فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۷۲۶

استانبول؛ بهترین نقطه اتصال فرودگاه‌ های جهان

استانبول؛ بهترین نقطه اتصال فرودگاه‌ های جهان

فرودگاه بین‌‌‌المللی استانبول طی مدت ۶ سال توانست خود را به شاهراه اصلی جهان تبدیل کند و به‌‌‌عنوان بهترین نقطه اتصال فرودگاه‌‌‌های جهان معرفی شود. در واقع، تبدیل شدن به شاهراه هوایی جهان، به‌‌‌عنوان یک محرک و عامل تاثیرگذار در جذب هرچه بیشتر گردشگر به این مقاصد محسوب می‌‌‌شود، زیرا برای مسافران می‌‌‌تواند فرصتی برای سفر به آن مقصد حتی در فاصله کوتاه یک روزه فراهم کند. کشورهای ترکیه، امارات، عربستان، عمان و قطر در چند سال اخیر از این پتانسیل نقطه وصل فرودگاهی خود به دیگر فرودگاه‌‌‌های جهان استفاده کرده و مسافران کوتاه‌‌‌مدت زیادی را به سوی خود جذب کرده و از این طریق اقتصاد گردشگری خود را رونق بخشیدند.

به گزارش تجارت نیوز،

در صـــنعت هــواپـیــمایی، تبدیل شدن به شاهراه جهت اتصال مقاصد مختلف به یکدیگر یکی از مهم‌‌‌ترین اهداف شرکت‌‌‌های هواپیمایی و فرودگاه‌‌‌های بزرگ در کشورهای مختلف است که برای رسیدن به این هدف، رقابت تنگاتنگی با یکدیگر خواهند داشت. در سال‌‌‌های اخیر کشورهای حوزه خاورمیانه و ترکیه در این راستا عملکرد بهتری نسبت به بسیاری از شرکت‌‌‌های هواپیمایی سنتی جهان ارائه کرده‌‌‌اند. علاوه بر امارات که یکی از مهم‌‌‌ترین شاهراه‌‌‌های هوایی جهان به‌‌‌شمار می‌‌‌رود، قطر و حتی عمان نیز به‌‌‌منظور توسعه و رشد هر چه بیشتر در راستای تبدیل شدن به شاهراه هوایی جهان، گام‌‌‌های بزرگی برداشته و با جهش قابل توجهی همراه بوده‌‌‌اند.

از سوی دیگر، ترکیه که طی مدت 20 سال توانست با برنامه‌‌‌های بلند‌‌‌مدت، کوتاه مدت و میان‌مدت اقتصادی و گردشگری، خود را به قطب توریسم جهان تبدیل کند، حتی از تبدیل شدن به شاهراه هوایی جهان نیز دریغ نکرده و فرودگاه بین‌‌‌المللی استانبول (IGA) که تنها 6 سال پیش در سال 2018 افتتاح شد، براساس داده‌‌‌های جدید شرکت هوایی سیریوم (Cirium) به‌‌‌عنوان بهترین فرودگاه متصل جهان (شاهراه) معرفی شده است. به این معنا که فرودگاه‌‌‌های مختلف جهان را به یکدیگر متصل می‌‌‌کند و با تبدیل شدن به یک شاهراه جهانی، باعث می‌‌‌شود بسیاری از پروازها که به‌‌‌صورت مستقیم امکان پرواز به برخی مقاصد را ندارند، از طریق این فرودگاه به دیگر فرودگاه‌‌‌ها و مقاصد متصل شوند.

فرودگاه استانبول با داشتن یک موقعیت برتر شرق-غرب در ترکیه، 309 پرواز بدون توقف را به مقصدهای سراسر جهان انجام می‌‌‌دهد. بیشتر این پروازها توسط شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز صورت می‌‌‌گیرند که بیش از هر ایرلاین دیگری به کشورها خدمات ارائه می‌‌‌کند.

پایگاه خبری CNN در گزارش خود از بررسی موقعیت فرودگاه استانبول نشان می‌‌‌دهد، سالانه حدود 90 میلیون مسافر از این مرکز جهانی عبور می‌‌‌کنند که آن را به هفتمین فرودگاه شلوغ جهان تبدیل کرده و ظرفیت سالانه آن حدود 200میلیون مسافر هوایی است.

این تردد زیاد می‌‌‌تواند برای صنعت هوایی جهان و به‌‌‌ویژه ترکیه مفید باشد،  زیرا ترافیک هوایی در نیمه اول سال 2024 برای اولین بار از زمان شروع همه‌‌‌گیری کووید-19 از سطح سال 2019 فراتر رفته است.

