کد مطلب: ۷۵۱۳۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بحران مشروعیت در کوشا خودرو/ واردات خودروهای کیا منتفی می‌شود؟

بحران مشروعیت در کوشا خودرو/ واردات خودروهای کیا منتفی می‌شود؟

در حالی که گفته می‌شود کوشا خودرو نماینده رسمی کیا در ایران است، شرکت کره‌ای طی نامه‌ای اعلام کرد که این شرکت نماینده رسمی این خودروساز نیست و هیچ‌گونه مجوز فعالیت در زمینه محصولات کیا ندارد. شرکت کوشا خودرو در واکنش به این خبر به تجارت‌نیوز اعلام کرد که واردات خودروهای کیا ادامه دارد و هیچ مشکلی در رابطه با خدمات پس از فروش آن وجود ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فرآیند واردات خودرو با ورود محصولات کیا توسط شرکت واردکننده کوشا خودرو آغاز شد. پیش از اجرای واردات نیز این شرکت‌ ماه‌ها به تبلیغات گسترده در سطح شهر مشغول بود و برخی از گران‌ترین بیلبوردهای تبلیغاتی پایتخت را به قبضه خود درآورده بود.

این شرکت واردکننده کار خود را پیش از تدوین آیین‌نامه واردات خودرو آغاز و نمایندگی خود را در جاده مخصوص تاسیس کرد. کوشا خودرو که خود را نمایندگی رسمی شرکت کیا در ایران می‌دارند، در بحث خرید و واردات محصولات از سایر شرکت‌های واردکننده پیشتاز بود.

هم‌اکنون که حدود 25 روز از ورود نخستین محموله از محصولات کیا به کشور می‌گذرد، کیا طی نامه‌ای رسمی اعلام کرد که کوشا خودرو نماینده رسمی این خودروساز نیست و هیچ‌گونه مجوز فعالیت در زمینه محصولات کیا ندارد.

این شرکت در نامه خود نوشت: کیا هیچ گونه رابطه قراردادی با کوشا خودرو نداشته و در آینده نیز قصد انجام آن را ندارد. همچنین کیا به کوشا خودرو هیچ حق یا اختیاری برای واردات یا فروش خودروهای این شرکت و ارائه هرگونه خدمات پس از فروش یا خدمات مشتری یا انجام هر گونه فعالیت بازاریابی و تبلیغاتی در مورد کیا یا هر یک از محصولات آن در قلمرو جمهوری اسلامی ایران (از کیا یا یا از هیچ توزیع‌کننده کیا) اعطا نکرده است.

واردات خودروهای کیا منتفی می‌شود؟

این نامه شرکت کیا در حالی منتشر شد که خدمات پس از فروش و انتقال تکنولوژی یکی از اصلی‌ترین شروطی بود که برای واردات خودرو در نظر گرفته بود. حال این مساله مطرح می‌شود که آیا با اتفاقات پیش‌آمده، واردات کیا متوقف می‌شود؟

برخی از مسئولان کوشا خودرو در پاسخ به پیگیری‌های تجارت‌نیوز اعلام کردند: با توجه شرایط تحریمی کشور، هیچ شرکت مادری حاضر به فعالیت و حضور در ایران نیست. از لحاظ رسمی، هیچ نمایندگی به‌صورت مستقیم از طرف شرکت مادر در ایران حضور ندارند. به همین دلیل است که شرکت خودروسازی کیا چنین نامه‌ای را منتشر کرده است.

این شرکت تأکید دارد که واردات خودروهای برند کیا همچنان ادامه دارد و متوقف نمی‌شود.

کوشا خودرو در رابطه با شرط خدمات پس از فروش به تجارت‌نیوز توضیح داد: شرکت‌های واردکننده تضمین خدمات پس از فروش به وزارت صمت داده‌اند. از طرفی دیگر، قطعات مفصلی برای خودروهای وارداتی سفارش‌ داده شده و هیچ نگرانی بابت خدمات پس از فروش وجود ندارد.

