بشنوید: دهه شصتی‌ها بدون بازنشستگی خواهند ماند؟

بشنوید: دهه شصتی‌ها بدون بازنشستگی خواهند ماند؟

حجم فایل صوتی: ۴۹.۳۵M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۰:۴۹ دانلود فایل صوتی

در تازه‌ترین پادکست پرونده اقتصادی تجارت‌نیوز با بررسی ابعاد یک بحران تلخ و فراگیر همراه شما هستیم؛ بحرانی به نام صندوق‌های بازنشستگی. بحرانی که تا به امروز چندان مورد توجه دولتمردان نبوده تا جایی که بدهی دولت‌ها به صندوق‌های بازنشستگی به مرحله خطرناک 400 هزار میلیارد تومان رسیده و براساس گزارش‌ها در حال حاضر 50 میلیون ایرانی به طور مستقیم تحت تاثیر آن قرار دارند؛ رقمی که تا یک دهه دیگر احتمالا به کلِ جمعیت دهه شستی‌ها برسد و آنها را از داشتنِ آتیه و بازنشستگیِ امن و ایمن محروم کند. با ما و از استودیو تجارت‌نیوز همراه باشید در شرایطی که جانبازان و معلولان بی‌شماری این روزها با حضور در مقابل شهرداری‌ها و فرمانداری‌های محل سکونت خود به نبودِ خدمات رفاهی اعتراض کرده‌اند.

طرح موضوع: بحران صندوق‌های بازنشستگی

سازمان تامین اجتماعی به عنوان بازوی حاکمیت در حوزه آینده و مدیریت صندوق‌ها در وضعیت خاصی قرار گرفته، راهکارهای دولتی چون تزریق درآمدهای کشور به صندوق‌های بازنشستگی برای جبران این بدهی به نتیجه نرسیده و این ها همه در حالی‌ست که هر روز ابعاد تازه‌ای از این بحران پیش چشم نگرانِ مردمی رونمایی می‌شود که در سخت‌ترین روزگار اقتصادی خود در حال پرداختِ حق بیمه خود هستند. سرنوشتِ بیمه‌شدگان تامین اجتماعی و دیگر صندوق‌های بازنشستگی چه خواهد بود؟ سرنوشت صندوق‌ها به کجا خواهد انجامید؟

پرسش‌های پرونده

ورشکستگی صندوق‌ها چه تبعات اجتماعی دارد؟

ورشکستگی صندوق‌ها یعنی بروز چالش‌های اجتماعی، خدماتی و بهداشتی و پزشکی. دومینویی که می‌تواند با توجه به بحرانِ سالمندی در ایران، به یک بحران سرزمینی بدل شود. عاطفه محمودی، دبیر سرویس جامعه تجارت‌نیوز روایتی دارد از چالش‌های اجتماعی پس از وقوع ورشکستگی در صندوق‌ها.

چالش‌های اداره صندوق‌های بازنشستگی چیست؟

نزدیک به یک دهه است که دولت‌ها در هنگام تهیه لایحه بودجه مجبورند برای جبرانِ بدهی خود به صندوق‌های بازنشستگی، بخشی از کیکِ اعتباری کشور را صرف آنها کنند، با این همه همچنان از رقم این بدهی در حال افزایش است. دلیل؟ سارا اسلامی، دبیر تحریریه تجارت‌نیوز با نگاهی به چالش‌های اداره صندوق‌های بازنشستگی به این سوال پاسخ می‌دهد.

چرا بورس از ورشکستگی صندوق‌ها آسیب می‌بیند؟

کمتر از یک ماه پیش، غائله افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها به صندوق‌های بازنشستگی هم رسید. شاید به همین دلیل است که این بحران را بحرانِ دومینویی معرفی می‌کنند. زینب مختاری، دبیر سرویس بازارهای تجارت‌نیوز نگاهی دارد به تاثیر شرایط نگران‌کننده صندوق‌ها بر بورس کشور.

آیا باید نگران فروش جزایر بود؟

بحرانِ صندوق‌های بازنشستگی تنها محدود به اقتصاد ایران نیست. دیروز، یونان برای تامین بدهی این صندوق‌ها مجبور به فروش جزایر خود شد و امروز خیابان‌های فرانسه صحنه خشونت مردمی‌ست که ناامید از دولت ناتوان خود در تامین آینده، به خیابان‌ها ریخته‌اند. سعید برآبادی، سردبیر پادکست نگاهی دارد به تجربه‌های موفق و ناموفق اداره صندوق‌ها در جهان.

چگونه می‌توان صندوق‌ها را از نابودی نجات داد؟

پایان بخش این پرونده از سری پرونده‌های تجارت‌نیوز تلاش برای یافتن راهکار یا راه نجاتی برای صندوق‌های بازنشستگی است. برنامه هفتم توسعه دولت را مکلف کرده به کاهش وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به اعتبارات مالی دولت. اما در شرایطی که این صندوق‌ها در آستانه ورشکستگی قرار دارند این اقدام شدنی‌ست؟ در بخش تحلیل هفته، سوسن یحیی‌پور، دبیر سرویس اقتصاد کلان تجارت‌نیوز تحلیلی دارد به جایگاه صندوق‌های بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه با طرح این سوال که چه اصلاحاتی می‌تواند ناجی این صندوق‌ها از سقوط در قعرِ ورشکستگی باشد؟

ممنونیم که این بار سوژه پرونده تجارت‌نیوز را شما به ما پیشنهاد دادید. خوشحال میشویم نظرات خود را چه درباره سوژه پرونده که بحران صندوق‌های بازنشستگی بود و چه درباره کیفیت پادکست با ما درمیان بگذارید. تجارت‌نیوز در تمام شبکه های اجتماعی خود آماده دریافت نظرات و پیشنهادات شما است؛ اصلا چرا منتظر مانده‌اید، سوژه هفته بعد پادکست پرونده را هم شما به ما پیشنهاد دهید.

تجارت‌نیوز از ابتدای تیرماه با سه پادکست هفتگی همراه شما خواهد بود.

هر شنبه با پادکست صدای بازار ، شنونده آخرین تحولات و پیش‌بینی‌ها از بازارهای مالی باشید.

دوشنبه‌ها نیز، تجارت‌نیوز با یک پرونده اقتصادی صوتی مفصل همراه شما خواهد بود.

هر هفته، 9 صبح پنجشنبه‌ها می‌توانید پادکست اقتصادی رادیو تجارت نیوز را در شبکه‌های اجتماعی ما بشنوید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.