کد مطلب: ۸۰۳۳۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فیدلیتی پرایم بخریم یا مکث تیارا؟/ کراس‌اوورهای چینی ۷ نفره

فیدلیتی پرایم بخریم یا مکث تیارا؟/ کراس‌اوورهای چینی 7 نفره

فیدلیتی پرایم و مکث تیارا جزو معدود کراس‌اوورهای هفت نفره بازار داخل کشور هستند که قیمت مناسب‌تری نسبت به هفت نفره‌های غیر چینی بازار دارند. اگر خواهان خودروی ظرفیت بالا باشید، یکی از این دو خودرو قطعا می‌تواند از انتخاب‌های‌تان باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فیدلیتی بهمن موتور در ابتدای ورودش به بازار دارای ایراداتی جزئی بود که این شرکت به‌دلیل احترام به حقوق مشتری، نسخه‌های بعدی را بدون افزایش قیمت و با برطرف کردن ایرادات روانه بازار کرد.

همچنین تیارا در واقع محصولی از شرکت خودروسازی بایک (BAIC) بوده که نام اصلی آن روژیانگ X5 است. این خودرو توسط گروه ماموت خودرو در ایران مونتاژ می‌شود که قبل از لغو برجام نمایندگی فولکس‌واگن در ایران بود.

مشخصات فنی

فیدلیتی پرایم از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ بهره می‌برد که توانایی تولید حداکثر 155 اسب‌بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. همچنین گیربکسی که روی آن قرار گرفته از نوع شش سرعته دوکلاچه تر یا DCT است که مشکل داغ کردن گیربکس در ترافیک را به حداقل می‌رساند.

از طرفی مکث تیارا نیز یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ دارد که توانایی تولید 155 اسب‌بخار قدرت و 215 نیوتن‌متر گشتاور را داراست. این پیشرانه از طریق گیربکس شش سرعته AT قدرت تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

بنابراین اگر بخواهیم مقایسه‌ای از لحاظ قوای فنی بین این دو خودرو داشته باشیم، شتاب و توانایی‌های حرکتی فیدلیتی پرایم اندکی بالاتر از مکث تیارا خواهد بود. چرا که گشتاور فیدلیتی در حدود 15 نیوتن‌متر بیشتر بوده و وزن خالص آن حدود 35 کیلوگرم سبک‌تر است.

البته گیربکس AT که روی مکث تیارا قرار دارد به‌صورت کلی عملکرد بهتری از گیربکس‌های DCT دارد که روی فیدلیتی پرایم می‌بینیم. اما طبق گزارش‌های مصرف‌کنندگان تیارا، گیربکس این خودرو هماهنگی بسیار کمی با پیشرانه آن دارد.

طراحی ظاهری

پسند طراحی یک خودرو به سلیقه افراد بستگی دارد اما به‌طور کلی، مکث تیارا از خطوط صاف و شکسته بسیاری در جای‌جای بدنه استفاده کرده که موجب می‌شود ظاهر به‌روزتری نسبت به فیدلیتی پرایم داشته باشد.

تیارا

اما از طرفی ظاهر فیدلیتی پرایم نسبت به سال ساخت آن که 2018 است، بسیار محافظه‌کارانه بوده و نمی‌توان ایرادی به آن گرفت. همچنین رینگ‌هایی که روی فیدلیتی به چشم می‌خورد، به اندازه دو اینچ از رینگ‌های 18 اینچی مکث تیارا بزرگ‌تر است.

طراحی داخلی

بخش داخلی کابین، قسمتی است که فیدلیتی پرایم خودی نشان می‌دهد. چرا که از هر لحاظی نسبت به مکث تیارا بسیار زیبا، به‌روز و چشم‌نواز است.

مکث تیارا تلاش کرده که هماهنگی خط طراحی بدنه را در قسمت داخل کابین نیز حفظ کرده و از خطوط صاف و شکسته در این قسمت استفاده کند. به همین دلیل داخل کابین اندکی غیرمتعارف به چشم می‌خورد.

هر دو خودرو به صورت هفت نفره به بازار عرضه شده البته فیدلیتی نسخه پنج نفره نیز دارد که در این گزارش ملاک مقایسه ما نخواهد بود. ردیف دوم و سوم از لحاظ امکانات رفاهی و فضا تقریبا مشابه همدیگر بوده و در ردیف سوم، فضای مناسبی نداریم.

tiara interior

فیدلیتی پرایم

آپشن‌ها و امکانات

به دلیل اینکه قبلا گزارش‌های مفصلی از هر دو خودرو داشته‌ایم، تنها به تشریح تفاوت‌های آپشنی این دو خودرو می‌پردازیم و از توضیح دادن امکانات آن‌ها به‌صورت جداگانه پرهیز می‌کنیم.

در مکث تیارا شاهد ایربگ‌های پرده‌ای هستیم که در فیدلیتی پرایم به چشم نمی‌خورد. اما از طرفی فیدلیتی دارای سیستم هشدار حرکت بین خطوط است. همچنین سنسور پارک جلو، شارژر بی‌سیم تلفن همراه و نورپردازی داخل کابین جزو آپشن‌های فیدلیتی پرایم بوده که مکث تیارا فاقد آن‌هاست.

در بخش آپشن‌ها و امکانات رفاهی، این دو خودرو شباهت‌های بسیاری به‌ همدیگر دارند اما فیدلیتی پرایم کمی در رتبه بالاتر قرار می‌گیرد.

قیمت فیدلیتی پرایم و مکث تیارا

در اردیبهشت ماه 1402 قیمت این دو خودرو به شرح زیر است؛

قیمت کارخانه مکث تیارا یک میلیارد و 200 میلیون تومان است. در حالی که این کراس‌اوور چینی در بازار به قیمت حدودا یک میلیارد و 980 میلیون تومان معامله می‌شود.

قیمت کارخانه فیدلیتی پرایم هفت نفره یک میلیارد و 190 میلیون تومان است. اما قیمت بازاری آن چیزی در حدود 2 میلیارد و 280 میلیون تومان معامله می‌شود.

مشاهده می‌شود با وجود اینکه قیمت کمپانی تیارا 10 میلیون تومان گران‌تر از رقیبش است، اما قیمت بازاری فیدلیتی حدود 300 میلیون تومان گران‌تر بوده که نشان‌دهنده اقبال عمومی بیشتر نسبت به این خودرو است.

جمع‌بندی

مقایسه دو خودروی فیدلیتی پرایم و مکث تیارا واقعا کار مشکلی است. چرا که هر دو خودرو شباهت بسیاری از لحاظ قوای فنی و امکانات رفاهی به‌ همدیگر دارند. اما باید این نکته را در نظر داشت که شرکت مونتاژکننده فیدلیتی، بهمن موتور بوده که هم از لحاظ سابقه مونتاژ در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد و هم از لحاظ پشتیبانی فنی.

زیرا بهمن موتور جزو شرکت‌های نسبتا قدیمی بازار ایران است در حالی که ماموت خودرو در چند سال گذشته شروع به مونتاژ خودروهای چینی کرده و در سطح کشور، شعبه‌های فعال کمتری نسبت به رقیب خود دارد.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.