کد مطلب: ۸۹۳۴۶۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

سکونت یک‌ سوم جمعیت شهری در بافت فرسوده

سکونت یک‌ سوم جمعیت شهری در بافت فرسوده

کمبود زمین آماده ساخت در کلانشهرها و توجه دولت به بافت فرسوده باعث شده است طرح‌های بیشتری نسبت به دهه‌های پیش در این زمینه تصویب و در برخی موارد اجرا شود. مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این راستا اعلام کرده است مجموع واحدهای نوسازی شده از ابتدای فعالیت در بافت فرسوده و در دولت سیزدهم تاکنون ۱۸۱ هزار و ۱۴۱ واحد بوده است.

به گزارش‌ تجارت‌نیوز، بافت فرسوده در ایران مساحت کمی ندارد؛ اکنون دو میلیون و 700 هزار بنای ناپایدار در کشور وجود دارد که فاقد هرگونه سازه‌ای هستند و با کوچکترین حادثه‌ای فرو می‌ریزد. این میزان معادل ۲۰ درصد وسعت شهرهاست و یک‌سوم جمعیت شهری در آنجا زندگی می‌کنند.

این بافت‌ها و نوسازی آنها از آنجا بیشتر مورد توجه قرار گرفت که مشکل کمبود زمین آماده ساخت در کشور باعث شد قیمت زمین به‌ویژه در کلانشهرها افزایش سرسام‌آوری را تجربه کند. دولت سیزدهم نیز در این دو سال برنامه‌هایی حداقل در حد طرح‌ریزی روی کاغذ برای بافت فرسوده انجام داده است و خبرهایی از آن نیز در صحبت‌های مسئولان گاهی اوقات تیتر رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

برای مثال امروز اعلام شد دولت برای احیای این بافت‌ها وام ۵۵۰ میلیون تومانی پرداخت می‌کند و از این رقم سود ۱۸۵ میلیون صفر درصد است.

پیش از این هم لایحه برنامه هفتم توسعه حاکی از تمایل دولت برای ساختمان‌سازی مردم در بافت فرسوده بود. در این برنامه ذکر شده وزارت راه و شهرسازی مجاز است برای تشویق مالکان به مشارکت در نوسازی بافت‌ فرسوده، در فرآیند معاوضه کلید به کلید واحدهای فرسوده این محدوده‌ها با واحدهای نوساز، در قیمت کارشناسی واحدها تا سقف 40 درصد تخفیف اعمال کند. همچنین اراضی یا واحدهای مسکونی در بافت فرسوده تا سقف 40 درصد بیش از قیمت کارشناسی قیمت‌گذاری می‌شوند.

سال گذشته نیز وزارت راه و شهرسازی یک بسته تشویقی کالبدی برای نوسازی بافت‌های فرسوده با حمایت‌های لازم از ساکنان، سازندگان و انبوه‌سازان را در ۱۹ بند به استانداران ابلاغ کرد.

 بسته ۱۹ بندی تشویق نوسازی بافت فرسوده

محمد آئینی، مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در مورد پیشبرد این بسته به تحلیل بازار گفت: بسته ۱۹ بندی تشویق نوسازی بافت فرسوده اسفندماه سال گذشته لازم‌الاجرا شده و اکنون نزدیک به ۱۷۰ شهر در حال اعمال آن هستند، همچنین این مشوق‌ها در ۵۰۰ شهر دیگر نیز در حال عملیاتی شدن است و اعضای شورای اسلامی شهرها به‌عنوان سفیران بازآفرینی معرفی می‌شوند.

او ادامه داد:‌ مجموع واحدهای نوسازی شده از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا کنون ۱۸۱ هزار و ۱۴۱ واحد بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: از مجموع سالیانه یک میلیون واحد در نظر گرفته شده در نهضت ملی مسکن، ۱۵۰ هزار واحد در هر سال برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است که در دو ماه گذشته شاهد شتاب‌گیری آن بوده‌ایم.

او همچنین ادعا کرد: تا پایان سال از رکورد نوسازی ۹۲ هزار واحد که در سال ۹۱ کسب شد، عبور کنیم و رکود ۲۷ سال گذشته را بشکنیم.از خردادماه تاکنون تعداد واحدهای در دست نوسازی در محدوده‌های هدف بازآفرینی ۳۳.۵ درصد رشد داشته است.

حالا باید دید برنامه‌های دولت در این زمینه با توجه به شرایط ساخت و ساز در اقتصاد متورم ایران تا چه اندازه پیشبرد دارد و دریافت وام‌ها با وجود امتناع بانک‌ها از پرداخت وام‌های مربوط به بخش مسکن تا چه میزان عملی خواهد بود؟

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.