کد مطلب: ۱۸۴۳۸۱

برای راه‌اندازی پرده‌سرا چقدر هزینه لازم است؟

برای راه‌اندازی پرده‌سرا چقدر هزینه لازم است؟

پرده‌سراهای بزرگ در دل این بازارها افراد بسیاری را مشغول خودکرده و چرخه صنعتی بزرگی را رقم زده است. اقتصادی که نه تنها نظر خریداران بلکه از تولید تا نصب، گروه‌های مختلفی را به خود جلب کرده است.

فهیمه اکبری صحت: تزیینات و زیبایی‌های منزل آن‌چنان هزینه‌های قابل توجهی روی دست خانواده‌ها می‌گذارد که محل کسب و درآمد افراد بسیاری شده است. از گل‌های تزیینی گرفته تا پرده‌های رنگارنگی که بر کنج و دیوار منازل می‌نشیند، عامل کسب‌وکارهایی هستند که بازارهای پررونقی را به خود اختصاص داده‌اند. گزارش پیش رو مراحل و چندوچون راه‌اندازی یک پرده‌سرا را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرنگار تجارت‌نیوز ، وجود بازارهای بزرگ و پررونق مانند بازار پارچه عبدل‌آباد، بازار پارچه مولوی و… نشان از جایگاه ویژه این صنعت در اقتصاد کشور دارد. پرده‌سراهای بزرگ در دل این بازارها افراد بسیاری را مشغول خود کرده و چرخه اقتصادی بزرگی را رقم زده است.

اقتصادی که نه تنها نظر خریداران بلکه از تولید تا نصب، گروه‌های مختلفی را به خود جلب کرده و گستردگی این بازار دقیقا در بخش‌های مختلف شهرها به خصوص تهران کاملا مشهود است، چون از بازار پرده‌فروشان مولوی گرفته تا شمالی‌ترین مناطق پایتخت می‌بینیم فروشگاه‌های مختلف تزیینات داخلی منزل و پرده‌سراهای گوناگونی مشغول فعالیت هستند.

برای راه‌اندازی هر کسب‌وکاری تامین هزینه‌های اولیه یک گام اصلی به شمار می‌رود. راه‌اندازی یک کسب‌وکار بدون داشتن سرمایه اولیه غیرممکن است.

در وهله اول باید مجوزهای لازم دریافت شده و پس از آن اعتبار مورد نیاز تخصیص داده شود. برای دریافت مجوز باید به اتحادیه مربوطه مراجعه و مدارک مورد نیاز را تکمیل کرد.

شرایط دریافت مجوز عبارتند از داشتن تابعیت جمهوری اسلامی، ارائه مدرک مثبته دال بر داشتن سابقه سکونت به مدت 5 سال برای متقاضیان شهر تهران. همچنین ارائه سند مالکیت و اجاره مغازه و گواهینامه پایان خدمت برای آقایان الزامی است.

متقاضیان باید گواهی عدم سوءپیشینه را نیز ارائه داده و دارای مدرک خواندن و نوشتن باشند.

با توجه به تجهیزات و مواد اولیه‌ای که باید برای تکمیل جنس فروشگاه در اختیار داشته باشیم، حداقل 100 میلیون تومان برای تهران و در شهرستان‌ها نیز نزدیک به 50 میلیون تومان سرمایه‌ لازم است.

مدارکی مانند عکس پرسنلی، فتوکپی شناسنامه و کارت ملی و… از دیگر نیازهای متقاضیان است. پس از ارائه مدارک و با بررسی صلاحیت افراد حدود یک ماه بعد مجوز از سوی اتحادیه مربوطه صادر می‌شود. پس از صدور مجوز باید سرمایه اولیه با تناسب به بخش‌های مختلف این کسب‌وکار تخصیص داده شود.

فروشی 01

سرمایه اولیه

بررسی میزان سرمایه اولیه برای راه‌اندازی کسب‌وکار؟ اين سرمايه در چه بخش‌هایی هزينه می‌شود؟ تجهيزات موردنیاز اين کسب‌وکار چه ميزان از سرمايه را از آن خود می‌کنند؟

می‌توان رقمی را برای شروع یک کسب‌و‌کار مناسب تعیین کرد اما با توجه به تجهیزات و مواد اولیه‌ای که باید برای تکمیل جنس فروشگاه در اختیار داشته باشیم، حداقل 100 میلیون تومان برای تهران و در شهرستان‌ها نیز نزدیک به 50 میلیون تومان سرمایه‌ لازم است. البته این فقط مربوط به تجهیزات و مواد اولیه مثل پارچه و برخی اقلام یراق‌هاست.

