فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۲۸۲۱۳

«دیده‌بان پول»، گزارشی تحلیلی و کاربردی درباره بازارها

«هاچ، زنبور عسل» زنده می‌شود؟/پیش‌بینی تاثیر دلار و طلا از جنگ روسیه

«هاچ، زنبور عسل» زنده می‌شود؟/پیش‌بینی تاثیر دلار و طلا از جنگ روسیه

یک کارتون به شدت غم‌انگیز. هاچ‌، زنبور عسل. فرزند یک ملکه بود اما به دلیل تهاجم زنبور‌های عسل، از کودکی از مادرش جدا شد و در یک مجموعه ۹۰ قسمتی زندگی پرمخاطره او به نمایش درآمده است. هاچ زندگی آرامی نداشت. روایتی شبیه بازارهای مالی که هر روز یک مخاطره دارند و این بار جنگ احتمالی اوکراین و روسیه.

ابراهیم علیزاده: زندگی پر استرسی داشت. آرامش نداشت. فرزند ملکه بود اما زندگی سختی داشت. هر لحظه یک بحران. هر روز یک اتفاق. این صحنه‌ها تنها برای کارتونی مثل «هاچ، زنبور عسل» نبود. بازارهای مالی دنیا هم لحظات و روزهای پرمخاطره‌ای دارند و این بار جنگ احتمالی اوکراین و روسیه.

اگر نگران آینده اقتصاد و سرمایه خود هستید این تحلیل تجارت‌نیوز را بخوانید. سلسله گزارش‌های «دیده‌بان پول» می‌تواند به شما کمک کند در کمترین زمان ممکن بیشترین اطلاعات را از آخرین وضعیت بازارها و اوضاع اقتصادی به دست بیاورید و با اتکا به این اطلاعات، با ریسک کمتری تصمیم‌گیری کنید.

بحران روسیه و اوکراین چقدر جدی است؟

فعلا کمی فروکش کرده است. اما این التهاب هنوز ادامه دارد. روسیه یک گام به عقب رفته اما به نظر نمی‌رسد کوتاه آمده باشد.

پس از اعلام خبر بازگشت بخشی از نظامیان روسی مستقر در مرز اوکراین، اخبار دیگری منتشر شده که نشان می‌دهد هنوز نمی‌توان گفت تنش دو کشور روسیه و اوکراین به اتمام رسیده است.

ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) پس از دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان در مسکو گفت آماده است تا برای کاهش تنش‌ها با غرب همکاری کند.

در عین حال رئیس جمهور آمریکا هم با اشاره به ادامه فعالیت‌های بی‌وقفه دیپلماسی در هفته‌های اخیر و گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در آخر هفته گذشته گفته است: «ما با مشارکت و مشورت شرکا و متحدانمان تلاش های دیپلماتیک را ادامه می‌دهیم. اوکراین، ناتو، و آمریکا روسیه را تهدید نمی‌کنند؛ ما نه موشکی در آنجا و نه تصمیمی برای حمله و آسیب رساندن به مردم روسیه داریم.»

آخرین خبر از تنش روسیه و اوکراین را در اینجا بخوانید.

دلار چه خواهد شد؟

شاید مهمترین تاثیر تنش‌های مربوط به کشور روسیه مباحث اقتصادی آن باشد. روسیه به عنوان دومین صادرکننده بزرگ نفت و اولین صادرکننده بزرگ گاز در دنیا قدرت قابل توجهی در بازار انرژی دارد. در صورت قطع صادرات گاز روسیه به کشورهای اروپایی اولین اتفاق گرانی گاز است. با تداوم این تنش‌ها نفت نیز گران خواهد شد.

این اتفاقات پیام مهمی برای اقتصاد ایران دارد. در صورت گرانی نفت و گاز و افزایش صادرات ایران در این دو بخش، احتمال افزایش درآمدهای ارزی ایران وجود دارد. این اتفاق به معنای ثبات یا حتی کاهش قیمت در بازار ارز ایران می‌تواند باشد.

