حجم ویدیو: ۷.۸۷M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۰:۵۶ دانلود ویدیو

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

خسارت ۱۱ میلیارد دلاری مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا

در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۱ هزار مرگ‌ منتسب به آلودگی هوا داشتند. فوتی‌های ناشی از آلودگی هوا، ۱۱.۳ میلیارد دلار خسارت اقتصادی به کشور وارد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، آلودگی هوا علاوه‌بر خسارت جانی، خسارت اقتصادی نیز می‌تواند به بار آورد. با احتساب ریزگردها، تقریبا نیمی از جمعیت ایران در معرض درجاتی از آلودگی هوا قرار دارند. مرکز پژوهش‌های مجلس نوشت، بحران آلودگی هوا نه‌تنها کلانشهرها که شهرهای کوچک ایران را هم تهدید می‌کند.

بنا بر گزارش وزارت بهداشت، از سال 1395 تا سال 1400، بیش از 76 هزار نفر مرگ منتسب به آلودگی هوا داشتند. گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست نیز به «ایسنا» گفت: «در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۱ هزار مرگ‌ منتسب به آلودگی هوا داشتند.»  این تعداد فوتی مربوط به 27 شهر آلوده در ایران بودند.

به گفته گل‌علیزاده، مرگ و میر آنها، 11.3 میلیارد دلار خسارت اقتصادی به کشور وارد کرد. البته این رقم فقط خسارت اقتصادی مرگ‌ومیرهاست. مشخص نیست به طور کلی آلودگی به اقتصاد کشور چقدر خسارت وارد می‌کند.

جندقی، رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت هم افزایش مرگ‌ومیرهای ناشی از آلودگی هوا در سال گذشته گفت. او گفت: «مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در سال 1401 نسبت به سال 1400 بیش از 30 درصد افزایش داشته است.»

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.