کد مطلب: ۸۶۴۳۱۱

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت تخم مرغ رکورد شکست/ تخم مرغ‌های ایرانی در عراق!

قیمت تخم مرغ رکورد شکست/ تخم مرغ‌های ایرانی در عراق!

گزارش‌های میدانی از سطح خرده‌فروشی‌ها نشان می‌دهد قیمت تخم مرغ در هر شانه ۳۰ عددی به ۱۲۰ هزار تا ۱۳۰ هزار تومان رسیده است؛ موضوعی که مغازه‌داران دلیل آن را سفرهای اربعین و صادرات تخم مرغ به عراق در این مدت عنوان می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طی دو هفته اخیر قیمت تخم مرغ سیر صعودی پیدا کرد و امروز، 20 شهریور 1402، در سطح خرده‌فروشی‌های مرکز شهر تهران به ۱۲۰ هزار تا ۱۳۰ هزار تومان رسید. البته برخی رسانه‌های داخلی از فروش این محصول تا 160 هزار تومان خبر داده‌اند. بیشتر مغازه‌داران دلیل این افزایش قیمت را سفرهای اربعین و صادرات تخم مرغ به عراق برای زائران عنوان می‌کنند.

یکی از مغازه‌داران به تجارت‌نیوز می‌گوید که در روزهای اخیر تعزیرات برای برخورد با گران‌فروشی به این فروشگاه مراجعه کرده، اما پس از مشاهده فاکتور، از ااعمال جریمه منصرف شده است.

او همچنین تأکید دارد که قیمت کارتن‌های جدید تخم مرغ از قیمت‌های خرید قبلی هم بیشتر است. با این حال برخی از فروشندگان هم امیدوارند که با پایان سفرهای اربعین قیمت‌ها کاهش یابد.

گزارش‌ها حاکی از این است که هرچند هزینه‌های تولید بالاست، اما در حال حاضر مشکل جدیدی برای بخش تولید ایجاد نشده و تولید تخم مرغ هم بیش از نیاز کشور است.

این در حالی است که در اردیبهشت امسال قیمت هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان و برای مصرف‌کننده ۵۶ هزار تومان تعیین شده بود. بر این اساس بسته به وزن، قیمت مصوب هر شانه تخم مرغ فله ۱۰۲ هزار تا ۱۱۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است. اما اکنون در مغازه‌های سطح شهر شانه تخم مرغ کمتر از 120 هزار تومان نایاب شده است.

افزایش قیمت تخم مرغ یا گران‌فروشی؟

حمیدرضا کوچک‌کاشانی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن، در گفتگو با تجارت‌نیوز به طور کلی افزایش قیمت در بازار تخم مرغ را رد کرد.

بر اساس اعلام او در حال حاضر تخم مرغ فله در میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای زیر قیمت مصوب عرضه می‌شود و افزایش قیمت نداشته است. اما قیمت تخم مرغ بسته‌بندی، متفاوت و بالاتر است.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد نیاز کشور به تخم مرغ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین عرضه می‌شود، توضیح داد: روزانه حجم زیادی تخم مرغ در میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود و قیمت‌ها نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از نرخ مصوب است.

کاشانی با بیان اینکه گزارش‌های اتحادیه نشان می‌دهد در خرده‌فروشی‌های سطح شهر نیز قیمت تخم مرغ بالاتر از نرخ مصوب نیست. طوری‌که در حال حاضر هر شانه تخم مرغ فله بسته به وزن آن بین ۱۰۲ هزار تا ۱۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود. هر چند ممکن است در مواردی برخی مغازه‌ها در مناطق شمال شهر تخم مرغ را به قیمت بالاتر عرضه کنند.

این فعال صنفی همچنین با بیان اینکه صادرات تخم مرغ در یک سال گذشته انجام شده و تاثیر منفی بر بازار نداشته، خاطرنشان کرد: در شرایطی که توزیع‌کنندگان تخم مرغ را از یک جا تهیه می‌کنند، چگونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین تخم مرغ را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند، اما در خرده‌فروشی قیمت‌ها بالاتر است؟ ممکن است هزینه‌های مغازه‌داران بیشتر باشد، اما در مجموع فروش تخم مرغ فله به قیمت ۱۲۰ هزار تا ۱۳۰ هزار تومان در مغازه‌ها گران‌فروشی است.

برای مطالعه بیشتر در این رابطه صفحه بازار کالا را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • هادی

    دلیل تمام گرانیهاونارسایی ها وکمبودها هرساله باشروع ماه رمضان وجمع اوری اعانات وکمک های مردمی وخرید های کلان نهاد ها وارگانها وموسسه های به اصطلاح خیریه ودفاتر ائمه ی جمعه وسازمانهای تبلیغات وادارات بازر گانی سراسر کشور وبار گذاری دیگ های رضوی .مهدوی ودیگ های احسان کمیة امدادوبهزیستی وگدایی تمامی شبکه های سیما برای وصول اعانات وکمک های خیریه و….الی ماشاءالله که از شمار بیرونندومتعاقب با شروع ماه محرم وصفر دست اندازی در ارزاق مردم باخری. های کلان وبعضٱ احتکار واختلاس کالا که خیلی کم نمی شنویم باعث عدم تعادل وتوضیع دربارار ونابه سامانی هایی میشوند که تبعات ان تاسال بعد جبران نمی شود،ومجددشروع سال هجری قمری و تکرار بیشتر اکثر وبیشتروببشتر در اسراف وافراط.