فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۸۷۹۹

ذخایر سوخت نیروگاهی ۴۸ درصد کاهش یافت

ذخایر سوخت نیروگاهی 48 درصد کاهش یافت

در نیمه نخست سال جاری با کاهش ۶درصدی تخصیص گاز طبیعی به نیروگاه‌ها و افزایش حدوداً ۲برابری مصرف مازوت و گازوئیل در نیروگاه‌های حرارتی برای تأمین برق تابستان مواجه بودیم، شرایطی که وضعیت ذخایر سوخت نیروگاه‌ها در آستانه فصل سرد را شکننده کرده است.

به گزارش تجارت نیوز،

تابستان 1403 با ناترازی 18 تا 20 هزار مگاواتی برق به ‌پایان رسید؛ تابستانی که فشار مضاعفی به شبکه برق و نیروگاه‌های حرارتی که سهمی بیش از 90درصدی در تأمین برق تابستان داشتند، وارد کرد. نیروگاه‌ها با وجود این، با ضریب آمادگی 98درصدی در مدار بهره‌برداری بودند.

یکی از مشکلات عمده در بخش تولید برق کشور در نیمه نخست سال جاری، کاهش تخصیص گاز طبیعی به نیروگاه‌ها بود. در نیمه نخست سال 1402 بالغ بر 94درصد سوخت نیروگاه‌ها با گاز طبیعی تأمین شد اما در نیمه نخست سال جاری این سهم به 86درصد رسید، در واقع در نیمه نخست سال جاری 14درصد سوخت نیروگاه‌ها با سوخت معادل یعنی سوخت مایع (گازوئیل و مازوت) تأمین شد.

بررسی‌ها از علل کاهش تخصیص گاز طبیعی به نیروگاه‌ها به طولانی شدن دوره تعمیرات پالایشگاه‌های گازی رسید؛ موضوعی که علت آن هنوز اعلام نشده است و مشخص نیست چرا در فصل گرم سال، تخصیص گاز طبیعی به نیروگاه‌ها با کاهش همراه بوده است. محاسبات تجمیع مصرف سوخت نیروگاهی (گاز طبیعی، گازوئیل و مازوت) در نیمه نخست سال جاری نشان می‌دهد که در مجموع 6 درصد گاز کمتری به نیروگاه‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل تخصیص داده شده که این میزان بالغ بر 3 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب است.

در نیمه نخست امسال، مصرف مازوت در بخش نیروگاهی رشدی دوبرابری و مصرف گازوئیل رشدی 1.8برابری داشته است. تخصیص سوخت مایع به نیروگاه‌ها در نیمه نخست سال جاری، در بخش مازوت 50درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل و در بخش گازوئیل 26درصد رشد داشته، اما ازآن‌جایی که شیب رشد مصرف سوخت مایع در بخش نیروگاهی، بسیار بیشتر از رشد تخصیص بوده است، امروز شرایط ذخایر سوخت مایع نیروگاهی، شرایط نامطلوبی برای ورود به فصل سرماست.

مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها در زمان حاضر نسبت به زمان مشابه سال قبل، کاهشی 48درصدی در ذخایر سوخت دارند. هشتم مهرماه سال گذشته، مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها پرشدگی 77درصدی داشتند، اما هم‌اکنون میزان پرشدگی مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها 42درصد است.

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.