کد مطلب: ۸۵۹۹۴۸

۳۰ درصد محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات می‌شود

۳۰ درصد محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات می‌شود

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های بخش کشاورزی که شرکت‌های دانش‌بنیان باید به سمت آن بروند ضایعات در این بخش است. بر اساس برآوردها ۲۵ تا ۳۰ درصد از مزرعه تا سفره ضایعات داریم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اهمیت دستیابی به آمار دقیق در بخش کشاورزی و ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در این بخش اشاره کرد.

مجتبی خیام نکویی اظهار کرد: اگر برآورد صحیحی از داده‌ها و آمارها داشته باشیم می‌توانیم از بروز خسارت به کشاورزان جلوگیری کنیم تا یک مرتبه محصول در دستشان نماند و بازاری برای آنها برآورد فراهم شود.

وی با بیان اینکه در برخی محصولات هدف‌گذاری صادرات داریم، گفت:حدود ۸۲ میلیون تن تولیدات زراعی، ۲۳ میلیون تن تولیدات باغی، ۱۸ میلیون تن تولید گوشت قرمز و سفید اعم از مرغ و ماهی، شیر و عسل مجموعاً حدود ۱۲۵ میلیون تن تولیدات بخش کشاورزی است و ۱۰۶ میلیارد دلار نیز صادرات بخش کشاورزی است که بخش زیادی از آن مربوط به حوزه باغبانی است.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در شرایط مطلوب اگر مشکل آفلاتوکسین وجود نداشته باشد سالانه یک میلیارد دلار صادرات پسته داریم و زمانی که در شرایطی نامطلوب قرار بگیریم این میزان کاهش پیدا می‌یابد. بنابراین می‌توان گفت که مهمترین عامل محدود کننده در صادرات پسته بحث آفلاتوکسین است.

وی تصریح کرد: باید یک تصویر کاملاً درست و شفاف با یک میزان خطای کم از میزان تولید به مسئولان ارائه کنیم که اگر به این مهم دست یابیم تحول چشمگیری در افزایش درآمد تولیدکنندگان خواهیم داشت. افزایش درآمد از این جهت که گاهی ممکن است تولیدکنندگان مجبور شوند قیمت محصولات خود را به نصف کاهش دهند زیرا متناسب با نیاز جامعه تولید نکرده‌اند و بازار صادراتی هم ندارند. ولی اگر آمار دقیقی وجود داشته باشد این مشکل هم ایجاد نخواهد شد.

خیام نکویی افزود: اهمیت دسترسی به آمار دقیق به حدی زیاد است که باید چندین شرکت دانش‌بنیان در این موضوع به هم ملحق شوند و زیرساخت فوق العاده قوی را ایجاد کنند و ما نیز از آنها حمایت خواهیم کرد.

معاون وزیر جهادکشاورزی در ادامه گفت: توصیه می‌کنم به سمتی نرویم که اطلاعات و داده‌ها را از ماهواره‌ای بگیریم که ممکن است فردا قابلیت دسترسی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف ماهواره خیام این بود که بخشی از اطلاعات مورد نیاز حوزه کشاورزی را تامین کند، اظهار کرد: درخواست می‌کنم که همکاری‌های لازم دراین حوزه اتفاق بیفتد تا با تکیه بر تولید داده‌های ماهواره‌های داخلی در این راستا قدم‌های موثری برداریم.

۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی تبديل به ضايعات می‌شوند

خیام نکویی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های بخش کشاورزی که شرکت‌های دانش‌بنیان باید به سمت آن بروند ضایعات در این بخش است، گفت: بر اساس برآوردها ۲۵ تا ۳۰ درصد از مزرعه تا سفره ضایعات داریم. این یعنی بیش از ۳۰ میلیون تن تولیدات از ۱۲۵ میلیون تن از دسترس مردم ما خارج می‌شود و این غذای مردم حدود ۲۰ میلیون جمعیت است.

رئیس سازمان تات با بیان اینکه بخشی از این ضایعات ناشی از برداشت است، گفت: مثلا ممکن است کمباین‌هایی داشته باشیم که ۱تا ۲ درصد از محصولات کشاورزی را در موقع برداشت از دسترس خارج کند که وقتی این عدد در سطح زیر کشت ضرب شود رقم بسیار بالایی خواهد شد. همچنین سطح زیر کشت گندم آبی ما ۲ میلیون هکتار و سطح زیر کشت گندم دیم ۴ میلیون هکتار و به طور کل ۶ میلیون هکتار سطح زیر کشت آبی و دیم است که یک رقم بسیار بالایی است. حالا اگر در حوزه برداشت این محصول، این میزان ضایعات را به صفر یا کمتر از نیم درصد برسانیم قطعا در تولیدات موثر خواهد بود.

وی عنوان کرد: علاوه بر بحث ضایعات شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در بخش مصرف هم ورود کنند. متاسفانه الگوی مصرف غلطی داریم و تقریباً هر ایرانی به طور متوسط ۹۰ تا ۹۳ گرم برنج استفاده می‌کند که هر دانه برنج حدود ۹۰ میلی‌لیتر آب استفاده می‌کند. اگر هر ایرانی روزی یک دانه برنج دور بیاندازد غذای ۲۳ هزار نفر در روز به ضایعات تبدیل می‌شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ضایعات در گندم نان اشاره کرد و گفت: در نان روزانه ضایعات زیادی داریم که بخشی از آن به فرهنگ و بخشی نیز به تولید ارتباط دارد. شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در بخش تولید متمرکز شوند و اقدامات خوبی انجام دهند.

وی در پایان گفت: هیچ حوزه‌ای به اندازه حوزه امنیت غذایی اهمیت ندارد. ارزش ۱۲۵ میلیون تن غذایی که در حال حاضر تولید می‌شود معادل ۷۰ میلیارد دلار است. در شرایط فوق‌العاده مطلوب که تحریم وجود ندارد ۵۰ میلیارد صادرات نفت داریم. بنابراین یک سال و نیم زمان نیاز است تا با هزینه زیاد آن را تامین کنیم. به همین دلیل نیاز است در این بخش اقدامات متمرکزتری صورت گیرد تا نتایج خوبی حاصل شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.