خبر مهم:

کد مطلب: ۳۱۷۱۶۵

ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته دوم آبان‌ماه:

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت/چه شایعاتی بورسی را سبز پوش کرد؟

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت/چه شایعاتی بورسی را سبز پوش کرد؟

تالار شیشه‌ای بورس این هفته را سبز رنگ به اتمام رساند و انتشار گزارش‌های هفت ماهه امسال شرکت‌ها، رای مثبت نمایندگان مجلس به چهار وزیر کابینه، انتظار برای بهبود وضعیت اقتصادی و تسعیر نرخ ارز در گروه بانکی و همچنین افزایش نرخ در گروه خودرویی باعث شد که شاخص از قله 181 هزار واحدی به 183هزار واحد برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز؛ نظرسنجی «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران درخصوص روند بازار سرمایه در هفته جاری تحت عنوان پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر این موضوع بود که بازار در هفته جاری به دلیل انتشار گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌های بورسی همچنان خنثی یا حتی نزولی خواهد بود و در بازار متعادل صنعتی نمی‌تواند پیشتاز بازار باشد مگر تک سهم‌هایی از برخی شرکت‌هایی که گزارش 6ماهه مثبتی منتشر کردند.

بررسی روند بازار سرمایه در هفته جاری حاکی از آن است که روز شنبه (پنجم آبان‌ماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به ۸۵۶۰ میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش دو هزار و ۲۱۸ واحد در رقم ۱۷۸۸۴۱ جای گرفت.

روز یکشنبه (ششم آبان‌ماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 6156 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش هزار و 783 واحد در رقم 180625جای گرفت.

روز دوشنبه (هفتم آبان‌ماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 5479 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش دو هزار و 592 واحد در رقم 183219 جای گرفت.

روز چهارشنبه ( نهم آبان ماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 5896 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 147 واحد در رقم 183366 جای گرفت.

کدام صنایع پربازده و کدام صنایع کم‌بازده بودند؟

در جریان معاملات روز شنبه بازار سرمایه، بیم تحریم به جان بورس افتاد و نزدیک شدن به موعد شروع تحریم‌های ۱۳ آبان باعث شد که سهامداران با احتیاط رفتار کنند تا ببینند با شروع دور دوم تحریم‌ها چه اتفاقی در فضای کلان اقتصادی کشور می‌افتد.

همچنین در جریان معاملات روز یک‌شنبه بازار سرمایه، روی خوش بورس به وزرای جدید باعث رشد شاخص شد، وزاری اقتصاد و صمت رای اعتماد از مجلس گرفتند که به گفته فعالان بازار سرمایه یکی از این وزرا افزایش قیمت خودرو و دیگری نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها را در دستور کار دارود به همین جهت پیش‌بینی می‌شود که با نزدیک شدن به زمان تحریم‌های 13 آبان‌ماه شوک مثبتی به بازار سرمایه داده شود و شاخص مجدد روند صعودی شارپی خود را در پیش گیرد.

در جریان معاملات روز دو‌شنبه بازار سرمایه، رشد شاخص بازار سهام با اتکا به حمایت دولت بود. به عبارتی رسیدن قیمت بسیاری از سهم‌ها به سطوح جذاب برای خرید، امیدواری نسبت به حمایت از بازار در روز 13 آبان ماه و گزارش‌های مثبت عملکرد مهرماه برخی شرکت‌ها باعث رشد شاخص کل بورس شد.

همچنین در جریان معاملات روز چهار‌شنبه بازار سرمایه، رد پای اخبار پشت پرده در شارژ شاخص بورس ، دیده می‌شد. در بازار شایعه‌ شد که نرخ دلار در بودجه سال 98 حدود پنج هزارو 500 تومان است و این نرخ دلار روی پالایشی‌ها تاثیر منفی دارد و به همین جهت این شایعه معاملات گروه پالایشی را منفی کرد.

ضرورت حمایت حقوقی‌ها از بازار

ولید هلالات، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص روند شاخص کل بورس در هفته اول آبان ماه، گفت: روند شاخص کل بورس در هفته‌های گذشته نزولی بود، اما روند جریان معاملات بازار در هفته اول آبان‌ماه با ثبات و پایدار شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شایعاتی چون افزایش قیمت تولیدات برخی خودروسازان، تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها به نرخ سامانه نیما و افزایش سرمایه بانک تجارت باعث توجه سهامداران به دو گروه بانکی و خودرویی شد. همچنین در گروه‌های دیگر مانند پالایشگاه‌ها با اصلاح قیمتی بیشتری مواجه شدند و سایر گروه‌های دلاری هم در ثبات بودند یعنی تغییر و تحولی در ارزش سهام این گروه‌ها رخ نداد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به کاهش حجم معاملات در هفته جاری نسبت به روزهای گذشته می‌توان گفت که بازار سرمایه حالت سکون به خود گرفته است، زیرا اکثر سهامداران منتظرند تا ببیندد که با شروع تحریم‌ها در هفته پیش رو چه اتفاقی برای بازار سرمایه رخ می‌دهد.

هلالات افزود: واکنش و رفتار بازیگران اصلی بازار در روزهای اولیه شروع تحریم‌ها بسیار حائز اهمیت است. معتقدم که حقوقی‌ها باید از بازار حمایت کنند تا روند صعودی شاخص کل بورس حفظ شود.

رشد شاخص با شروع تحریم‌ها

همچنین محسن تقی‌نژاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص روند شاخص کل بورس در هفته اول آبان ماه، گفت: در هفته جاری حجم معاملات نسبت به هفته‌های گذشته کاهش محسوسی پیدا کرد که این موضوع برای ادامه روند صعودی شاخص در هفته‌های آینده کمی نگران کننده است، اما خوشبختانه سهامداران دیگر تصمیمات غیرمنتظره و ناگهانی در خصوص خرید و فروش سهام نمی‌گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از نظر تکنیکال شاخص کل بورس در الگوی مثلث متقارن نزولی قرار گرفته است و تا زمانی که شاخص از سقف این مثلث خارج نشود نمی‌توان امیدوار به صعود شاخص کل بورس تا قله 240 هزار واحدی بود، مگر اینکه حجم معاملات روزانه بازار سهام بالا و مثبت باشد تا شاخص کل بورس سقف این مثلث را شکسته و رشد کند.

تقی‌نژاد گفت: احتمالا با اعمال تحریم‌ها از تاریخ 13 آبان ماه این اتفاق مثبت و رو به بالا خواهد افتاد، زیرا بازار سرمایه این سابقه را دارد که هر زمان تحریم‌ها شدت گرفته برای سهم‌ها اتفاق بهتر و منطقی‌تری به دنبال افزایش حجم نقدینگی و معاملات در بازار افتاده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.