کد مطلب: ۹۰۰۵۲۱

کارگران خواستار انتشار فیلم مربوط به مذاکرات جلسات مزدی شدند

کارگران خواستار انتشار فیلم مربوط به مذاکرات جلسات مزدی شدند

کارگران با امضای یک کارزار جدید در فضای مجازی، از وزیر کار درخواست کردند برای شفافیت و اطلاع از چگونگی مذاکرات و عملکرد اعضای شورای عالی کار در خلال مذاکرات مزدی ۱۴۰۳، دستور انتشار فیلم و تصاویر جلسات مزدی ۱۴۰۲ را صادر کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، متن این کارزار به شرح زیر است: مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند. مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

جناب آقای دکتر مرتضوی

وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس شورای عالی کار

با سلام و احترام؛

همان‌طور که مستحضر هستید یکی از حقوق بنیادین مردم در شرع مقدس اسلام، قانون اساسی و قوانین عادی، حق دسترسی آزاد به اطلاعات و شفافیت اطلاعاتی می‌باشد. مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درخصوص این موضوع و در شرح فرازی از نامه حضرت امام علی (علیه السلام) خطاب به مسئولان و فرماندهان نظامی «اَلا وَ اِنَّ لَکُم عِندی اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سرّاً اِلّا فی حَرب» می‌فرمایند: «شفافیت را امیرالمؤمنین یاد داده؛ می‌گوید حق شما بر من یعنی حقی که شما پیش من دارید [این است که] هیچ رازی را از شما پنهان ندارم، هیچ حرفی را از شما پنهان نکنم، مگر در جنگ و مسائل جنگ و مسائلی که با دشمن طرف هستیم».

ماده ۲ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات (مصوب ۱۳۸۷) درباره این موضوع اشعار می‌دارد؛ هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد، مگر آن که قانون منع کرده باشد و مطابق ماده ۵ قانون یاد شده، مؤسسات عمومی مکلفند اطلاعات موضوع این قانون را در حداقل زمان ممکن و بدون تبعیض در دسترسی مردم قرار دهند و اطلاعاتی که متضمن حق و تکلیف برای مردم است باید علاوه بر موارد قانونی موجود از طریق انتشار و اعلان عمومی و رسانه‌های همگانی به آگاهی مردم برسد. به موجب ماده ۱۱ قانون یادشده، مصوبه و تصمیمی که موجد حق یا تکلیف عمومی است، قابل طبقه‌بندی به عنوان اسرار دولتی نمی‌باشد و انتشار آن‌ها الزامی خواهد بود.

با توجه به آنکه تصمیمات متخذه در شورای عالی کار متضمن حق و تکلیف برای جامعه کارگری است و از آنجا که ماده ۱ قانون مزبور در تعریف اطلاعات بیان می‌دارد؛ اطلاعات هر نوع داده که در اسناد مندرج باشد یا به صورت نرم‌افزاری ذخیره گردیده و یا با هر وسیله دیگری ضبط شده باشد و طبق ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی قانون مرقوم، وظایف و مسئولیت‌های مربوط به اجرای قانون برعهده بالاترین مقام مؤسسات مشمول قانون نهاده شده است.

لذا ما امضاکنندگان ذیل این کارزار در راستای مطالبه‌گری شفافیت اطلاعاتی و حق نظارت همگانی در دستگاه‌های اجرایی و مستنداً به مواد ۱.۲، ۵.۷، ۸.۱۱ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و اصل هشتم قانون اساسی و مواد ۸ و ۱۸ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر (مصوب ۱۳۹۴) از جنابعالی درخواست می‌نماییم تا دستور فرمایید با رعایت مهلت مقرر قانونی (حداکثر ظرف ده روز) مشروح مذاکرات جلسه شورای عالی کار مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ درخصوص تعیین مزد سال ۱۴۰۲ کارگران، شامل فیلم جلسه و تصویر صورتجلسه تنظیمی را به نحو مقتضی در دسترس عموم جامعه کارگری به‌عنوان ذی‌حقان و ذی‌نفعان جلسه مذکور، قرار دهند.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.