.

پرسش پنجم: چرا ساترا نمی‌تواند ناظر خوبی بر تولیدات سینمایی باشد؟

در بحبحه روی پا ایستادن شبکه‌های خانگی در پخش آثار سینمایی و سریالی، ساترا توانست نمایش قدرتی به راه اندازد اما چرا این پلتفرم نمی‌تواند نظارتکننده خوبی بر تولیدات سینمایی باشد.

پرسش آخر: تبعات نظارت ساترا بر نمایش خانگی چیست؟

همزمان با تحمیل نظارت ساترا بر پلتفرم‌های نمایش خانگی، هنرمندان و بازیگران از اولین گروه‌های معترض به آن بودند. عاطفه محمودی، دبیر سرویس جامعه تجارت‌نیوز با نگاهی به ساختار ساترا، توضیح می‌دهد که با افتادن نمایش خانگی به دست صدا و سیما، با سونامی جدیدی از ممنوع‌الکاری هنرمندان مواجه خواهیم بود.

پایان‌بندی پرونده

بخش پایانی این پرونده را با صدای حجت الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، شنونده رادیو تجارت نیوز خواهید بود. این چهره فرهنگی دولت اصلاحات توضیح می‌دهد که ساختار نظارتی حاکم شده بر تولیدات خانگی چه عوارضی برای روند تولید آثار سینمایی در کشور خواهد داشت. پیش از شنیدن این پیام، از شنوندگان بابت کیفیت پایین صدا عذرخواهی می‌کنیم.

تجارت‌نیوز از این هفته با سه پادکست هفتگی همراه شما خواهد بود.

هر شنبه با پادکست صدای بازار، شنونده آخرین تحولات و پیش‌بینی‌ها از بازارهای مالی باشید.

هر هفته، 9 صبح پنجشنبه‌ها می‌توانید پادکست اقتصادی رادیو تجارت‌نیوز را در شبکه‌های اجتماعی ما بشنوید.

دوشنبه‌ها نیز تجارت‌نیوز با یک پرونده صوتی مفصل همراه شما خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.