موقعیت استراتژیک فرودگاه استانبول به‌‌‌عنوان نقطه اتصال اروپا و آسیا، این کشور را به مرکز حیاتی سفرهای هوایی بین‌‌‌المللی تبدیل کرده است تا جایی که مدیر عامل این فرودگاه، سلحاتین بیلگن معتقد است که، موقعیت استراتژیک این فرودگاه در تقاطع اروپا و آسیا به آنها این امکان را می‌‌‌دهد که به عنوان یک مرکز حیاتی برای سفرهای بین‌‌‌المللی خدمت کنند. آنها همچنین ثابت کرده‌‌‌اند که مقاوم‌‌‌ترین فرودگاه در جهان هستند که پس از همه‌‌‌گیری کرونا سریع‌‌‌تر از سایر فرودگاه‌‌‌های جهان خود را بهبود بخشیده‌‌‌‌‌‌اند و توانستند مسافران خود را به تعداد مسافران پیش از همه‌‌‌گیری در سال 2019 در جهان برسانند.

پس از فرودگاه استانبول به‌‌‌عنوان پرترددترین فرودگاه جهان،  سه فرودگاه اروپایی دیگر یعنی فرانکفورت، شارل دوگل پاریس و اسخیپول آمستردام در رتبه‌‌‌های بعدی این فهرست قرار گرفته‌‌‌اند.

فرانکفورت یک مرکز مالی و پایگاهی برای شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا، یکی از بزرگ‌ترین خطوط هوایی اروپا است و اسخیپول که در قلب اروپا قرار دارد به آن این برتری را نسبت به دیگر فردگاه‌‌‌ها همچون هیثرو لندن می‌‌‌دهد که به نقطه‌اتصال فرودگاه‌های اروپایی به یکدیگر و فراتر از آن به شا‌هراهی جهانی در اروپا تبدیل شود. هیثرو لندن به‌‌‌دلیل موقعیت جزیره‌ای بودن خود که در انتهای قاره اروپا قرار گرفته و  برنامه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای آن به‌‌‌دلیل موقعیت پرجمعیت این فرودگاه، فرصت تبدیل شدن به شاهراه اصلی جهان را تا حدودی به نفع فرودگاه‌‌‌های دیگر اروپا از دست داده است.

 آمریکای  شمالی با بهترین اتصال‌‌‌های جهانی

براساس گزارش CNN، چهار فرودگاه آمریکای شمالی هم در فهرست بهترین شاهراه‌‌‌های جهانی قرار دارند و توانسته‌اند بهترین عملکرد را در اتصال فرودگاه‌‌‌های جهان ایفا کنند. فرودگاه اوهار شیکاگو که همراه با فرودگاه اسپیخول آمستردام در رتبه چهارم قرار دارد، با 270 مقصد بدون توقف، عنوان بهترین فرودگاه اتصال‌‌‌دهنده در آمریکای شمالی را به خود اختصاص داد. دیگر فرودگاه آمریکایی که در لیست برترین فرودگاه‌‌‌های متصل جهان در رتبه هفتم قرار گرفت، فرودگاه بین‌‌‌المللی فورت‌‌‌ورث تگزاس است که دومین فرودگاه بزرگ آمریکا از نظر مساحت زمینی پس از فرودگاه بین‌‌‌المللی دنور در کلرادو محسوب می‌‌‌شود.

فرودگاه بین‌‌‌المللی هارتسفیل-جکسون آتلانتا نیز به‌‌‌عنوان شلوغ‌‌‌ترین فرودگاه جهان از نظر حجم مسافر در رتبه نهم جهان قرار گرفت که به 237 مقصد بدون توقف خدمات‌‌‌رسانی می‌‌‌کند. فرودگاه دنور نیز چهارمین فرودگاه متصل آمریکایی در جهان است که توانست رتبه یازدهم برترین شاهراه‌‌‌های جهان را به خود اختصاص دهد. علاوه بر این، فرودگاه بین‌‌‌المللی دبی، با قرار گرفتن در رتبه ششم، به 269 مقصد بدون توقف خدمات‌رسانی می‌‌‌کند. طبق داده‌‌‌های شورای بین‌‌‌المللی فرودگاه‌‌‌ها، دبی در سال 2023 حدود 87میلیون مسافر را جابه‌‌‌جا کرد که تقریبا یک‌سوم بیشتر از سال 2022 بود.

فرودگاه بین‌‌‌المللی پودونگ شانگهای نیز در رتبه هشتم این فهرست قرار دارد که به 243مقصد بدون توقف خدمات‌رسانی می‌‌‌کند و فرودگاه لئوناردو داوینچی فیومیچینو رم با 234 مقصد بدون توقف، جایگاه نهایی 10فرودگاه متصل برتر را به خود اختصاص داده است. در آوریل امسال، فرودگاه رم جایزه بهترین پردازش امنیت فرودگاهی جهان را در نظرسنجی سالانه اسکای‌‌‌ترکس بررسی و رتبه‌‌‌بندی سایت هواپیمایی و فرودگاهی مستقر در بریتانیا  را دریافت کرد.

منبع : دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.