کد مطلب: ۸۶۷۱۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیر خطی قیمت آهن پس از تعطیلات/ بازار آهن به کدام سو می‌رود؟ 

سیر خطی قیمت آهن پس از تعطیلات/ بازار آهن به کدام سو می‌رود؟ 

در ابتدای هفته گذشته شاهد قیمت آهن آلات کار خود را صعودی آغاز کرد. اما پیش از آغاز تعطیلات این سیر صعود فروکش کرد و در روزهای بعد از پایان تعطیلات هم ثبات در بازار حکمفرما شد. امروز، 28 شهریور 1402، قیمت بیشتر انواع تیرآهن نسبت به روز قبل بدون تغییر بوده و فقط در مواردی شاهد نوسان جزئی در این بازار بودیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی بازار آهن در هفته آخر شهریور نشان می‌دهد قیمت تیرآهن در هر شاخه از سایزهای مختلف شرکت‌های تولیدکننده در بنگاه‌های تهران و اصفهان بین سه میلیون و ۵۵ هزار تا ۱۲ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان عرضه شد.

قیمت بیشتر انواع ورق سیاه نیز نسبت به روز گذشته ثابت بوده و در مواردی افت کمتر از یک درصدی داشته است. برای اساس قیمت هر رول از انواع ورق سیاه امروز بسته به سایز و شرکت تولیدکننده بین حدود ۲۹ هزار تومان تا ۳۶ هزار تومان قیمت دارد.

قیمت ورق رنگی نیز امروز حدود ۴۵ هزار تا ۵۳ هزار تومان عرضه شده که بین ۰.۹ تا یک درصد کاهش یافته است.

قیمت پروفیل ساختمانی نیز ثابت بوده و قیمت هر پروفیل ساختمانی شش متری به ۳۲ هزار و ۲۰۰ تا ۳۴ هزارو ۴۰۰ تومان قیمت دارد.

به طور کلی قیمت آهن‌آلات به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله این فاکتورها می‌توان به نوسانات قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا، نیاز صنایع وابسته، وضعیت بورس کالا، میزان صادرات و واردات، هزینه‌های حمل‌و‌نقل و غیره اشاره کرد.

به نظر می‌رسد در روزهای اخیر اخبار مرتبط با مذاکرات سیاسی، نرخ دلار و غیره در وضعیت بازار آهن اثر داشته و در کنار آن افزایش قیمت فولاد صادراتی، رکود بازار مسکن و نبود نقدینگی هم از سوی دیگر اثرات خود را بر بازار دارد.

گزارش‌ها حاکی از این است که طی چند روز گذشته قیمت فولاد صادراتی افزایش داشته که این موضوع ممکن است به لحاظ روانی بر بازار داخل نیز اثرگذار باشد.

پیش بینی قیمت آهن آلات

بازار آهن داخلی به دلیل رکود در بازار مسکن و نبود نقدینگی، گرفتار رکود است و تقاضای مؤثری در آن مشاهده نمی‌شود. علاوه بر این به نظر می‌رسد اخبار مثبت سیاسی و کنترل نسبی نرخ ارز نیز مانع از بروز رفتارهای هیجانی در بازار آهن شده است.

همچنین با توجه به اخبار مربوط به افزایش فروش نفت، به نظر می‌رسد اگر تغییری در سیاست‌های پولی اعمال نشود و همچنین شاهد اتفاق غیرمنتظره‌ای که منجر به افزایش نرخ ارز شود نباشیم، رکود در بازار آهن داخلی تداوم خواهد یافت.

البته در مقابل برخی کارشناسان امیدوارند تا ابتدای پاییز، موجودی انبارها کاهش یابد و معاملات در بازار ‌هن رونق بگیرد.

برای مطالعه بیشتر در این رابطه صفحه بازار کالا را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.