فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۷۵۲۴۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واردات خودرو کمبود بازار را جبران می‌کند؟/ عرضه قطره‌چکانی مرهم نیست

واردات خودرو کمبود بازار را جبران می‌کند؟/ عرضه قطره‌چکانی مرهم نیست

«کمبود خودرو با واردات جبران می‌شود.». این آخرین وعده‌ای است که در رابطه با واردات خودرو از طرف ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، به مردم داده شده است. حال این مساله مطرح می‌شود که واردات تنها مرهم بازار ملتهب کشور است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت سیزدهم از آغاز کار خود وعده‌هایی در رابطه با ساماندهی بازار و صنعت خودروسازی کشور به مردم می‌داد که کماکان نیز ادامه دارد. تامین کمبود موجود بازار خودرو به وسیله واردات خودرو آخرین وعده‌ای است که از طرف رئیس دولت سیزدهم مطرح شد.

ابراهیم رئیسی صبح امروز به منظور دفاع از کلیات لایحه بودجه 1402 در صحن علنی مجلس اعلام کرد: دولت مسئله تولید خودرو با کیفیت و واردات خودرو برای رفع نیازهای مردم را مورد توجه قرار داده است.

واردات خودرو کافی نیست!

در پی اظهارنظر رئیسی این مساله مطرح می‌شود که آیا با واردات خودرو، نیاز بازار کشور تامین می‌شود؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید به تعداد خودروهای وارداتی به کشور اشاره کرد. وزارت صمت در ابتدای کار خود، وعده واردات 700 هزار دستگاه خودرو را می‌داد.

کارشناسان معتقند که اگر به این وعده عمل شود، واردات 700 هزار دستگاه خودرو نیز جوابگوی تقاضای بالای بازار خودرو کشور نیست. چراکه بازار خودرو کشوری که حدود 85 میلیون جمعیت دارد و همچنین تولید سالانه آن به یک میلیون دستگاه می‌رسد، تزریق 700 هزار خودرو نقش تنظیم‌کننده را ایفا نمی‌کند.

واردات خودرو

نکته دیگر در رابطه با ورود خودروهای خارجی و تنظیم بازار، قیمت این خودروهاست. همانطور که بارها مسئولان و کارشناسان اشاره کرده‌اند، خودروهای وارداتی قرار نیست که با قیمت پایینی به دست مردم برسد.

قیمت خودروهای وارداتی از یک میلیارد و 500 میلیون تومان تا سه میلیارد تومان برآورد می‌شود. با توجه به این قیمت‌ها، خودروهای وارداتی به دست مردم عادی نمی‌رسد و تنها افرادی در دهک‌های بالای جامعه مشغول به نوکردن خودروهای قدیمی خود می‌شوند.

تنظیم بازار با عرضه قطره‌چکانی خودرو

همچنین باید خاطرنشان کرد که واردات خودرو به صورت قطره‌چکانی صورت گرفته است و پس از یک ماه از ورود نخستین محموله، روز گذشته تنها 120 خودرو وارد شده است و زمزمه‌هایی نیز مبنی بر واردات 100 خودرو در ماه به گوش می‌رسد.

از طرف دیگر امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در این رابطه در گفتگو با ایبنا اعلام کرد: 10 درصد از خودروهای وارداتی به‌صورت فوری و به محض خرید تحویل داده می‌شوند. اما 90 درصد این خودروهای فروخته‌شده حدوداً سه تا شش ماه بعد از خرید تحویل مشتری خواهند شد.

این اظهارات سخنگوی وزارت صمت به این معناست که خودروهای وارداتی قرار است به صورت قطره‌چکانی به بازار کشور تزریق شوند.

تجربه‌های پیشین نیز نشان می‌دهد که تزریق هر کالایی به‌صورت قطره‌چکانی تنها بازار را ملتهب‌تر از گذشته می‌کند و موجب افزایش قیمت آن کالا هم می‌شود. در نتیجه، عرضه خودروهای خارجی به این شیوه نیز یکی از نقدهای واردشده به طرح‌ «تنظیم بازار با واردات خودرو» است.

برای مطالعه بیشتر، خبر واردات خودروهای کیا منتفی می‌شود؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.