فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۰۳۳۸

امیر موسوی، دیپلمات، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

رژیم صهیونیستی با مشاهده قدرت بازدارندگی ایران فعلا از اقدام خود منصرف شده‌ است

خط قرمز ایران، تأسیسات هسته‌ای، نیروگاه‌های برق، پالایشگاه‌ها و سکو‌های نفتی است / به جمهوری آذربایجان، امارات، عربستان و اردن در زمینه همکاری با اسرائیل هشدار داده‌ایم / عراقچی علاوه بر پیام دوستی حامل پیام نظامیان ایران برای کشورهای منطقه است

رژیم صهیونیستی با مشاهده قدرت بازدارندگی ایران فعلا از اقدام خود منصرف شده‌ است

یک دیپلمات گفت: اسرائیلی‌ها برای حمله به ایران از غرب و آمریکا چراغ سبز گرفته‌اند اما می‌خواهند حمله‌ای گسترده را تدارک ببینند که ایران به آن پاسخ دهد و به دنبال آن، شرایط مورد نظرشان نسبت به ورود قدرت‌های دیگر فراهم شود.

به گزارش تجارت نیوز،

با گذشت یک سال از حملات حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر، که با نام «طوفان‌الاقصی» شناخته می‌شود، منطقه در آستانه شرایط بسیار سختی قرار دارد. از یک سو هدف قرار دادن ساختمان‌های کنسولگری ایران در سوریه، ترور اسماعیل هنیه در تهران، شهادت سیدحسن نصرالله و تنی چند از فرماندهان سپاه پاسداران در ضاحیه بیروت و دمشق و از سوی دیگر حملات ایران به اسرائیل که تحت عنوان «وعده صادق ۱ و ۲» شناخته می‌شوند، موجب شده است منطقه خاورمیانه به سان یک انبار باروت باشد و آتش گرفتن و شعله‌ور شدن آن می‌تواند به آغاز جنگی جهانی بینجامد.

از همین رو تجارت‌نیوز با امیر موسوی، دیپلمات، درباره تلاش‌های ایران برای بازگشت آرامش به منطقه و همچنین جلوگیری از هم‌صدایی و هم‌پیمانی برخی از کشور‌های منطقه با اسرائیل که در قالب سفر‌های مسعود پزشکیان به قطر و ترکمنستان و البته سیدعباس عراقچی به لبنان، سوریه و عربستان تحقق یافته گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ است. 

این دیپلمات در خلال این مصاحبه به تجارت‌نیوز می‌گوید: «تمامی فرودگاه‌ها، تأسیسات نفتی و موقعیت‌های استراتژیک کشورهایی که بخواهند در حمله با ایران با اسرائیل همکاری کنند در تیررس موشک‌های ما قرار خواهد داشت؛ اسرائیل گفته است می‌خواهد پالایشگاه‌ها و سکو‌های نفتی ایران را هدف حمله قرار دهد بنابراین ما نیز ابایی نداریم که با کشور‌های هم‌پیمان اسرائیل برخورد کنیم.»

او همچنین در بخشی از این گفت‌وگو به موضوع مهم دیگری هم اشاره می‌کند: «موشک‌های اسرائیلی یا باید از طریق زیردریایی پرتاب شوند یا برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران باید از طریق هواپیما‌های F۳۵ اقدامی صورت گیرد که آن هم نیازمند استفاده از فضای کشور‌های همسایه ایران است. هر کشوری که همسو  با اسرائیل قرار گیرد، از جانب ایران هدفی مشروع برای پاسخ تلقی می‌شود و ما نیز با آن برخورد خواهیم کرد. این هشدار از سوی مقامات نظامی کشور به تمامی این کشور‌ها ابلاغ شده است.»

مشروح گفت‌وگوی تجارت‌نیوز با امیر موسوی را در ادامه می‌خوانید.

***

نتانیاهو درصدد است تا پای کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای چون آمریکا را نیز به جنگ بکشاند 

*وزیر خارجه ایران در ادامه سفر‌های منطقه‌ای خود امروز به ریاض می‌رود. دیدگاه جناب‌عالی درباره عملکرد دستگاه سیاست خارجی کشور همزمان با شدت‌گیری احتمال حمله اسرائیل به ایران چیست؟

سفر امروز آقای عراقچی سفر بسیار مهمی است اما مهم‌تر از آن سفر به لبنان و فرود آمدن هواپیمای حامل ‌ایشان در فرودگاه بیروت بود که با ریسک بسیار بالا همزمان با بمباران‌های بسیار شدید صهیونیست‌ها صورت گرفت.

