کد مطلب: ۵۷۲۶۷۸

هشدار برای بورس

مهم‌ترین چالش برای توسعه بازار سرمایه، دخالت دولت و مسئله قیمت‌گذاری است. قیمت‌گذاری انواع کالا از جمله فلزات، لبنیات، خودرو و .. نوعی دخالت در بازار بورس و اوراق بهادار است.

نمی‌توان کالای نهایی صنعتی را بر اساس قیمت‌های دستوری فروخت و انتظار داشت سهام شرکت‌های آن صنعت رشد کنند.

بنابراین، امیدواریم دولت سیزدهم و به طور مشخص وزارت اقتصاد و دارایی در این دولت، بیش از دخالت در بازار با قیمت‌گذاری به قانون‌گذاری و نظارت بپردازد.

بازار سرمایه ایران بسیار بزرگ شده است و بیشترین استفاده از ظرفیت‌های بازار منوط به بازگشت اعتماد است.

مهم‌ترین کار این است که دولت اشتباهات گذشته را در بازار مرتکب نشود و برای هدایت نقدینگی از مسیر بازار سرمایه به بخش‌های مولد اقتصاد تلاش کند.

مکانیزم‌هایی در دل بازار سرمایه مانع تحقق اهداف واقعی است. از جمله شکل‌گیری صف‌های خرید و فروش به دلیل عدم امکان فروش یا خرید فوری سهام در دو راهی‌های صعودی و نزولی بازار.

عدم امکان معامله فوری سهام زمینه حرکت‌های همگون و معامله سهام بر اساس رفتار دیگران را دربازار ایجاد کرده که این آسیب‌زاست.

امیدواریم در دولت تازه، دیگر آزمون و خطایی نبینیم چراکه فرصتی برای آن نداریم. با توجه به رشد نقدینگی و تورمی که امروز در اقتصاد ایران احساس می‌کنیم، باید بر عقل جمعی اتکا و از اجرای تصمیم‌های خلق‌الساعه پرهیز کرد.

چابکی و سرعت سازمان بورس نقش مهمی در آینده بازار ایفا می‌کند. تسریع پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه، و تلاش برای تامین مالی پروژه‌های نیمه تمام از محل بورس، از دیگر توصیه‌هایی است که امیدواریم در چهار سال آتی، اجرا شود و بر اقتصاد کشور بگذارد. اثری که بدون تردید منوط به فاصله حداکثری از اقتصاد دستوری است.

منبع: سایت خبری اتاق تهران

برای اطلاع بیشتر از وضعیت اقتصاد ایران یادداشت بحران پرداخت حقوق بازنشستگان را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار