فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۲۶۹۲۳۵

واردات نفت چین و ژاپن از ایران افزایش یافت

واردات نفت چین و ژاپن از ایران افزایش یافت

واردات نفت چین و ژاپن ژاپن از ایران در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱,۴ درصد و دو درصد افزایش داشته است.

واردات نفت ژاپن از ایران در ۹ ماه نخست امسال با دو درصد رشد به ۱۹۴,۱۳۶ بشکه در روز رسیده است، ضمن آن که واردات نفت این کشور از ایران در ماه سپتامبر سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ۳۵ درصد افزایش به ۲۵۲,۲۰۰ بشکه در روز رسیده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با فرض این که خریداران اصلی نفت ایران در آسیا خرید نفت از ایران را کاهش دهند، قیمت‌های نفت در خاورمیانه احتمال دارد نسبت به دیگر قمیت های جهانی نفت خام افزایش یابد و پرمیم‌های فیزیکی (physical premium) نیز با رشد رو به رو خواهند بود.

چین، ژاپن و کره جنوبی و تا اندازه ای هند چنانچه معافیت شان از تحریم‌های آمریکا درباره خرید نفت خام از ایران را دوباره تمدید کنند، باید برای کاهش واردات از ایران اقدام‌هایی انجام دهند.

با آن که چهار خریدار عمده نفت خام ایران خرید خود از این کشور را در ۹ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ۱۱,۵ درصد کاهش به ۹۵۳,۵۶۷ بشکه در روز رسانده‌اند، اما بخش عمده این کاهش مربوط به افت ۴۰ درصدی خرید نفت هند از ایران بر می گردد.

آمریکا که از تحریم به عنوان ابزاری برای مخالفت با برنامه هسته‌ای ایران استفاده می‌کند، در ماه نوامبر درباره معافیت دوباره شش ماهه خریداران آسیایی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

چین، بزرگ ترین مشتری نفت ایران به منظور دستیابی به هدف افت ۵ تا ۱۰ درصدی در خرید نفت از ایران باید بیشترین کاهش خرید را از ایران داشته باشد.

چین در ماه های ژانویه تا سپتامبر سال جاری حدود ۴۲۸ هزار بشکه در روز از ایران نفت خام خریده بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱,۴ درصد افزایش داشته است.

چین برای دستیابی به هدف کاهش خرید ۱۰ درصدی نفت از ایران، باید واردات نفت از این کشور را در ماه های اکتبر تا دسامبر کاهش دهد و به حدود ۲۳۸ هزار یا حدود ۲۴۰ هزار بشکه در روز کمتر از ۴۷۸,۵۰۰ هزار بشکه در روز وارد شده در ماه سپتامبر گذشته برساند.

اگر ژاپن، بزرگ ترین خریدار نفت خام جهان نیز هدف کاهش ۱۰ درصدی خرید نفت خام از ایران در تمام سال جاری میلادی را در نظر داشته باشد، واردات نفت ژاپن از ایران در سه ماه پایانی امسال باید به حدود ۱۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.

کره جنوبی واردات نفت از ایران را در ماه های سپتامبر تا اوت گذشته با دوبرابر افزایش به ۱۳۹,۷۰۰ بشکه در روز رسانده است اما در کل حجم خرید نفت کره از ایران به هدف کاهش خرید به ۱۲۵ هزار بشکه در روز تعیین شده برای ماه های ژوئن تا نوامبر سال جاری میلادی نزدیک تر است.

کره جنوبی برای رسیدن به این هدف باید واردات نفت خام از ایران را در ماه‌های اکتبر و نوامبر به حدود ۱۱۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

واردات نفت خام هند از ایران در ماه های ژانویه تا سپتامبر سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ۴۰ درصد کاهش در سطح ۱۹۳,۹۰۰ بشکه در روز ثابت باقی ماند.

با این حال، هند در ماه سپتامبر گذشته ۲۹۶,۱۰۰ بشکه در روز نفت از ایران خریده بود که نسبت به واردات ماه اوت ۹۶ درصد رشد داشته است.

منبع: شانا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.