خبر مهم:

کد مطلب: ۸۴۹۸۸۸

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از مجلس نشان می‌دهد:

واردات روزانه ۱۰۰۰ خودرو واقعیت ندارد/ محموله فیات به ایران نرسیده است

واردات روزانه 1000 خودرو واقعیت ندارد/ محموله فیات به ایران نرسیده است

اخیراً جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس، اعلام کرد که روازنه بین 1000 تا 2000 دستگاه خودرو وارد کشور می‌شود، اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز از برخی نمایندگان مجلس چنین ادعایی را رد می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، واردات خودروی نو تبدیل به موضوع پرحاشیه‌ای شده که 17 ماه است به سرانجام خاصی نرسیده و تا به امروز حتی یک خودروی وارداتی با پلاک ملی در خیابان‌ها رویت نشده است.

هر از چند گاهی اخباری از واردات و ترخیص تعداد انگشت‌شماری خودروی خارجی که اکثر آن‌ها چینی هستند منتشر می‌شود، اما این اخبار صرفاً به عنوان مسکن برای بازار عمل می‌کنند و روند‌های بازار را تشدید یا تعدیل می‌کنند، برای مثال هر گاه که روند بازار خودرو صعودی می‌شود، دولت و وزارت صمت اخباری مبتنی بر تسهیل شرایط واردات یا واردات تعدادی خودرو منتشر می‌کنند تا شیب این افزایش قیمت‌ها کند یا متوقف کنند.

آیا واردات خودرو جریان گرفته است؟

جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس و موافق واردات خودرو اعلام کرد که روزانه بین 1000 تا 2000 دستگاه خودروی خارجی وارد کشور می‌‎شوند، در حالی که حتی اگر مخالفت و تکذیب دیگر منابع با این موضوع هم در نظر گرفته نشود، باز هم این ادعا نمی‌تواند وعده دولت مبتنی بر واردات 100 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال 1401 و 200 هزار دستگاه تا پایان سال 1402 را برآورده کند.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از چند نماینده مجلس حاکی از آن است که واردات به شکلی که نمایش داده می‌شود در حال جریان نیست. بر اساس اظهارات این نمایندگان واردات روزانه 1000 الی 2000 دستگاه خودرو در روز واقعیت ندارد و حتی خبر واردات چند دستگاه فیات 500 به کشور اقدامی نمایشی برای تسکین التهاب بازار بوده است.

از سوی دیگر حتی اگر ادعای رشیدی‌کوچی صحت داشته باشد، با در نظر گرفتن واردات 1500 دستگاه خودرو به طور میانگین و مداوم در روزهای کاری باقی‌مانده تا پایان سال 1402، تنها 231 هزار دستگاه خودرو وارد کشور می‌شود که باز هم 69 هزار دستگاه کمتر از وعده اعلامی دولت است.

5 ماه از دریافت پول توسط دولت می‌گذرد

اواسط اسفند 1401 بود که وزارت صمت اعلام کرد که متقاضیان 33 هزار نفر برای دریافت خودروهای وارداتی پول پرداخت کردند، اما تا به این لحظه تنها 1000دستگاه از چانگان‌های وارداتی به گمرک غرب تهران رسیده‌اند تا آماده تحویل به متقضیان باشند.

این چانگان‌ها نیز بی‌حاشیه نبودند و شورای‌ رقابت قیمت این چانگان‌ها را نیز افزایش داد، برای مثال چانگان cs35 سایپا قرار بود تا با قیمت یک میلیارد و 100 میلیون تومان به دست مشتریان برسد، اما اکنون مطابق با آخرین اخبار، این محصول با قیمت نهایی یک میلیارد و 359 میلیون تومان قرار است به دست مشتریان برسد.

این افزایش قیمت منجر به برگزاری تجمع توسط مشتریان این محصول جلوی ساختمان شورای رقابت شد، اما در نهایت تا به این لحظه نه شورای رقابت، نه وزارت صمت و در دست آخر نه حتی سایپا مسئولیت این افزایش قیمت را نمی‌پذیرند و این مسئولیت را بین یکدیگر پاس‌کاری می‌کنند.