اسرائیلی‌ها از تلاش‌های دیپلماتیک ایران بسیار ناراحت هستند؛ ما به دنبال آن هستیم که درگیری‌های منطقه‌ای از وضعیت فعلی آن فراتر نرود اما مقامات تل‌آویو به‌ویژه نتانیاهو درصدد هستند تا پای کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای چون آمریکا را نیز به این جنگ بکشانند و درگیری همه‌جانبه‌ای راه بیندازند.

در حال حاضر اسرائیلی‌ها در یک باتلاق بسیار بزرگ هم در غزه و کرانه غربی و هم در لبنان فرو رفته‌اند و بر همین اساس هم مایل‌اند غرب و برخی از کشور‌های عربی را نیز وارد میدان کنند. اسرائیلی‌ها می‌دانند به صورت رودررو با ایران نمی‌توانند بجنگند بنابراین دنبال بهانه‌ای هستند تا نیرو‌های دیگر را وارد گود کنند و خود در پس‌زمینه کار به استراحت بنشینند. در همین راستا باید به این موضوع اشاره کنم که در حال تدارک این شرایط هم هستند.

غرب برای حمله به ایران به اسرائیل چراغ سبز داده است، اختلاف بر سر شکل حمله است / عربستان، امارات و اردن به‌صراحت با درخواست اسرائیل مخالفت کرده‌اند ​/ اسرائیل هواپیما‌های بسیار زیادی را در آذربایجان مستقر کرده است

*مثلاً چه کاری انجام می‌دهند؟

اسرائیلی‌ها برای حمله به ایران از غرب و آمریکا چراغ سبز گرفته‌اند اما می‌خواهند حمله‌ گسترده‌ای تدارک ببینند که ایران به آن پاسخ دهد و به دنبال آن، شرایط مورد نظرشان برای ورود قدرت‌های دیگر فراهم شود.

در حال حاضر دو پیشنهاد به آنها داده شده است. ابتدا اینکه با حرکت‌های تروریستی عمده و بزرگ به هدف خود دست پیدا و چنین وانمود کنند که در انجام آن نقشی نداشته‌اند. این تحرکات تروریستی ممکن است علیه تأسیسات هسته‌ای یا در شهر‌ها و موقعیت‌های استراتژیک ایران رخ دهد. این تحرکات در صورتی به وقوع می‌پیوندد که تل‌آویو نتواند واشنگتن را راضی به همکاری در حمله به تهران کند. تحرکات مورد نظر به وسیله ستون‌پنجمی‌های ایران و تحت یک عملیات موذیانه تروریستی انجام می‌گیرد.

*مورد بعدی چیست؟

پیشنهاد دوم هم این است که امارات، اردن، عربستان و آذربایجان را راضی کنند تا با استفاده از آسمان، فضا و خاک این کشور‌ها با کمک‌های لجستیکی به ایران حمله کنند که تاکنون عربستان، امارات و اردن به‌صراحت با این درخواست اسرائیل مخالفت کرده‌اند.

*آذربایجان چه پاسخی داده است؟

در مورد آذربایجان من هنوز واکنشی از مقامات این کشور مشاهده نکرده‌ام. اما هشدار‌هایی از کشور‌های دوست برای ایران ارسال شده است درباره اینکه متاسفانه آذربایجان در حال همکاری با رژیم صهیونیستی است که در صورت صحت این اخبار وضعیت بسیار خطرناکی رقم می‌خورد. یعنی تنها کریدور و راهی که اسرانیل می‌تواند از آن استفاده کند همین کشور آذربایجان است و اسرائیل هواپیما‌های بسیار زیادی را در این کشور مستقر کرده است.

علاوه بر این، هواپیما‌های بدون سرنشین، سایت‌های موشکی و رادار‌های تجسسی اسرائیلی‌ها در کنار نیرو‌های هوایی و نظامی آن نیز در نزدیکی مرز‌های آذربایجان با ایران قرار دارند اما آذربایجان باید بداند در صورتی که امکانات و فضای مورد نظر را در اختیار اسرائیل قرار دهد خود را در شرایط بسیار بدی گرفتار کرده است.

عراقچی علاوه بر پیام دوستی حامل پیام نظامیان ایران برای کشورهای منطقه است / رژیم صهیونیستی با مشاهده قدرت بازدارندگی ایران فعلاً از اقدام خود منصرف شده‌ است

*گفته می‌شود آمریکایی‌ها بسته پیشنهادی را به اسرائیل ارائه کرده‌اند تا از حمله به ایران خودداری کند.

بسته پیشنهادی در کار نیست و این خبری بود که برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی منتشر شد. موضوعات دیگری در میان است. ضمن اینکه نیرو‌های رژیم صهیونیستی با مشاهده قدرت بازدارندگی ایران از اقدام خود فعلاً منصرف شده‌اند.

*اما همزمان با یک‌سالگی هفتم اکتبر در خبر‌ها اعلام شد امکان دارد اسرائیل به ایران حمله کند. حتی این‌طور گفته شد که بایدن با ناتمام ر‌ها کردن سفر خود به کاخ سفید بازگشته و بسته پیشنهادی را در اختیار اسرائیل قرار داده است.

تهدید‌های هوایی سپاه بود که موجب شد اسرائیلی‌ها کار را پیگیری نکنند. آقای عراقچی نیز در ادامه فعالیت‌های نیرو‌های نظامی کشور، سفر‌های خود را پی می‌گیرد. یعنی هم پیام دوستی و همکاری و هم پیام هشدار را به این کشور‌ها منتقل کرده است که ما دیگر تعارفی با هیچ کشوری نداریم و در صورت همکاری با اسرائیل در تیررس موشک‌های ایران قرار خواهید گرفت.

*سفر عراقچی به سوریه با چه هدفی صوت گرفت؟ این خبر آمده بود که ایران از روند فعالیت بشار اسد در کشاکش حملات اسرائیل به جبهه مقاومت به‌ویژه حزب‌الله راضی نیست و این سفر هم بر همین اساس صورت گرفته است.

سوریه شرایط بسیار سختی دارد. برای ایجاد هماهنگی میان جمهوری اسلامی با جبهه مقاومت ما به سوریه نیاز داریم. افرادی که از روابط ایران و سوریه آگاهی نداشته باشند این برداشت را دارند. سوریه در قلب تحرکات جمهوری اسلامی علیه اسرائیل قرار دارد و به‌رغم جوسازی‌ها جایگاه این کشور مورد تاکید کلیت محور مقاومت قرار دارد.

بعد هم محور مقاومت تمایلی ندارد که سوریه در وضعیت فعلی، درگیری زیادی با اسرائیل داشته باشد چراکه ما به جایگاه این کشور نیاز داریم. با ضربه خوردن سوریه ارتباطات ایران با جبهه مقاومت نیز ضربه می‌بیند و به سوریه گفته شده است که در این شرایط ورودی نداشته باشد.

ابایی از هدف قرار دادن منافع هم‌پیمانان اسرائیل در حمله به ایران نداریم / ایران از جانب هر کشوری که همسو با اسرائیل قرار گیرد هدفی مشروع برای پاسخ تلقی می‌شود / عراقچی پیام دوستی ایران را نیز به مقامات سعودی ابلاغ خواهد کرد​

*جناب‌عالی در صحبت‌هایتان به این موضوع اشاره کردید که اگر امارات، اردن یا عربستان اجازه دهند که از خاک یا فضای این کشور‌ها علیه ایران استفاده شود، ما نیز در مقابل پاسخ خواهیم داد. پاسخ ما به چه صورت خواهد بود؟

تمامی فرودگاه‌ها، تأسیسات نفتی و موقعیت‌های استراتژیک این کشور‌ها در تیررس موشک‌های ما قرار خواهد داشت. اسرائیل گفته است می‌خواهد پالایشگاه‌ها و سکو‌های نفتی ایران را هدف حمله قرار دهد بنابراین ما نیز ابایی نداریم که با کشور‌های هم‌پیمان اسرائیل برخورد کنیم. موشک‌های اسرائیلی یا باید از طریق زیردریایی پرتاب شوند یا برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران باید از طریق هواپیما‌های F۳۵ اقدامی صورت گیرد که آن هم نیازمند استفاده از فضای کشور‌های همسایه ایران است. ایران از جانب هر کشوری که همسو با اسرائیل قرار گیرد هدفی مشروع برای پاسخ تلقی می‌شود و ما نیز با آن برخورد خواهیم کرد. این هشدار از طرف مقامات نظامی کشور به تمامی این کشور‌ها ابلاغ شده است.

*یعنی سفر آقای عراقچی به عربستان نیز در همین راستاست؟

پیام مقامات نظامی ایران که پیشتر اعلام شده است اما گمان می‌کنم در سفر وزیر خارجه ایران به ریاض نیز به صورت حضوری مجدداً تکرار می‌شود. علاوه بر این آقای عراقچی پیام دوستی ایران را نیز به مقامات سعودی ابلاغ خواهد کرد تا آنها را از هم‌پیمانی با اسرائیل و محور صهیونیست دور نگه دارد. اما اگر این کشور‌ها تصمیم بگیرند که برخلاف خواست ایران با اسرائیل همکاری کنند ایران نیز تعارفی در پاسخ دادن ندارد.