روسیه همچنین یازدهمین اقتصاد دنیاست و این جایگاه از نظر تولید ناخالص داخلی کشورهاست. آمریکا گفته در صورت تداوم تنش‌ها روسیه را تحریم سنگین می‌کند. یازدهمین اقتصاد بزرگ دنیا در صورت مواجه شدن با تحریمی مثل سوئیفت چه خواهد کرد؟

اولین احتمال حذف دلار از مبادلات تجاری خود است که احتمالا این اقدام ارزش دلار را متاثر خواهد کرد. علاوه بر این روسیه در بازار ارز دیجتال هم حضور پررنگی دارد.

طبق گفته سرگی خیتروف، بنیان‌گذار رویداد ارزهای دیجیتال بلاک چین لایف (Blockchain Life)، به‌رغم نبود مقررات کافی حوزه ارزهای دیجیتال در روسیه، ارزش بازار آن در این کشور به بیش از ۴۰ تریلیون روبل یا ۵۵۰ میلیارد دلار رسیده است. وی همچنین ادعا کرده است که از کسب و کار ارزهای دیجیتال در روسیه می‌توان سالانه ۲۸۴ میلیارد روبل مالیات دریافت کرد. (برگرفته از سایت ارز دیجیتال)

بنابراین همزمان با افزایش درآمدهای ارزی ایران و احتمال کاهش قیمت دلار ، اتفاق محتمل دیگر این است که همزمان با تحریم روسیه و استفاده بیشتر این کشور از ارزهای دیجیتال یک اتفاق در بازار کریپتو نیز رخ دهد و قیمت ارزهای دیجیتال متاثر شوند.

طلا چه خواهد شد؟

اما در صورت ادامه ناآرامی‌ها با اجرایی شدن سناریویی مثل تحریم روسیه استفاده از طلا و تقاضا برای این بازار نیز افزایش خواهد یافت.

این اتفاق از یک ناحیه دیگر نیز ممکن است رخ دهد. افزایش تورم ناشی از ترس از جنگ. معمولا در هر اقتصادی همزمان با افزایش نااطمینانی‌ها، ترس از تورم بیشتر منجر به افزایش تقاضا برای خرید طلا می‌شود. بنابراین احتمالا همزمان با افزایش ناآرامی‌ها تورم در کشورهایی مثل آمریکا و روسیه نیز صعودی‌تر خواهد شد. این اتفاق پیام مثبتی برای معامله‌گران طلا دارد.

با این حال اگر این اتفاق منجر به واکنش دولت‌ها در اعمال سیاست‌های انقباضی شود احتمالا این رشد قیمت کمتر شود. معمولا کشورها در مواجهه با افزایش تورم، سیاست‌های انقباضی را در پیش‌ می‌گیرند و در اولین گام نرخ بهره را افزایش می‌دهند. در صورتی که آمریکا چنین اقدامی کند، ممکن است این اتفاق سیگنال منفی برای بازار طلا داشته باشد و قیمت طلا طبق انتظار افزایش نیابد.

1 19

پیش‌بینی افزایش نرخ بهره در آمریکا

همین حالا هم انتظار می‌رود آمریکا نرخ بهره را برای مقابله با تورم افزایش دهد، در صورتی که با بروز اتفاقی مثل جنگ، روند صعودی تورم شتاب بگیرد احتمالا افزایش نرخ بهره زودتر اتفاق بیفتد.

بنابراین تنها در صورتی که کشورهای سیاست انقباضی در پیش نگیرند و نرخ بهره را افزایش ندهند ممکن است همزمان با افزایش تنش‌های نظامی قیمت طلا صعودی شود. با این حال این افزایش قیمت طلا در بازار داخلی ایران احتمالا متاثر از کاهش احتمالی قیمت دلار چندان نباشد.

هرچند افزایش تنش‌های نظامی اوکراین و روسیه ممکن است بازارهای مالی ایران را هم متاثر کند اما در مقطع فعلی قاعدتا به اندازه مذاکرات ایران تاثیرگذار نخواهد بود. با وجود این، احتمال کاهش قیمت دلار، احتمال افزایش قیمت ارزهای دیجیتال و احتمال افزایش اندک قیمت طلا سه سناریو محتمل در صورت تداوم تنش‌های اوکراین و روسیه است.

آخرین گزارش‌های با عنوان دیده‌بان پول را در اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.