فیات نیامده حاشیه‌ساز شد

دیروز خبری مبتنی بر واردات تعدادی خودروی فیات 500 به کشور منتشر شد که این خبر با استقبال رسانه‌ها مواجه شد، اما برخی از منابع آگاه اظهار داشتند که این تعداد صرفاً جنبه نمایشی و خبردرمانی دارد و نمی‌توان این تعداد را به منظره واردات خودرو به مثابه آنچه باید باشد دانست.

از دلایلی که می‌تواند صحت این ادعا را تایید کند، تعداد واردات این خودرو در ادوار گذشته و همچنین کاربری و متقاضیان این خودرو هستند. فیات 500 بیشتر به عنوان خودرویی فانتزی که متقاضیانی خاص مثل بانوان و جوانان دارد شناخته می‌شود و هیچ‌گاه در ایران به عنوان خودرویی کاربردی و پرتیراژ شناخته نشده است.

به همین دلیل می‌توان گفت که دولت و مسئولان پروژه واردات سعی کردند تا خودرویی را وارد بازار کنند که از حاشیه و متقاضی کمی برخوردار باشد تا بیشتر جنبه مثبت و پیشرفت پروژه واردات را نشان دهند.

واردات خودروهای کارکرده، منتظر تدوین آیین‌نامه

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از مجلس، حاکی از آن است که امروز 17 مرداد 1402 قرار است تا موضوع تدوین آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در دستور کار مجلس قرار بگیرد و بررسی شود. این خبر نشان‌دهنده این است که خبردرمانی در رابطه با خودروهای نو دیگر اثربخشی گذشته را ندارد و بازار خودرو واکنش مطلوب مسئولان را دیگر نسبت به اخبار واردات خودروی نو نشان نمی‌دهد و حاکمیت به دنبال داغ کردن تنور موضوع پرحاشیه دیگری به اسم واردات خودروهای کارکرده است.

برای دریافت اخبار و اطلاعات بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسن

    ممنون از شما که حقیقت گفتین
    که هنوز هیچ خودروی وارد نشده
    تاحالا مردم رو سرکارگذاشتن

  • ناشناس

    نترسید اگر لازم هست بنام خودم چاچ کنید یک رزمنده زمان جنگ هستم

  • سیاوش

    سلام بله امروز من توی جاده ساوه بودم
    ۴تا تریلی ماشین خارجی ازجمله کره ای حتی دوج آمریکایی وارد شد

  • ناشناس

    مردم را مسخره کردید

  • محمد

    با سلام
    امان از تبلیغات، خیلی ها دوست دارن به هر نحوی دوباره نماینده مجلس بشن!!!

  • ناشناس

    چرا یک سری از رسانه ها و سایت ها سعی دارن که واردات خودرو رو منتفی بدونن و بگن نمیشه و …

  • ناشناس

    سلام اگردوتا دونه خودرو چینی توخیابون دیدید وارداتی نیستند به جلال رشیدی یکی نیست بگه اکثر خودروهای چینی درایران مونتاژ میشند نه وارد

  • علیرضا

    همه دیگه فهمیدن که از اینا آبی گرم نمیشه وفقط حرف زدن بلدن

  • حامد ملکی

    آقا اینقدر ملت رو اذیت نکنید و چرخه فروش خودروهای وارداتی رو آغاز کنید.همه می دانند که خودروها وارد شدند و حتی پول خریدش هم سه ماه جلوتر توسط تبلیغات پیش فروش دو خودروساز از مردم دریافت شده است.اجازه بدید صنعت خودروسازی ما هم با ایجاد بازار رقابت شکوفا بشه.باور کنید خود خودروسازهای ما هم منتظرند تا دولت با ورود خودروهای خارجی و ایجاد رقابت،چندین محصول بنجل و بدردنخور خودش رو از چرخه تولید کنه چرا که نه به لحاظ ایمنی و نه به لحاظ کیفیت حرفی برای گفتن ندارند و فقط بخاطرانحصار خودرو،ابنها رو تو بازار عرضه می کنند!!!