تعیین تکلیف شرط انتقال تکنولوژی

پیش از این، زمزمه‌های خرید خودرو از نمایندگی‌های این شرکت‌ها از کشورهای همسایه به گوش می‌رسید. کارشناسان معتقد بودند که با خرید خودرو از نمایندگی نمی‌توان شرط انتقال تکنولوژی را عملی کرد. حال که مشخص شده است که واردکنندگان ایرانی نمی‌توانند از خودروسازان مادر محصول خریداری و وارد کشور کنند، این سوال مطرح می‌شود که شرط انتقال تکنولوژی با چه شرایطی و ضوابطی اجرا می‌شود؟

مسئولان کوشا خودرو در پاسخ به سوال چگونگی انتقال تکنولوژی توضیح دادند: در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌هایی در شرکت‌های حوزه خودرو و تولید فناوری توسط کوشا خودرو صورت گرفته و در حال انجام است.

خرید از نمایندگی یعنی خرید از شرکت مادر؟

این شرایط درحالی است که وزارت صمت ادعا می‌کند واردات خودرو از نمایندگی به این معناست که آن خودروها از خود شرکت مادر خریداری شده است.

امید قالیباف، سخنگوی این وزارتخانه در رابطه با خرید خودرو از کشورهای عربی به تجار‌ت‌نیوز توضیح داد که شرکت‌های واردکننده می‌توانند از هر کشوری خودرو وارد کنند.

او افزود: ممکن است خودروها یا برند منتخب واردات، در کشورهای همسایه نمایندگی، خط تولید یا تشکیلات مناسباتی داشته باشند. اما این اقدام بدین معنی نیست که از کشورهای همسایه خودرو وارد می‌شود. برای مثال، اگر خودروهای برند تویوتا از نمایندگی کشور همسایه خریداری شود، یعنی این خودروها از خود تویوتا خریداری شده و نه از دولت یا تاجر کشور همسایه.

از طرفی دیگر، همین مقام وزارت صمت در مصاحبه‌ای دیگر می‌گوید: خودروسازان خارجی پس از ثبت سفارش اقدام به ساخت خودرو می‌کنند و این‌گونه نیست که خودرو تولید کنند و در پارکینگ‌های خود نگهداری کنند.

حال این مساله همچنان در ابهام است که خودروها از نمایندگی‌ در کشورهای اطراف خریداری و سپس روانه بازار ایران می‌شود یا خودروسازان مادر اقدام به فروش خودرو به واردکنندگان ایرانی می‌کنند.

به نظر می‌رسد شرکت‌های واردکننده به دلایلی ترجیح می‌دهند که فرآیند خرید و جمع‌آوری خودرو از بازار کشورهای همسایه صورت بگیرد.

با وجود این ابهامات و تناقض‌ها، همچنان واردات خودرو ادامه دارد. اما انتظار می‌رود با گذشت زمان مسئولان وزارتخانه صمت به‌صورت کارشناسی‌تر مجوز واردات خودرو را صادر کند تا وعده ورود خودروهای خارجی به کشور با شفافیت به اجرا برسد.

برای مطالعه بیشتر، خبر خودروهای وارداتی چه زمانی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • شاهرخ

    لطفابرانشون دادن اسامی برندگان فقط شماره ملی بذاریویاکدامنیتی میذاریدیاکدپیگیری اصلابازنمیشه

  • ناشناس

    🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  • ناشناس

    🤣🤣🤣

    • ناشناس

      ههههه مردم مسخره کردن تا زمانیکه ابر خودرو سازهای ایران خودرو و سایپا هستند نمیگذارن مردم ماشینهای با کیفیت و ارزان سوار بشن

  • بهرام

    قبلا هم شرکت کیا وهیوندای در ایران نمایندگی نداشتند قبلا شرکت اطلس خودرو بود که همین فرایند خرید از امارات وعمان انجام می داد واز شرکت مادر تخصصی کره واردات انجام نمی شد
    این یعنی خودرو ها باقیمت بالاتری به دست مصرف کننده ایرانی می‌رسد چون بخشی از سود نصیب واردکننده اماراتی ویا عمانی می‌شود
    علاوه بر اینکه خود دولت ایران هم عوارض بسیاری به واردات وضع می نماید ونتیجه فروش اینگونه خودروهای وارداتی با حداقل سه برابر قیمت در ایران به فروش خواهد رسید

    • ناشناس

      اطلس خوده همون سری قبل هنوز تحویل نداده پرونده داره
      وای به حال این جدیدا این میخور دولت بعد هیچ کس گردن نمیگره