کد مطلب: ۸۹۳۰۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

رشد ۴۸ درصدی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت ساختمان / ساخت و ساز رونق گرفت

رشد 48 درصدی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت ساختمان / ساخت و ساز رونق گرفت

بانک مرکزی آمار جدیدی از بخش مسکن منتشر کرده است که بر اساس آن ساختمان‌های مناطق شهری در 6 ماهه اول سال ۱۴۰۲ و در تمامی مراحل ساخت با افزایش همراه بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی امروز آمار‌های مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی را در مورد ارزش افزوده بخش ساختمان منتشر کرد.

بررسی آمار سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های جدید مناطق شهری بر حسب مراحل ساخت حاکی از آن است که در 6 ماهه اول سال ۱۴۰۲ این شاخص در تمامی مراحل ساخت با افزایش همراه بوده است، به نحوی که در این مدت شاخص مزبور در ساختمان­‌های شروع شده، نیمه‌تمام و تکمیل شده نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش ۶۵.۸ درصدی، ۴۳.۸ درصدی و ۴۲.۸ درصدی همراه بوده است.

0101

ارزش‌افزوده بخش ساختمان

بر این اساس ارزش افزوده بخش ساختمان (به قیمت ثابت سال ۱۳۹۵)، در 6 ماهه ابتدای سال سال جاری، ۳۱۷.۳ هزار میلیارد ریال برآورده شده که نسبت 6 ماهه ابتدایی ال 1401 رشدی ۳.۱ درصد داشته است. همچنین این شاخص در سه ماهه اول امسال 1.6 درصد و در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۲ نیز معادل ۴.۳ درصد رشد داشته است.

در این بین ارزش‌افزوده بخش ساختمان خصوصی با ارجاع به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ (با سهم ۷۶.۱ درصدی از کل ارزش‌افزوده بخش ساختمان) در سه ماهه دوم امسال رشدی ۱۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است.

سرمایه ثابت ناخالص در بخش ساختمان

در نیمه ابتدایی سال جاری تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ساختمان با قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵، معادل ۲.۷ درصد بوده است.

رشد این شاخص در سه ماهه اول و دوم سال جاری به ترتیب معادل ۱.۷ و ۳.۴ درصد برآورد شده است. همچنین رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بخش ساختمان خصوصی به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ در شش ماهه اول سال‌جاری رشدی معادل ۶.۶ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است.

از سوی دیگر براساس آمار اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی، در 6 ماهه اول سال ۱۴۰۲ میزان سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های جدید مناطق شهری به قیمت‌های جاری با افزایش ۴۸.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.

0100

این میزان عملکرد حاکی از افزایش ۶ درصدی سرمایه‌گذاری حقیقی در ساختمان‌های جدید مناطق شهری نسبت به شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.