فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۲۰۵۸۲

قیمت لیر ۵ بهمن ۱۴۰۰

قیمت لیر ۵ بهمن ۱۴۰۰

امروز سه‌شنبه ۵ بهمن ماه قیمت لیر ترکیه در مقایسه با آخرین معاملات روز گذشته تغییری نداشت. هر لیر ترکیه همچنان با قیمت دو هزار و ۷۰ تومان معامله می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت لیر ترکیه امروز سه‌شنبه نسبت به آخرین معامله روز دوشنبه تغییری نداشت. لیر در ابتدای معاملات امروز با رقم دو هزار و ۷۰ تومان معامله شد.

هر لیر ترکیه در روز مشابه سه ماه گذشته، یعنی چهار آبان ماه با رقم دو هزار ۹۹۰ تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز افت ۳۰٫۷ درصدی معادل ۹۲۰ تومانی را تجربه کرده است.

همچنین نرخ برابری لیر در مقابل دلار کاهش ۰٫۴۴ درصدی داشته، امروز به ۱۳٫۴۷ رسید.

هر لیر ترکیه در برابر دلار طی روز مشابه سه ماه گذشته، یعنی چهار آبان ماه با رقم ۹ هزار ۵۵۲ تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز افت ۴۱٫۰۲ درصدی را نسبت به دلار نشان می‌دهد.

مسیر اقتصاد ترکیه مشخص است؟

واشنگتن پست در گزارشی نوشته است: در حالی که رئیس جمهور ترکیه با بدترین بحران اقتصادی ترکیه در تقریبا دو دهه اخیر مواجه است کار‌ها را با تعداد کمی از کارشناسان در کنار خود انجام می‌دهد.

او در نتیجه تلاش‌هایش برای متمرکز کردن قدرت در دستان خود باعث شد موسسات مالی ترکیه نتوانند از استقلال کافی برخوردار باشند.

شدت بحران در اواخر سال ۲۰۲۱ آشکار شد زمانی که دولت اعلام کرد نرخ تورم سالانه به ۳۶.۱ درصد رسیده است. بالاترین نرخ تورم در ترکیه از سال ۲۰۰۲ میلادی تا به امروز محسوب می‌شود.

لیر واحد پول ملی ترکیه، بیش از ۴۰ درصد از ارزش خود را در سال گذشته از دست داد.

به طور گسترده‌تر، با فشار اردوغان برای کاهش نرخ بهره بیش‌تر به اقتصاد ترکیه آسیب وارد می‌شود.

نظر رئیس جمهور ترکیه درباره کاهش نرخ بهره مبتنی بر این باور غیر معمول است که این کار باعث کاهش قیمت کالا‌ها برای مصرف کنندگان می‌شود.

هاکان کارا، اقتصاددان ارشد سابق بانک مرکزی ترکیه می‌گوید: «موسساتی در ترکیه حضور دارند تا حقیقت را به سیاستمداران بگویند. تا همین اواخر، «تعادل و کنترلی سالم» وجود داشت که از اشتباهات اساسی دولت جلوگیری می‌کرد.»

او توضیح می‌دهد: «اکنون این نوع تعامل بسیار ضعیف شده است.»

اقتصاددانان با تجربه ترک می‌گویند نمی‌دانند چه کسانی به اردوغان مشاوره می‌دهند. مشخص نیست اقتصاد ترکیه به کجا خواهد رفت.

آخرین اخبار لیر را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.