حجم ویدیو: ۳۴.۸۷M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۳:۳۱ دانلود ویدیو

سجاد برخورداری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران بررسی کرد:

سیاست کنترل ترازنامه بانک‌ها در بلندمدت چه آثاری دارد؟

سهیل بانی سهیل بانی

به زعم استاد اقتصاد دانشگاه تهران، سیاست کنترل ترازنامه بانک‌ها در بلندمدت مشکل‌زاست و معایب این سیاست از محاسن کوتاه‌مدت آن بیشتر خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز شنبه، 19 اسفند ماه، «کنگره علمی بررسی علل، آثار و راهکارهای مهار تورم در اقتصاد ایران؛ با رویکرد بررسی سیاست کنترل ترازنامه‌ای بانک‌ها» با کوشش انجمن‌های علمی دانشجویی دانشکده‌ اقتصاد دانشگاه‌ تهران، صنعتی شریف و علامه طباطبایی برگزار شد.

در این نشست، اعضای هیئت علمی این دانشگاه‌ها، نمایندگان بخش خصوصی و همچنین مقامات دولت و بانک مرکزی با بررسی دیدگاه‌های مختلف اقتصادی، به تورم و علت و معلول‌های آن پرداختند.

سجاد برخورداری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، سیاست کنترل ترازنامه بانک‌ها را قیدی برونزا بر عملکرد بانک‌ها خواند و توضیح داد: «درست است که با این سیاست می‌توان در گام اول، خلق پول بانک‌ها را کنترل کرد اما نکته مهم هزینه اعمال آن قید است. چراکه انتظارات و تقاضاهای دولت از سیستم بانکی، مثل سیاست‌های حمایتی و وام‌های تکلیفی همچنان پابرجاست و بانک‌ها با توجه به این قید، تخصیص منابع خود را دستکاری می‌کند. بزرگترین آسیبی که این موضوع به دنبال دارد، کاهش جریان قطه‌چکانی تسهیلات به سمت تولید است.»

وی همچنین ادامه داد: «با تداوم این قضیه، دولت مجبور می‌شود که به نوعی دیگر از تولید حمایت کند و ترازنامه بانک‌ها و کل‌های پولی درآینده نزدیک، بار دیگر دچار مشکل می‌شوند و ممکن است معایب این موضوع، از محاسن کوتاه‌مدت آن بیشتر شود.»

برای خواندن گزارش کامل این کنگره اینجا کلیک کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.