فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۴۲۰۴۸

پیش‌بینی بازارهای دلار و طلا / نگاهی به بازارهای مالی ۱۵ فروردین ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازارهای دلار و طلا / نگاهی به بازارهای مالی ۱۵ فروردین ۱۴۰۱

بازار دلار، طلا و سکه امروز ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ روندی افزایشی را پیمودند. شاخص بورس نیز روندی صعودی داشت، ولی در بازارهای بین‌المللی بیت‌کوین و اتریوم مسیری کاهشی را تجربه کردند.

به گزارش تجارت‌‌‌نیوز ، امروز ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ بازارهای داخلی متشکل از دلار، طلا و سکه افزایش قیمت داشتند. شاخص بورس نیز روندی صعودی داشت.

بیت‌کوین میلیون دلاری!

شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی به نام VanEck گزارشی در مورد بازارهای مالی منتشر کرده که نکات جالبی دارد. در گزارش این شرکت آماده است که رقابت اصلی بیت‌کوین هنوز شروع نشده است. این رقابت زمانی شروع می‌شود که افراد بیشتری به بیت‌کوین به عنوان دارایی ذخیره ارزش نگاه کنند.

ارزش بازار طلا به عنوان دارایی ذخیره ارزش در جهان بسیار بالاتر از بیت‌کوین است. بیت‌کوین نوسان زیادی دارد و هنوز دارایی خوبی برای نگهداری در بلندمدت نیست. اما پیش‌بینی می‌شود بیت‌کوین در آینده جای طلا را می‌گیرد.

با وجود این سناریو، قیمت بیت‌کوین به عنوان دارایی ذخیره ارزش جهانی چقدر می‌شود؟شرکت سرمایه‎گذاری VanEck در گزارشی مدعی شده اگر بیت‌کوین جای طلا بگیرد هر بیت‌کوین به ۴/۸ میلیون دلار می‌رسد.

البته این پیش‌بینی با یک «اگر» بزرگ شروع می‌شود و فقط در حد یک ایده است.

دامنه نوسان بورس تغییر می‌کند؟

مهدی پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌ها درباره دامنه نوسان توضیح داد: برنامه‌ای که برای تغییر دامنه نوسان بررسی و به هیات مدیره سازمان بورس پیشنهاد شد، این بود تا در هر فصل یک درصد و به صورت متقارن به دامنه نوسان اضافه شود که این تغییر تا سقف ۱۰ درصد ادامه خواهد داشت.

وی گفت: لازمه اجرای این تغییر، طرح آن در هیات مدیره سازمان است که پس از تصویب به مرحله اجرا خواهد رسید. اکنون زمان دقیقی برای تغییر دامنه نوسان تعیین نشده و نمی‌توان زمان مشخصی را برای اجرایی شدن تغییرات اعمال شده در دامنه نوسان اعلام کرد.

کارشناسان می‌گویند با تغییر دامنه نوسان، میزان نقدینگی ورودی به بورس افزایش می‌یابد.

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفت که ما در مذاکرات به توافق نزدیک هستیم و پیشنهادات‌مان را در مورد موضوعات باقی‌مانده از طریق مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به طرف آمریکایی منتقل کرده‌ایم و اکنون توپ در زمین آمریکاست.

همچنین آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل مذاکرات وین را مهم دانست. ابراز امیدواری کرد که طرفین هر چه زودتر به توافق برسند.

اگر توافق‌ انجام شود، بورس روند صعودی خود را ادامه می‌دهد.

page 0001

قیمت دلار در روز گذشته، یکشنبه ۱۴ فروردین، کاهشی بود. بازار آزاد کار خود را با قیمت‌هایی در محدوده ۲۷ هزار و ۶۰ تومان آغاز کرد اما به تدریج روند نزولی به خود گرفت. به گونه‌ای که تا ۲۶ هزار و ۸۲۰ تومان نیز کاهش یافت. قیمت‌ها در بازار سنا و همچنین صرافی ملی نیز کاهشی بود.

اما بازار ارز در کوتاه و میان‌مدت به چه سمتی می‌رود؟

تاثیر سیاست‌های انقباضی دولت بر قیمت دلار

امیرحسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی معتقد است این موضوع تحت‌تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی و مذاکرات وین قرار دارد.

