کد مطلب: ۴۲۱۷۳۸

بورس و ریسک‌های سیاسی آنی

طی ماه‌های اخیر رویدادهای سیاسی و نظامی متعددی برای کشورمان پیش آمد. گاهی آنقدر این جریانات با اهمیت بود که برخی فعالان بازار که در رده‌های بالای نظامی حضور دارند ترجیح دادند که سهام خود را به فروش برسانند.

در مقطعی که ایران پهپاد آمریکا را هدف قرار داد چند تن از دوستان نظامی در ارتش با اطمینان از پاسخ قطعی آمریکا تمام سهام خود را فروختند و بعد از چند هفته باورشان نمی‌شد که نه ترامپ پاسخی بدهد و نه بازار منفی شود! لذا در بهت بودند. آن زمان عرض کردم بازار ما دچار کم واکنشی شده یعنی اتفاقات سیاسی و نظامی را کم اهمیت جلوه می‌دهد در حالی که بسیار با اهمیت هستند.

در این مقطع، من همچون شما می‌توانم در خصوص مسائل نظامی و اتفاقات پیش رو تنها نظر شخصی خود را بگویم در حالی که کارشناس این مساله نیستم. من تصور می‌کنم که ایران احساس کرد اگر از فضای به وجود آمده بهره ببرد بسیار مفیدتر است تا بخواهد پاسخ فوری نظامی بدهد.

امروز جمهوری اسلامی ایران توانسته میلیون‌ها نفر را در تهران به خیابان‌ها بیاورد و آنها از شهادت سردار سپاه بسیار اندوهگین و خشمگین هستند لذا این تصویر به کنگره آمریکا هم می‌رسد. در واقع نیرویی که یک سازمان تروریستی از سوی آمریکا اعلام شده فقط در تهران حداقل میلیون‌ها طرفدار دارد!

مساله بعدی این است که سردار سلیمانی تلاش می‌کرد تا آمریکا را از آسیا دور یا اخراج کند! حالا عراق جلو افتاده و به قیمت تحریم شدن، احتمالا این راه پر هزینه را می‌پیماید. یعنی آنچه سردار می‌خواست را خود آمریکا در یک حرکت انجام داد و مهره مات شدنش را خود حرکت داد!

در هر حال احتمالا اگر ایران واکنش تندی نشان دهد، آمریکا هم نشان می‌دهد اما امروز همه ترامپ را محکوم کرده‌اند حتی مجلس نمایندگان! لذا بهترین زمان است که جمهوری اسلامی از این موقعیت استفاده کند، یک روزی که ترامپ برود و شخص دیگری بیاید، ایران می‌تواند از همه این صبوری‌ها حتی در دولت آمریکا بهره برده و امتیاز بگیرد!

نهایتا اینکه، امروز بازار متعادل و مثبت بود اما در این لحظه منفی کامل است. تصور می‌کنم بازار ما دچار بیش واکنشی به اتفاقات سیاسی شده که البته حق هم دارد اما این منفی شدن امروز بیش واکنشی است و مدتی هم ادامه دارد.

باید مدتی بگذرد تا همه ببینیم واقعا جنگ نشد تا برگردیم به حالت نرمال خودمان در خرید و فروش‌ها. هرشخصی یک بینش سیاسی دارد در کنار اینکه تحلیلگر سیاسی نیست.

من تصور می‌کنم ایران امتیازهای فوق‌الذکر را رها نمی‌کند به امید یک ضربه نظامی به آمریکا! پس تحلیل شخصی من این است که جنگ نخواهد شد و با این استراتژی از منفی‌ها استفاده می‌کنم برای خرید سهم‌های قوی که وقتی بازار برگشت سریع بالا بروند.

امروز در عربستان یک صدای انفجار آمد(طبق ادعای برخی). انگار این صدا تا تالار شیشه‌ای رسید و همه جا را لرزاند. ما دچار بیش واکنشی هستیم، هر اتفاق منفی را سریعا با رنج‌های منفی بر سهام پاسخ می‌دهیم.

من امیدوارم که با گذر زمان و عدم یک رخداد منفی نظامی، شاهد خروج از حالت بیش واکنشی باشیم و به تعادل برگردیم. مخلص کلام، اگر تصور می‌کنید که جنگی در پی نیست، از منفی‌ها استفاده کنید و نگران نباشید. این کاملا به بینش سیاسی شما بر می‌گردد.

منبع: کانال تلگرام ولید هلالات

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.