کد مطلب: ۶۲۸۰۵۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین خبر از تنش روسیه و اوکراین / جنگ تمام شد؟

آخرین خبر از تنش روسیه و اوکراین / جنگ تمام شد؟

پس از اعلام خبر بازگشت بخشی از نظامیان روسی مستقر در مرز اوکراین، اخبار دیگری منتشر شده که نشان می‌دهد هنوز نمی‌توان گفت تنش دو کشور روسیه و اوکراین به اتمام رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته وزارت دفاع روسیه از آغاز عملیات بازگشت نظامیان مستقر در مرز اوکراین به پادگان‌های خود خبر داد. اما آیا این به معنای پایان تنش نظامی دو کشور روسیه و اوکراین بود؟

وزارت دفاع روسیه دیروز اعلام کرد که نیروهای روسی که هفته‌ها در نزدیکی مرز اوکراین مستقر شده‌اند، بازگشت به پادگان‌های خود را آغاز کرده‌اند. با این حال یورونیوز نوشت: این اتفاق درحالیست که غرب احتمال عملیات نظامی روسیه در اوکراین را قریب‌الوقوع می‌داند.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی این وزارتخانه در این باره گفت: «یگان‌های مناطق نظامی جنوب و غرب که ماموریت خود را به پایان رسانده‌اند، بارگیری تجهیزات را آغاز کرده‌اند و به پادگان‌های خود باز خواهند گشت.»

همزمان با این خبر، ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) پس از دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان در مسکو گفت آماده است تا برای کاهش تنش‌ها با غرب همکاری کند.

با این حال هرچند سیگنال‌های کاهش تنش قابل مشاهده بود اما پارلمان روسیه خواستار حمایت پوتین از تجزیه شرق اوکراین شد.

نمایندگان پارلمان روسیه دیروز به درخواستی رای دادند که از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور می‌خواهد تا استقلال مناطق جدایی‌طلب طرفدار روسیه در شرق اوکراین را به رسمیت بشناسد. طبق گزارش یورونیوز، این دو منطقه که هم‌اکنون به طور خودمختار در دست جدایی‌طلبان روس اداره می‌شوند، هشت سال است که با ارتش اوکراین می‌جنگند.

همزمان با این اتفاق، بایدن هم سخنان تهدیدآمیز جدی‌ای گفت و تصریح کرد: حمله روسیه به اوکراین می‌تواند خونبار و ویرانگر باشد.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه «ایالات متحده برای همه شرایط آماده است»، گفت: «اگر روسیه به اوکراین حمله کند، جامعه جهانی متحدانه علیه تجاوز خواهد ایستاد. اگر روسیه بر تصمیم خود پافشاری کند، ما تحریم‌های بی‌سابقه‌ای علیه این کشور اعمال می‌کنیم. اگر روسیه به اوکراین حمله کند، نورد استریم ۲ کار نخواهد کرد. ما در این صورت به اوکراین کمک نظامی، اطلاعاتی و مستشاری می‌دهیم و اگر هر یک از کشورهای ناتو مورد تعرض قرار گیرد، ما با تمام توان از آن عضو دفاع خواهیم کرد.»

در عین حال او با اشاره به ادامه فعالیت‌های بی‌وقفه دیپلماسی در هفته‌های اخیر و گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در آخر هفته گذشته اضافه کرد: «ما با مشارکت و مشورت شرکا و متحدانمان تلاش های دیپلماتیک را ادامه می‌دهیم. اوکراین، ناتو، و آمریکا روسیه را تهدید نمی‌کنند؛ ما نه موشکی در آنجا و نه تصمیمی برای حمله و آسیب رساندن به مردم روسیه داریم.»

در همین حال فاکس نیوز نیز امروز نوشته است: بایدن متعهد شده که نظامیان آمریکایی را برای جنگ در اوکراین نمی‌فرستد.

این خبرگزاری مدعی شده که رهبران جهان به راه حل دیپلماتیک امیدوار هستند.

با این اخبار به نظر می‌رسد هرچند هنوز سایه جنگ به صورت کامل برداشته نشده اما امیدواری برای فرونشستن این التهاب بیشتر شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.