او در گفتگو با تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: سیاست‌های دولت در مورد متغیرهای اقتصادی کلان در بودجه نمایان است و به نظر می‌رسد بیشتر انقباضی باشند. این سیاست‌ها تاحدودی سرعت رشد هیجانی نرخ ارز را کاهش می‌دهند.

کف و سقف نرخ ارز

نام‌آور، متغیر مهم دیگر را در تعیین رفتار دلار ، سیاست خارجی کشور می‌داند و می‌افزاید: در صورت احیای برجام، اعتبار کشور افزایش پیدا می‌کند اما در مورد این موضوع اکنون ابهاماتی وجود دارد.

او ادامه می‌دهد: در کوتاه‌مدت دو سناریو برای قیمت دلار قابل پیش‌بینی است. در شرایط پرابهام کنونی، کف هدف دلار می‌تواند نرخ ۲۵ هزار و سقف آن، ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان باشد. در صورت حصول توافق، قیمت ارز می‌تواند تا حدود ۲۴ هزار تومان کاهش یابد.

این کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: در صورت شکست مذاکرات، قیمت دلار می‌تواند در میان‌مدت به ۳۲ هزار تومان برسد.

در میانه‌های سال گذشته نیز نرخ ارز از ۳۰ هزار تومان فراتر رفت اما به تدریج کاهشی شد و حتی به کانال ۲۵ هزار تومان نیز رسید. اما دلار سال ۱۴۰۰ را با محدوده قیمتی ۲۶,۲۵۰ تا ۲۶,۲۸۰ تومان به پایان رساند.

بازار ارز سال جدید را با روند افزایشی آغاز کرد و در روزهای گذشته در کانال ۲۶ هزار و ۲۷ هزار تومانی در نوسان بوده است.

حجت قندی، اقتصاددان نیز چندی پیش به تجارت‌نیوز گفت: احتمال ثبات قیمت ارز در محدوده فعلی در کوتاه‌مدت بیشتر است اما شوک ارزی بعدی نیز چندان دور نیست.

او افزود: حتی در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجام، درآمدهای ارزی ایران در سال جاری افزایش می‌یابد و این موضوع احتمال وجود ثبات در قیمت دلار را بیشتر می‌کند.

این اقتصاددان گفت: احتمالا نرخ ارز در بازار آزاد در همین محدوده فعلی ۲۵ و ۲۶ هزار تومان باقی می‌ماند.

او در عین حال تاکید کرد: بازار، مردم و دولت نباید به تغییرات در حد چند هزار تومان حساس باشند. برای مثال نوسان در محدوده ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان، برای قیمت دلار چندان شدید محسوب نمی‌شود.

نوسانات قیمت طلا و سکه

علاوه بر دلار، در بازار طلا و سکه نیز امروز نوساناتی وجود دارد. قیمت طلا در لحظه تنظیم این خبر صعودی است و به یک میلیون و ۲۶۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

قیمت سکه طرح جدید نیز اکنون روند افزایشی دارد و ۱۲ میلیون و ۵۵۲ هزار تومان ثبت شده است.

آینده بازار طلا چه می‌شود؟

در این شرایط، بازار طلا و سکه در سال ۱۴۰۱ به چه سمتی می‌رود؟ حجت قندی، اقتصاددان در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: وقوع شوک در بازار طلای داخلی ، به نوسانات قیمت دلار بستگی دارد و در مقطع فعلی بعید است.

او می‌افزاید: اگر در سال جاری قیمت دلار ثبات نسبی داشته باشد، نرخ طلا، وابستگی بیشتری به اونس جهانی پیدا می‌کند.

به اعتقاد قندی، با توجه به افزایش قیمت نفت، حتی در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجام، درآمدهای ارزی ایران در سال جاری افزایش می‌یابد و این موضوع احتمال وجود ثبات در قیمت دلار را بیشتر می‌کند.

این اقتصاددان می‌افزاید: احتمالا قیمت دلار در بازار آزاد در همین محدوده فعلی ۲۵ و ۲۶ هزار تومان باقی می‌ماند.

او در عین حال تاکید می‌کند: بازار، مردم و دولت نباید به تغییرات در حد چند هزار تومان حساس باشند. برای مثال نوسان در محدوده ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان، برای قیمت دلار چندان شدید محسوب نمی‌شود.

آخرین اخبار حوزه ارز، طلا و سکه را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.