برای اجاره یا خرید ملک هم که بستگی به محله و متراژ فروشگاه خواهد داشت، ولی حداقل فضای مورد نیاز را باید ۲۰ متر به بالا در نظر داشته باشیم. البته در شهری مانند تهران هزینه اجاره مغازه بسیار بالا است.

برای مثال در بازار پارچه عبدل‌آباد یک مغازه 20 متری حدود 60 میلیون ودیعه و 8 میلیون در ماه اجاره نیاز دارد. البته مغازه‌های بزرگ‌تر و با موقعیت مناسب‌تر با اجاره‌هایی حدود 12 تا 15 میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرند.

برای یک پرده‌سرا باید مقدار قابل توجهی پارچه خریداری شود. حدود 100 طاقه پارچه در جنس‌ها و طرح‌های مختلف حدود 50 میلیون تومان هزینه دارد. حدود 20 میلیون تومان تجهیزات جانبی نیز باید تهیه و خریداری شود. در مجموع یک پرده‌سرا نزدیک به 100 میلیون فقط تجهیزات نیاز دارد.

پس از تامین تجهیزات مورد نیاز باید به سمت رونق کسب‌وکار حرکت کرد. قبل از توسعه و رونق کسب‌وکار بررسی چالش‌ها و یافتن راه‌های برطرف کردن آن یک اصل مهم به شمار می‌رود.

چالش‌ها و ریسک‌ها

کسب‌وکار با چه چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو است؟ صاحب کسب‌وکار چه ریسک‌هایی را باید به جان بخرد؟ این ریسک‌ها چگونه برطرف می‌شود؟

در حال حاضر یک پرده مناسب برای پذیرایی با پنجره بزرگ حدود 4 میلیون هزینه دارد. در سال‌های گذشته این صنعت رونق فراوانی داشت اما با حاکمیت رکود اقتصادی در کشور و ورود کالاهای چینی و ترکی و جایگزینی آن با نمونه‌های داخلی وضعیت این صنف هم رو به افول گذاشته است.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های این کسب‌وکار وجود پارچه‌های بی‌کیفیت و کپی‌کاری نمونه‌های اصیل با پارچه‌های چینی است. این پرده‌ها حدود 60 درصد زیر قیمت به فروش می‌روند و مشتریان بسیاری را به خود جلب کرده‌اند.

از سوی دیگر نمونه‌های ترک توانسته‌اند ظرفیت و قابلیت تولیدات داخلی را زیر سوال برده و به عنوان نمونه‌های لوکس بر پنجره خانه‌ها بنشینند.

موضوع دیگری که باعث فاصله گرفتن مشتریان از این کسب‌وکار می‌شود، بحث بدقولی است. در ایام نزدیک به عید نوروز و یا اعیادی که میزان جشن و مراسم‌های عروسی بیشتر است، مشتریان پرده‌سراها هم بیشتر می‌شوند اما متاسفانه بدقولی فروشنده‌ها در زمان تحویل و نصب پرده یک معضل شده و باعث نارضایتی مشتریان می‌شود.

بسیاری از پرده‌سراها برای کم کردن هزینه‌ها، نیروی کار خود را کمتر می‌کنند و این موضوع باعث ایجاد بدقولی و دربی آن نارضایتی مشتریان را به وجود می‌آید. در حال حاضر حدود 90 درصد از تجهیزات جانبی مورد نیاز پرده‌سراها از کشور چین وارد می‌شود.

شناسایی نمونه‌های اصل و باکیفیت مشکل دیگری را به وجود آورده است. در بسیاری از مواقع کالاهای بی‌کیفیت خدمات یک پرده‌سرا را زیر سوال برده و موجب نارضایتی مشتریان می‌شود.

در سال‌های اخیر هزینه‌های تولید پارچه و واردات کالاهای جانبی بسیار افزایش‌یافته است. همین موضوع بر بالا رفتن هزینه‌های تولید تاثیر گذاشته و از سوی دیگر توان و قدرت خرید مردم رو به کاهش است. در نتیجه بازار پرده همانند سال‌های قبل و دهه هشتاد چندان هم پررونق نیست.