اسرائیل از پاسخ سپاه واهمه دارد / روز جمعه قرار است مذاکرات مهمی میان آقای پزشکیان و ولادیمیر پوتین در عشق‌آباد انجام شود

*از دیدگاه شما حمله اسرائیل حتمی است؟

معتقدم اسرائیل از پاسخ سپاه واهمه دارد و منتظر است ببیند آمریکا و انگلیس در چه سطحی از آن حمایت می‌کنند.

*در مورد آمریکا گفته می‌شود اسرائیلی‌ها همواره در دوره یک‌ماهه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که دوره خلأ تلقی می‌شود، همان‌گونه که خواسته‌اند عمل کرده‌اند. یعنی اگر در موقعیت فعلی هنوز نتوانسته‌اند پاسخ مثبت آمریکا را دریافت کنند در آن زمان دیگر بی‌توجه به واکنش کاخ سفید، کار خود را پیش می‌برند.

به طور کلی تصمیم بر آن است که اگر اسرائیل بخواهد با ضربه‌های سبک به ایران حمله کند ما نیز به آن پاسخ ‌سبک دهیم اما‌ اگر بخواهند با ضربات عمیق، تأسیسات هسته‌ای، نیروگاه‌های برق و پالایشگاه‌ها و سکو‌های نفتی ما را هدف حمله قرار دهند ما نیز به شدیدترین شکل ممکن به آنها پاسخ می‌دهیم. در این صورت درگیری همه‌جانبه رخ می‌دهد و دیگر کنترل از دست ما هم خارج می‌شود. این پیام در سفر آقای پزشکیان به قطر با مقامات این کشور منتقل شد. علاوه بر این روز جمعه نیز قرار است مذاکرات مهمی میان آقای پزشکیان و ولادیمیر پوتین در عشق‌آباد انجام شود که رایزنی‌های پیشین ما و روس‌ها در ترکمنستان جمع‌بندی می‌شود و کار مهمی صورت خواهد گرفت.

روسیه به آذربایجان در مورد همکاری با اسرائیل در حمله به ایران هشدار داده است

*یعنی قرار است روسیه در کنار ایران در جبهه ضد اسرائیل قرار گیرد؟

روسیه تا الان عملکرد قابل قبولی در این زمینه داشته است.

*این‌طور هم گفته می‌شود که ممکن است چین و روسیه و ایران جبهه‌ای علیه غرب و اسرائیل شکل دهند. واقعاً این خبر صحت دارد؟

چین در حال رایزنی است اما موضوع روسیه جدی‌تر است. روسیه شرایط سختی با غرب دارد و می‌تواند از این فرصت هم استفاده کند. علاوه بر این در سال‌های اخیر و در درگیری با اوکراین هم جمهوری اسلامی کمک‌های خوبی به این کشور کرده است. هشدار‌هایی نیز از سوی مسکو به باکو درباره هرگونه اقدامی علیه تهران داده شده است.

*یعنی هم ما به آذربایجان هشدار داده‌ایم هم روسیه؟

بله. روسیه هم هشدار‌هایی داده و موضوع مهمی است. بعضی از مشاوران پوتین این‌گونه بیان کرده‌اند که هشدار‌ها به مقامات آذربایجان داده شده است که برخلاف منافع جمهوری اسلامی با اسرائیل همکاری نکنند. صحت این خبر هم می‌تواند نشان‌دهنده موفقیت‌آمیز بودن دیپلماسی ایران با روسیه باشد و شاید در دیدار روز جمعه آقایان پزشکیان و پوتین به صورت واضح‌تری بیان شود.

*استنباط من از صحبت‌های شما این است که اگر اسرائیل از فضا و خاک آذربایجان علیه ایران استفاده کند، ما بدون تعارف منافع آذربایجان را هدف حمله قرار می‌دهیم؟

هر کشوری.

*شما گفتید کشور‌های دیگر پاسخ منفی به خواست اسرائیلی‌ها داده‌اند و تنها موضع آذربایجان مشخص نیست.

بله صد درصد همین‌طور است. ما پیام را صادر کرده‌ایم. به طور کلی هم ما از رویه سال‌های اخیر جمهوری آذربایجان ناخشنودی داریم. آمادگی‌های بسیار زیادی هم در ایران وجود دارد. شایان ذکر است مقامات کشورمان مذاکراتی هم با مقامات ترک که به شکل سنتی همواره از آذربایجان حمایت کرده‌اند داشته‌اند. اما مهم‌تر از مذاکرات ما با ترک‌ها هشدار‌هایی است که روس‌ها به آذربایجان داده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.