خبر مهم:

کد مطلب: ۳۱۷۵۸۵

رشد شاخص بازار سهام با اتکا به حمایت دولت!

رشد شاخص بازار سهام با اتکا به حمایت دولت!

امروز شاخص کل بورس با رشد 2592  واحدی در رقم 183 هزار واحد جای گرفت، علت این افزایش شاخص بورس چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از روی خوش بورس به وزرای جدید در روز گذشته، امروز دوشنبه (هفتم آبان‌ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 5479 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش دو هزار و 592 واحد در رقم 183219 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 4144 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 26 واحد در رقم 2040 جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای زپارس، شپترو، وتجارت، خساپا، شخارک، شکربن، خزامیا، های وب، دزهراوی، شسینا، وبملت، رمپنا، خودرو، رتکو، خگستر، ولساپا، وامید، ددام، دالبر، فاراک صفوف خرید تشکیل شد.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «فارس، وبملت، کچاد، رمپنا، وامید» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «جم، فخوز، شفن، فخاس، سپ» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «تاپیکو، پارسان، وبانک، وخارزم، رمپنا» بود و نمادهای «وسینا، وبملت وتجارت، وپارس، وپست» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

به گفته فعالان بازار سرمایه، درجریان معاملاتی امروز شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار گزارش‌های عملکرد مهرماه خود را در سامانه کدال منتشر کردند که این موضوع باعث رشد شاخص کل بورس شد.

شرکت پتروشیمی شیراز در سامانه کدال گزارش عمکرد خرید و فروش ماه مهر خود را منتشر کرده است. در این شفاف‌سازی آمده که در مهر ماه امسال فروش اوره صادراتی با ميانگين نرخ 240 دلار به ازاء هر تن و نرخ تسعير هفت هزار و 500 تومان محاسبه شده است و علت کاهش فروش محصولات در مهرماه بابت بروز مشکل در حمل و نقل زمينی بوده که اين موضوع مرتفع شده است.

همچنین شرکت فولاد کاوه در سامانه کدال گزارش عمکرد مهرماه خود را منتشر کرده است. در این شفاف‌سازی آمده است که این شرکت در مهرماه 2735 میلیارد ریال با نرخ هرتن فولاد حدود سه میلیون و 824 هزار تومان فروش داشته که نرخ کمتر از انتظار بازار است، اما مقدار فروش و صادرات 55 هزار تنی این شرکت خوب ارزیابی می‌شود. جمع فروش شرکت در هفت ماهه امسال 15868 میلیارد ریال بوده درحالی که میزان فروش در هفت ماهه سال گذشته 7899 میلیارد ریال بوده که این ارقام بیانگر دو برابر شدن میزان فروش شرکت فولاد در هفت ماهه امسال خواهد بود.

بانک صادرات هم در سامانه کدال گزارش عمکرد مهرماه خود را منتشر کرده است. در این شفاف‌سازی آمده است که نماد وبصادر در مهرماه 12080 میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی و 12715 میلیارد ریال سود پرداختی داشته است که تراز این بانک تا ماه مهر 18152 میلیارد ریال منفی است.

همچنین شرکت آهن و فولاد ارفع در سامانه کدال گزارش عمکرد مهرماه خود را منتشر کرده است. در این شفاف‌سازی آمده است که ارفع در ماه مهر با فروش 1923 میلیارد ریالی مواجه بوده و فروش صادراتی نداشته است. جمع فروش در هفت ماهه امسال 12541 میلیارد ریال رسیده که در سال گذشته 5636 میلیارد ریال بوده است، بنابراین این شرکت پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

شرکت کارت اعتباری ایران کیش هم در سامانه کدال گزارش عمکرد مهرماه خود را منتشر کرده است. در این شفاف‌سازی آمده است که رکیش در مهرماه 391 میلیارد ریال فروش داشته است که گویی هنوز افزایش نرخ تورم به این شرکت نرسیده است. در مجموع رکیش در هفت ماهه امسال 2443 میلیارد ریال فروش زده است.

مهدی رضایتی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص رشد بیش از دو هزار و 592 واحدی شاخص در سومین روز جریان معاملاتی هفته، گفت: رسیدن قیمت بسیاری از سهم‌ها به سطوح جذاب برای خرید و امیدواری نسبت به حمایت از بازار در روز 13 آبان ماه از جمله دلایل مثبت شدن بازار طی روز جاری بود.

همچنین محمد خبر‌ی‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص رشد بیش از دو هزار و 592 واحدی شاخص کل بورس، گفت: رشد امروز شاخص کل بورس در ادامه حمایت‌هایی بود که از دیروز و آخر وقت معاملات از بازار انجام شد. در حال حاضر قیمت سهم‌ها از نظر تکنیکال به نقاط حمایتی خوبی رسیده است. همچنین گزارش‌های مثبت برخی نمادها در آبان‌ ماه باعث مثبت شدن شاخص کل بورس در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که انتخاب وزرای اقتصاد و صمت چه تاثیری بر روند امروز بازار سرمایه داشت؟ تصریح کرد: تاثیر انتخاب وزرای جدید بر بازار سرمایه بیشتر روانی است، زیرا باید منتظر اجرای برنامه‌های وزرای جدید مخصوصا وزرای اقتصاد و صمت بود تا اثرات واقعی اجرای برنامه‌ها را در بازار ببینیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.