فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۳۹۳۵۷۷

جدیدترین سیگنال‌های ارزی رئیس کل بانک مرکزی / آیا دلار ارزان می‌شود؟

جدیدترین سیگنال‌های ارزی رئیس کل بانک مرکزی / آیا دلار ارزان می‌شود؟

رئیس کل بانک مرکزی در اظهاراتی تعداد افرادی که ارزهای دریافتی خود را برنگردانده‌اند را 150 نفر اعلام کرده که این ارزها معادل چهار میلیارد دلار است، اگر این رقم محقق شود چه تاثیری روی قیمت دلار دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در برنامه تلویزیونی روز گذشته در خصوص ارز در داخل کشور به چند موضوع اشاره کرده است که به نظر می‌رسد هرکدام می‌تواند برای فعالان اقتصادی سیگنالی به همراه داشته باشد.

اولین موضوع، مساله ارزهای برنگشته به اقتصاد است که بر این اساس اسامی ۱۴۰-۱۵۰ فرد دریافت کننده که ارز خود را برنگردانده‌اند ارسال شده است.

به گفته همتی باید از این افراد حساب‌کشی شود و دلایلی می‌آورند که اینها کارت یک بار مصرف استفاده کرده‌اند. اینها باید برچیده شود. توجیه کارت یک‌بار مصرف بازرگانی بی‌معنی است.

وی قم ارزهای برنگشته را حدود چهار میلیارد دلار اعلام کرده است.

همتی همچنین تاکید کرده است که اصلا صادرات ریالی را قبول ندارد و دیگر اجازه این نوع صادرات را نمی‌دهد. بدون انتقال ارز یعنی از کف میدان ارز جمع کنند این کار منجر به افزایش تقاضای ارز می‌شود. باید منشا مشخص شود و باید دید کالایی که وارد می‌شود، اصلا در داخل کشور نیاز داریم یا خیر.. در صادرات ریالی خیلی‌ها خانه در کانادا و … خریدند.

محمد لاهوتی، عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی در واکنش خرید خانه در کانادا در توئیتی نوشت: «جناب آقای همتی کسی که در کانادا ویلا خریده رئیس اسبق بانک ملی بوده است نه صادرکننده!!»

علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز در خصوص در توئیت خود نوشت: «جناب همتی صادرکننده واقعی بخش خصوصی سودای خرید ویلا در کانادا با ارز صادرات ندارد اگر داشت چرخ واحدش نمی‌چرخید. دغدغه ملی دارید؟ آدرس غلط ندهید سفره ارز دولتی را جمع کنید، صادرکننده واقعی خائن نیست.»

در مجموع همتی در این اظهارات خود سعی کرده است که کنترل بانک مرکزی بر بازار ارز را بار دیگر گوشزد کند و با اعلام تعداد افرادی که ارز دریافت کرده‌اند اما آن را بازنگردانده‌اند، به بازار ارز سیگنال‌دهی کند.

بنابراین اگر افرادی که ارز دریافت کرده‌اند را که طبق گفته رییس کل بانک مرکزی حدود چهار میلیارد دلار است برگردانند باید انتظار کاهش قیمت در بازار ارز را داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.