کد مطلب: ۷۲۴۷۳۰

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

بنزین پتروشیمی عامل آلودگی هوا نیست/ مصرف سوخت خودروهای ایرانی ۲ برابر میانگین جهانی

بنزین پتروشیمی عامل آلودگی هوا نیست/ مصرف سوخت خودروهای ایرانی 2 برابر میانگین جهانی

«آلودگی هوا»؛ میهمان همیشگی روزهای سرد کلانشهرها امسال هم سنت‌شکنی نکرد و حتی زودتر از موعد انتظار شهرهای صنعتی را درگیر ساخت. مازوت‌سوزی صنایع و ورود بنزین بی‌کیفیت که به بنزین پتروشیمی هم معروف است، عامل این اتفاق شناخته می‌شود. با این حال رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: آلودگی هوا محدود به استفاده از بنزین پتروشیمی‌‌ها نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازگشت بنزین پتروشیمی به جایگاه‌های سوخت موضوعی است که از اواسط امسال و پس از پیشی‌گرفتن مصرف از عرضه مطرح شد. معصومه ابتکار، رئیس سابق سازمان محیط زیست، نیز در توئیتی با اشاره به این موضوع از دولتمردان خواست که با مردم صادق باشند. البته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بدون تائید یا رد استفاده از بنزین پتروشیمی صرفاً آلودگی سوخت عرضه‌شده در جایگاه‌های سوخت را تکذیب کرد.

در حالی آلایندگی بنزین‌های مورد استفاده تکذیب می‌شود که به فرض توزیع بنزین پتروشیمی برخی کارشناسان بر سرطان‌زا بودن آن تأکید دارند. این نوع سوخت در واقع ریفرمیتی است که تنها 45 درصد آن را بنزین تشکیل می‌دهد که پس از امتزاج با برخی از محصولات و مؤلفه‌ها مانند نفتا به‌عنوان سوخت مصرف می‌شود.

در همین زمینه رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره عوامل آلودگی هوا گفت: از آن جایی که وزارت نفت بالاترین استانداردها را برای تولید بنزین در نظر می‌گیرد، پس نمی‌توان بنزین پتروشیمی ها را علت آلودگی هوا دانست.

در ادامه مشروح کامل این گفتگو را می‌خوانید.

یکی از عوامل آلودگی هوا استفاده از بنزین پتروشیمی ها معرفی می‌شود. آیا استفاده از این بنزین را تائید می‌کنید و این نوع بنزین چه تأثیری بر آلودگی هوا دارد؟

تولید و توزیع بنزین پتروشیمی‌ها برای دولت‌های نهم و دهم یک دستاورد به حساب می‌آمد. بنابراین دولت‌های بعدی نیز تولید این محصول را ادامه دادند.

این نکته را هم باید در نظر داشت که اگر دستگاه‌های استاندارد کشور درباره آلایندگی بنزین شک داشتند قطعا اجازه تولید آن را نمی‌دادند.

همچنین با توجه به کسری بنزینی که کشور با آن مواجه است، بنزین پتروشیمی می‌تواند به عنوان یکی از منابع تامین‌کننده باشد.

آیا بهتر نیست که بنزین مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین شود؟ چراکه به هر ترتیب برخی کارشناسان سلامت بر سرطان‌زا بودن بنزین بی‌کیفیت تأکید دارند.

بهترین راه حل این است که دو وزارتخانه نفت و صمت به دنبال توسعه پتروپالایشگاه‌ها در داخل و خارج از کشور باشند. با پیگیری این روند خام‌فروشی کاهش و در عین حال تولید افزایش پیدا می‌کند.

برای استفاده از ظرفیت‌ کشورهای دیگر باید به احداث پالایشگاه و تامین خوراک بپردازیم و پس از تولید، هر کشور سهم خود را جدا کند. در این روند می‌توان سهم کشور را به منبع خارجی فروخت یا در صورت نیاز به کشور وارد کرد.

همچنین سیاست‌های وزارت صمت و البته کیفیت خودروهایی که تولید می‌شود تأثیر بسزایی در افزایش مصرف بنزین دارد. بی‌توجهی به کیفیت خودروهای تولیدی باعث شده تا وسایل نقلیه در ایران هر 100 کیلومتر 11 تا 14 لیتر بنزین می‌سوزانند، در حالی که این رقم در دنیا حدود پنج تا شش لیتر است.

بدین ترتیب برنامه‌ریزی برای تولید خودرو با مصرف بهینه الزام‌آور است. ضمن آنکه تقویت حمل و نقل عمومی و کنترل مصرف باید در دستور کار قرار بگیرد.

آیا عواملی جز مازوت‌سوزی و بنزین پتروشیمی در آلودگی هوا مؤثرند؟

وزارت نفت بالاترین استاندارهای دنیا را در تولید بنزین دارد، بنابراین تولید بنزین پتروشیمی نمی‌تواند تاثیر چندانی بر آلودگی هوا داشته باشد. افزون بر آن سلامت مردم در اولویت است و قاعدتا وزارت نفت آن را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد.

پس علت آلودگی هوا چیست؟

تاثیر بنزین پتروشیمی ها در آلودگی‌ها محدود است. تا وقتی صنایع و خودروهای فرسوده و کارخانجات و شهرک‌های صنعتی در کشور فعالیت دارند نمی‌توان آلودگی را محدود به تولید بنزین پتروشیمی ها دانست.

البته درباره میزان آلودگی تولیدشده توسط واحدهای تولیدی باید چاره‌اندیشی کرد، نه آنکه آن‌ها را به تعطیلی کشاند.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر احتمال بازتوزیع یارانه بنزین وجود دارد را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.