رفع موانع کسب‌وکار برای هر کارآفرینی اولویت مهم به شمار می‌رود. پس از برطرف کردن چالش‌ها و ریسک‌های احتمالی کسب‌وکار به سمت رونق حرکت می‌کند. وقتی یک کسب‌وکار رونق می‌گیرد، اثر مستقیم بر سودآوری و توسعه اشتغال‌زایی دارد.

فروشی 02

اشتغال‌زایی

میزان اشتغال‌زایی این کسب‌و‌کار چقدر است؟ این کسب‌و‌کار برای چند نفر و چگونه اشتغال‌زایی می‌کند؟ حاشيه سود آن چقدر است؟

به طور متوسط در یک پرده‌سرای سودده باید یک خیاط ماهر و حرفه‌ای همراه با سه نفر دستیار فعالیت کنند. یک برش‌کار و یک نفر هم به عنوان مدیر اجرایی که مسئولیت تهیه ملزومات و حتی متر کردن سفارش‌ها را بر عهده دارد، مشغول به فعالیت هستند.

دستیاران در ماه بر پایه حقوق وزارت کار دریافت می‌کنند و خیاط اصلی حقوقی بیشتر از دو میلیون در ماه دریافت می‌کند.

لوازم جانبی و تزیینات حدود 500 هزار تومان هزینه دارد و در این میان باید حدود 500 هزار تومان دستمزد برای نصاب در نظر گرفته شود.

در بیشتر مواقع حقوق مدیر اجرایی و خیاط اصلی یکسان است؛ اما خدمات جانبی پرده‌سراها هم موجب اشتغال‌زایی برای افراد مختلف است. افرادی هستند که به عنوان نصاب در پرده‌سراها فعالیت می‌کنند.

پس از آماده شدن سفارش‌ها، نصاب‌ها باید پرده‌ها را در منازل نصب کرده و وسایل جانبی پرده را نیز بر روی آن نصب کنند. این افراد به‌صورت قراردادی با پرده‌سراها همکاری می‌کنند و حدود ده درصد از قیمت کل پرده را به‌عنوان دستمزد از پرده‌سرا دریافت می‌کنند.

نکته قابل‌توجه در این میان سودآوری نصاب‌ها برای پرده‌سراها است؛ به عبارت دیگر باید گفت که سود اصلی پرده‌سراها در فروش نیست، بلکه در خدمات ارائه‌شده از سوی پرده‌سراهاست چون قیمت خود پارچه کاملا مشخص است و محدوده سود مشخصی دارد.

اما وقتی کار به استفاده از تزیینات جانبی یا به قول خودمان همان ابزار و یراق می‌رسد، موضوع کمی متفاوت خواهد بود و این اقلام در کنار هزینه‌های دوخت و نصب در واقع سود اصلی فروشگاه‌هاست.

نصاب‌ها با ارائه تزیینات و تجهیزات مدرن و جدید روز دنیا هم به مشتریان خدمات ارائه می‌کنند، هم حاشیه سود پرده‌سراها را بالاتر می‌برند. یک پرده متوسط چهار میلیونی، حدود یک میلیون هزینه پارچه دارد و یک میلیون حق دستمزد برای خیاط و همکاران آن در نظر گرفته می‌شود.

لوازم جانبی و تزیینات حدود 500 هزار تومان هزینه دارد و در این میان باید حدود 500 هزار تومان دستمزد برای نصاب در نظر گرفته شود. در نتیجه در بهترین حالت یک پرده‌سرا یک‌میلیون سود می‌برد که این رقم در برابر اجاره، مالیات و… ناچیز است.

یک پرده‌سرا در بهترین حالت ماهانه دو تا سه سفارش دارد. به همین دلیل بیشتر این افراد به عنوان توزیع‌کننده پارچه و فعالیت‌های جانبی کسب درآمد می‌کنند. البته هرچه میزان قیمت پرده‌ها بالاتر باشد، سود پرده‌سرا نیز بیشتر است.

برای مثال یک پرده سلطنتی 23 میلیون تومانی با پارچه حریر، حاشیه سود 50 تا 60 درصدی دارد؛ اما در پرده‌های کم‌قیمت و قیمت پایین، حاشیه سود کمتر بوده و بیشتر تمرکز درآمدزایی به سمت ارائه خدمات جانبی می‌رود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.